vad är grejen med surfplattor?

Permalänk
Skrivet av HMB:

Vill bara flika in att ipaden INTE är på något sätt ett substitut för en riktig läsplatta. Ska man primärt läsa böcker så köper man INTE en ipad, detta då skärmen är av helt fel typ. En bakgrundsupplyst skärm kommer ge dig huvudvärk efter en kort stund. En kindle t.ex. använder sig av en e-ink-skärm där man inte använder sig av bakgrundsbelysning.

Förövrigt tycker jag ipad inte är speciellt bra, tangentbordet känns bara helt fel i båda liggande och stående läge. Ingen hdmi, ingen usb, ingen minneskortsläsare osv.

Varför tror folk det? Jag läser en del på min platta och den framkallar ingen mer huvudvärk än att stirra på en vanlig skärm, dvs ingen. Och man slipper att ha en lampa bakom sig för att kunna läsa vad som står på skärmen.

Och för tredje gången tar jag upp det med att låna böcker också. På ipad kan jag låna böcker från mitt bibliotek gratis och det tar inte mer än ett par sekunder, hur fungerar den här biten på en kindle?

Permalänk
Medlem

Men allvarligt vem vill läsa några timmer med läsplatta? Okomfortabelt både för kroppen och ögonen.
En enkel bok med text och bra ljus är ju 10gånger skönare och bättre för ögonen.

Ipad är bara en onördig produkt som bara ska dra in massa pengar till företaget på billig hårdvara.

Permalänk
Skrivet av RobinCC:

Men allvarligt vem vill läsa några timmer med läsplatta? Okomfortabelt både för kroppen och ögonen.
En enkel bok med text och bra ljus är ju 10gånger skönare och bättre för ögonen.

Ipad är bara en onördig produkt som bara ska dra in massa pengar till företaget på billig hårdvara.

Den lär inte dra in några pengar om den är onödig, för då är det ju ingen som köper den

Permalänk
Medlem

Visst snackar vi om en lyxpryl, då surfar jag lika bra på mobilen.

Finns en del som läser böcker på och dylikt på en platta men va fasen, finns ingenting som ersätter en riktig bok.

Ska en platta vara användbar så bör det vara likt den här kommande Asusen:

Men då börjar gränserna för laptop och platta suddas ut.

Sen är det inget snack om att man betalar extra för märket Apple..

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjohansson:

Den lär inte dra in några pengar om den är onödig, för då är det ju ingen som köper den

Det här har du säkert hört förut....
Det är inte produkten som säljer, det är Apple-loggan som säljer.
Man ska inte tro på allt Steve Jobs säger men det gör alla enkelriktade Apple pojkar.

Permalänk
Skrivet av RobinCC:

Det här har du säkert hört förut....
Det är inte produkten som säljer, det är Apple-loggan som säljer.
Man ska inte tro på allt Steve Jobs säger men det gör alla enkelriktade Apple pojkar.

^^ jag tror att du skämtar men det finns faktiskt folk som tror att det är så på riktigt, tro det eller ej

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjohansson:

Varför tror folk det? Jag läser en del på min platta och den framkallar ingen mer huvudvärk än att stirra på en vanlig skärm, dvs ingen. Och man slipper att ha en lampa bakom sig för att kunna läsa vad som står på skärmen.

Jag påstår inte att det inte går att läsa böcker på Ipad, men har jag ett val mellan en Ipad och en läsplatta med E-Ink när man ska läsa en roman på 1200 sidor så väljer jag E-Ink plattan alla gånger.

Fördelen med Ipad är bakgrundsbelysningen - men så fungerar den dessutom uselt i direkt solljus.

Eftersom E-Ink tekniken liknar "riktiga" böcker fungerar de perfekt i direkt solljus, men det är nödvändigt med en läslampa i mörker.

En Ipad är ingenting man ligger i soffan och håller i en hand när man läser en bok - det går utmärkt med en E-Ink platta (man kan byta sida med en "tumm-knapp")

En läsplatta med E-Ink är kort och gott bra mycket bättre om man ska läsa romaner - men det är dessutom det enda den är bra på (en Ipad kan som bekant så mycket mer)

Skrivet av bjohansson:

Och för tredje gången tar jag upp det med att låna böcker också. På ipad kan jag låna böcker från mitt bibliotek gratis och det tar inte mer än ett par sekunder, hur fungerar den här biten på en kindle?

