Permalänk
Medlem

Boot problem - ASUS F5V

Nu är det så här..

Min syster har en "ASUS F5V 15.4" WXGA, ATI X2300, Core Duo".

Problemet är att när jag försöker starta datorn så själva ASUS loggan upp och säger pling-i-plong.
Sen så blir allt svart och datorn slutar tänka.
Startar om datorn, går in i bios o "sätter på default", ingen skillnad när datorn startar igen.
går in i bios ännu en gång, går inte att ändra något,
så kommer in i någon "bios update grej" där hittar den iafl hårddisken o alla mappar osv..
men struntar i det och startar om datorn...
då testar jag med pop-up , så då väljer jag att försöka boota dvd:n med en xp skiva i men samma sak händer, allt blir svart..
Datorn tänker inte ens när det blir svart o dvdn slutar att snurra..

så nu är frågan.. vad är det som är fel?

//Andreas

EDIT: Nu har den här tråden haft 30visningar..
nu e frågan ?
Ska jag lägga upp en film så får ni se hur det blir?

Visa signatur

Dator: Bitfenix Prodigy / i5 3570k / H100 / ASRock Z77 / GTX 780 / Samsung 830 128Gb / 8Gb CL8 / 630W
Skärm: Samsung SyncMaster SA950 27" 120hz FullHD 3D LED
Ljud: harman/kardon - HK675 / Cerwin-Vega V-12F
Tv: Samsung 40" LED - UE40D7005LUXXE

Permalänk
Medlem

jag skulle tro att det är något problem med hårddisken, snurrar den under uppstart? (kan kännas om den vibrerar lite när den startas), klickar hårddisken? det kan betyda att läs armen har gett upp.

Annars ser jag ingen annan förklaring än att datorn har fått problem med sin Southbridge chipset, Soutbridge är en utav två chip som ska hjälpa till med kommunikationen mellan enheterna och processorn, och just Southbridge tar hand om Pcie till grafiken, Sata till hårddisken och troligen cd/dvd läsaren, den tar även hand om USB och lite annat, men eftersom att du har problem med att skärmen blir svart och att cd/dvd läsaren slutar läsa, och datorn slutar "tänka" skulle det kunna vara problem mellan Southbridge länken och processorn.

Sånt här är inte speciellt ovanligt på bärbara datorer, man får ofta problem med överhettning när det handlar om bärbart. det handlar oftast om att man har haft den för varmt, (säng med täcke, tittat på film, haft i knät och så har den blivit väldigt varm) sånt man inte riktigt tänker på, och när det blir damm där i mellan kan det uppstå problem.

jag själv kan inte "fix" till Southbridge problem.. det är rätt allvarligt, är det garanti på datorn? lämna in den om det är det! jag är inget butiksproffs, men om jag hade garanti på datorn och detta hänt hade jag krävt att få en ny.

//LostMyMind

Visa signatur

- Chassi: NZXT 510 Elite, CPU: INTEL I7 6950X @ 4Ghz RAM: 64 GB DDR4 3000 mhz, MB: ASUS X99 DELUX II , GPU: RTX 3090 HOF Nätagg: 1200 watt plat, CPU Kylare: NZXT X53 , HDD: 2 x 2 TB 7200 RPM, 512 Gb SSD, 1 Tb Samsung 970 EVO M2 OS: Win10 Pro 64-Bit.

Permalänk
Medlem

Okej okej då är det nog Southbridgen som är felet
Tack

Visa signatur

Dator: Bitfenix Prodigy / i5 3570k / H100 / ASRock Z77 / GTX 780 / Samsung 830 128Gb / 8Gb CL8 / 630W
Skärm: Samsung SyncMaster SA950 27" 120hz FullHD 3D LED
Ljud: harman/kardon - HK675 / Cerwin-Vega V-12F
Tv: Samsung 40" LED - UE40D7005LUXXE