Ångerrätt på öppnad processorförpackning?

Permalänk
Medlem

Ångerrätt på öppnad processorförpackning?

Dum som man är så öppnar man processorn innan man kan montera den för att sedan ångra sig och beställa en annan. Har man ångerrätt på en öppnad processor som dock ej är använd? Det sitter ju en etikett man är tvungen att riva isär för att öppna den, men räknas det som en plombering man ej får bryta?

Tänkte höra mig för här om ni har någon erfarenhet innan jag får svar av butiken i morgon. Annars får man väl helt enkelt sälja den vidare.

Permalänk
Medlem

Vart handlade du processorn ifrån, finns lite olika villkor.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Ring/Maila och hör med Inet

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

Jo, får dock vänta till i morgon. Kanske behåller den ändå ifall det blir för mycket besvär. Var bara sugen på 2600K istället för 2500K. Men känns som det inte spelar någon större roll. Roligare bygga ihop datorn snart istället.

Permalänk
Medlem

Undersöka varan

Du har rätt att undersöka varan du har köpt. Men för att kunna ångra köpet måste den vara i så kallat väsentligt oförändrat skick. Ångerrätten gäller även om du har varit tvungen att förändra varan för att kunna undersöka den.

http://www.konsumentverket.se/sv/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsum...

Jag tror att det ska faktiskt gå.

Permalänk
Medlem

Inet säljer ju prollar som är returnerade i sin fyndbutik på Ringön så det borde inte vara något problem.

Visa signatur

*.*

Permalänk
Medlem

Känns just lite taskigt mot dem med, men samtidigt så handlar jag 9/10 köp hos Inet och tipsar alla kompisar med så de tjänar då igen det.

Får se vad de säger i morgon, tar beslut då ifall jag behåller 2500K eller byter till 2600K.

Permalänk
Medlem

Skall inte vara några problem om det är inom 14 dagar från att du mottagit varan.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Lite tveksamt faktiskt. Lagen säger visserligen att: "Du har rätt att undersöka varan du har köpt. Men för att kunna ångra köpet måste den vara i så kallat väsentligt oförändrat skick. Ångerrätten gäller även om du har varit tvungen att förändra varan för att kunna undersöka den." KO

Men kommentarerna säger också att "men undersökningen får inte vara mer omfattande än nödvändigt."

Och det är ju där dom kan hävda att bryta förpckningen knappast är nödvändigt för en CPU. Vad är det man ska undersöka för en CPU? "Sorry gillar inte färgen...." Att hävda att man vill testköra den är också tveksamt då alla dessa tester finns på nätet.

Så håller tummarna, mycket tveksamt att du vinner ett ARN'case dock.

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Undersöka varan

Du har rätt att undersöka varan du har köpt. Men för att kunna ångra köpet måste den vara i så kallat väsentligt oförändrat skick. Ångerrätten gäller även om du har varit tvungen att förändra varan för att kunna undersöka den.

http://www.konsumentverket.se/sv/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsum...

+1

Jag tror att det ska faktiskt gå.

Skrivet av zorp:

Lite tveksamt faktiskt. Lagen säger visserligen att: "Du har rätt att undersöka varan du har köpt. Men för att kunna ångra köpet måste den vara i så kallat väsentligt oförändrat skick. Ångerrätten gäller även om du har varit tvungen att förändra varan för att kunna undersöka den." KO

Men kommentarerna säger också att "men undersökningen får inte vara mer omfattande än nödvändigt."

Och det är ju där dom kan hävda att bryta förpckningen knappast är nödvändigt för en CPU. Vad är det man ska undersöka för en CPU? "Sorry gillar inte färgen...." Att hävda att man vill testköra den är också tveksamt då alla dessa tester finns på nätet.

Så håller tummarna, mycket tveksamt att du vinner ett ARN'case dock.

Dock så behöver man ej ange ett skäll för ångerätten som har men den brutna förpackningen att göra.

Visa signatur

I7 960 | Gig X58A Ud7 | 5970 Be | 6gig Dom 2000mhz | H50 | Intel 80gig SSD | Win 64 oem | Diverse 1tb hdd, externa | SteelSeries Xai Laser |

Permalänk
Medlem

A, fast köplagen är ej tillämplig, utan det är tvingande konsumenträtt som gäller. Hur effektivt skulle ett konsumentskydd vara om det skulle gå att avtala bort det? Sluta ge folk juridiska råd när du inte har någon aning!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Jag kan prata med kursadmin på jöken här i uppsala, vi kan nog ordna ett separat intag för dig.

Saxar en lagkommentar från Karnov angående just väsentligen oförändrat skick för att säkerställa din rätt en gång för alla. Men ja, det finns ju som sagt vissa orosmoln. Dock finner jag det tveksamt att Inet kommer ställa till med trubbel för detta. Jag tror du är safe.

"(...) Brytande av förpackning eller emballage torde normalt inte medföra att varan anses förändrad. Konsumenten har rätt att att göra sådana ingrepp som är nödvändiga för att undersöka varan, även om varan därigenom undergår en värdeminskning.(...)"

Visa signatur

Dekadens

Permalänk

Det har du rätt i. "Köplagen gäller inte i de fall konsumentköplagen (1990:932) är tillämplig". JÖK'en är jätte fint men du skulle satsa på JIK'en om du nu vill lära dig ännu mer utav nyttigheterna. Om du nu inte redan läser den stora juridiken

Visa signatur

I7 960 | Gig X58A Ud7 | 5970 Be | 6gig Dom 2000mhz | H50 | Intel 80gig SSD | Win 64 oem | Diverse 1tb hdd, externa | SteelSeries Xai Laser |

Permalänk
Skrivet av Jockesjö:

Det har du rätt i. "Köplagen gäller inte i de fall konsumentköplagen (1990:932) är tillämplig". JÖK'en är jätte fint men du skulle satsa på JIK'en om du nu vill lära dig ännu mer utav nyttigheterna. Om du nu inte redan läser den stora juridiken

Skillnaden mellan jik och jök är att jöken fokuserar på köplagar/konsumentlagar etc och går endast flyktigt över brottsbalken.

jök>jik gällande köplagar etc.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem

Att köpa en Phenom II x2 tillsammans med ett moderkort med core unlocker funktion och skicka tillbaka processorn om upplåsningen misslyckas bör alltså fungera?! hur ormiligt det än kan låta?!

"Du har rätt att undersöka varan du har köpt. Men för att kunna ångra köpet måste den vara i så kallat väsentligt oförändrat skick. Ångerrätten gäller även om du har varit tvungen att förändra varan för att kunna undersöka den."

Plomberingen för processorn är "nödvändig att ändra" för att testköra processorn. Köper man ett moderkort som ska stödja upplåsning av kärnor och det misslyckas måste man alltså ja rätt att ångra ångra sig?
Precis som när jag köpte Benq skärm från komplett. Bröt förpackning, tog upp och undersökte och såg direkt en död pixel. Skickade tillbaka den och fick pengarna tillbaka. Det hade jag inte kunnat gjort om jag köpte den direkt i butik.
Någon som testat detta?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...