På många E-Ink plattor fungerar det alldeles utmärkt att låna böcker via biblioteket - på just Kindle fungerar det inte rakt av, men det går (med lite vilja)

Permalänk
Skrivet av Pulver:

Jag påstår inte att det inte går att läsa böcker på Ipad, men har jag ett val mellan en Ipad och en läsplatta med E-Ink när man ska läsa en roman på 1200 sidor så väljer jag E-Ink plattan alla gånger.

Fördelen med Ipad är bakgrundsbelysningen - men så fungerar den dessutom uselt i direkt solljus.

Eftersom E-Ink tekniken liknar "riktiga" böcker fungerar de perfekt i direkt solljus, men det är nödvändigt med en läslampa i mörker.

En Ipad är ingenting man ligger i soffan och håller i en hand när man läser en bok - det går utmärkt med en E-Ink platta (man kan byta sida med en "tumm-knapp")

En läsplatta med E-Ink är kort och gott bra mycket bättre om man ska läsa romaner - men det är dessutom det enda den är bra på (en Ipad kan som bekant så mycket mer)

På många E-Ink plattor fungerar det alldeles utmärkt att låna böcker via biblioteket - på just Kindle fungerar det inte rakt av, men det går (med lite vilja)

stort + för ett riktigt vettigt inlägg i tråden!
e-ink plattorna har också fördelen av ett mycket mer attraktivt pris idag, om det är just böcker man är ute efter

Permalänk
Skrivet av fratey:

Vänta en minut medan jag ramlar av stolen av skratt. Men förstås, du kanske menar Crysis 2D.

Vi får se om crysis blir 2D eller 3D, men crytek söker utvecklare iaf:

http://www.engadget.com/2011/01/15/crytek-seeking-ios-develop...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjohansson:

^^ jag tror att du skämtar men det finns faktiskt folk som tror att det är så på riktigt, tro det eller ej

Vi som lever oberoende, vi vet att det inte är ett skämt.

Jag är öppen för alla tillverkare, det är nyckeln till bra rådgivning.

Permalänk
Skrivet av RobinCC:

Vi som lever oberoende, vi vet att det inte är ett skämt.

Jag är öppen för alla tillverkare, det är nyckeln till bra rådgivning.

Det är bra att du är öppen, hade inte jag varit det hade jag nog fortfarande bara suttit i Windows och inte haft min bsd-maskin eller en Mac i hushållet.

Men vad menar du med att du är oberoende? Oberoende av vad? Och och hur har ni kommit fram till att det inte är ett skämt att "Det är inte produkten som säljer, det är Apple-loggan som säljer"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjohansson:

Det är bra att du är öppen, hade inte jag varit det hade jag nog fortfarande bara suttit i Windows och inte haft min bsd-maskin eller en Mac i hushållet.

Men vad menar du med att du är oberoende? Oberoende av vad? Och och hur har ni kommit fram till att det inte är ett skämt att "Det är inte produkten som säljer, det är Apple-loggan som säljer"?

Med lite tankeförmåga och läsförståelse så fattar du nog.
Är det något nytt för dig att ett "märke" säljer? En del mer en del mindre.

Vid rådgivning tilll TS så är "neutral synvinkel" viktigt, det förstår du väll själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinCC:

Med lite tankeförmåga och läsförståelse så fattar du nog.
Är det något nytt för dig att ett "märke" säljer? En del mer en del mindre.

Vid rådgivning tilll TS så är "neutral synvinkel" viktigt, det förstår du väll själv?

Med lite skrivkunnighet så fattar man att ordet väl inte stavas med två l.

Jag är sugen på en iPad, men kan inte riktigt övertyga mig själv om dess nödvändighet. Speciellt inte eftersom att jag har en 11" MBA.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Skrivet av RobinCC:

Med lite tankeförmåga och läsförståelse så fattar du nog.
Är det något nytt för dig att ett "märke" säljer? En del mer en del mindre.

Vid rådgivning tilll TS så är "neutral synvinkel" viktigt, det förstår du väll själv?

Tankeförmåga och läsförståelse har jag. Och när det kommer till neutralitet har jag både skrivit om Apple, android och windowsplattor i den här tråden, medan du känns sådär relativt neutral till Apple och deras platta. Så frågan blir ju således, vad har du hjälpt TS med i den här tråden? Mer än att skriva att du föredrar en simpel bok och en läslampa framför en onördig iPad? Antar att du menar onödig men att det är din skrivförmåga som fallerar?

Ge dig nu och skriv något konstruktivt istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

Med lite skrivkunnighet så fattar man att ordet väl inte stavas med två l.

Där kommer läsförståelsen in, du fattade visst en då till slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjohansson:

Tankeförmåga och läsförståelse har jag. Och när det kommer till neutralitet har jag både skrivit om Apple, android och windowsplattor i den här tråden, medan du känns sådär relativt neutral till Apple och deras platta. Så frågan blir ju således, vad har du hjälpt TS med i den här tråden? Mer än att skriva att du föredrar en simpel bok och en läslampa framför en onördig iPad? Antar att du menar onödig men att det är din skrivförmåga som fallerar?

Ge dig nu och skriv något konstruktivt istället

Jag ska inte störa mer i denna tråd, fortsätt hylla Ipad om du tycker om det....

Permalänk
Medlem

"- Halleluja, sukuhurishtika-hai-ja, jakkaaaaa!! Halleluja Rumänien, halleluja Bulgarien, ha ha haaaaaa, Halleluuuuuuuuja! (citat: Ulf Ekman, sinnessjuk sektledare för Livets Ord).

Det är ungefär vad jag ser framför mig när jag läser de applefrälstas inlägg.

Ni köper en förstorad telefon som inte ens går att ringa på? En "surfplatta" som är värdelös på att... "surfa"? Argument blev just onödiga, det behövs en psykolog och sekt-avprogrammerare för att förklara det hela.

p.s. iPhone/iPad är det mest mainstreama man kan äga. Det är f*n som ett par foppatofflor med skillnaden att foppatoffelanvändaren inte tror att det gör honom/henne "speciell".

Permalänk
Skrivet av Henkka:

"- Halleluja, sukuhurishtika-hai-ja, jakkaaaaa!! Halleluja Rumänien, halleluja Bulgarien, ha ha haaaaaa, Halleluuuuuuuuja! (citat: Ulf Ekman, sinnessjuk sektledare för Livets Ord).

Det är ungefär vad jag ser framför mig när jag läser de applefrälstas inlägg.

Ni köper en förstorad telefon som inte ens går att ringa på? En "surfplatta" som är värdelös på att... "surfa"? Argument blev just onödiga, det behövs en psykolog och sekt-avprogrammerare för att förklara det hela.

p.s. iPhone/iPad är det mest mainstreama man kan äga. Det är f*n som ett par foppatofflor med skillnaden att foppatoffelanvändaren inte tror att det gör honom/henne "speciell".

Det är kul med alla dessa konstruktiva inlägg från folk som inte vet
På vilket sätt är en iphone mer mainstream än t.ex. en androidlur? Det säljs ju fler androidlurar än iphone?
Och varför ska man inte köpa en Volvo bara för att Volvo är mainstream?

Vilket OS är det du kör om du nu inte kör mainstream Windows och mainstream Mac OS X?

FreeBSD?

Permalänk
Skrivet av RobinCC:

Det här har du säkert hört förut....
Det är inte produkten som säljer, det är Apple-loggan som säljer.
Man ska inte tro på allt Steve Jobs säger men det gör alla enkelriktade Apple pojkar.

Inte för mig, skulle gärna ta en annan läsplatta med windows om det skulle finnas någon bra

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinCC:

Där kommer läsförståelsen in, du fattade visst en då till slut.

Självfallet förstod jag. Men om du ska klanka ner på någon gällande läsförståelse etc. vore det önskvärt med ett korrekt språk.

Skrivet av Henkka:

"- Halleluja, sukuhurishtika-hai-ja, jakkaaaaa!! Halleluja Rumänien, halleluja Bulgarien, ha ha haaaaaa, Halleluuuuuuuuja! (citat: Ulf Ekman, sinnessjuk sektledare för Livets Ord).

Det är ungefär vad jag ser framför mig när jag läser de applefrälstas inlägg.

Ni köper en förstorad telefon som inte ens går att ringa på? En "surfplatta" som är värdelös på att... "surfa"? Argument blev just onödiga, det behövs en psykolog och sekt-avprogrammerare för att förklara det hela.

p.s. iPhone/iPad är det mest mainstreama man kan äga. Det är f*n som ett par foppatofflor med skillnaden att foppatoffelanvändaren inte tror att det gör honom/henne "speciell".

Haha, väldigt spännande inlägg måste jag säga. Det roliga är att du är precis likadan - men åt andra hållet. Om någon hyllar en produkt från Apple så kommer rabiata personer som du och skriver likartade saker som du precis gjorde. Du är alltså exakt likadan, så tänk dig för innan du klagar på andra.

Ditt inlägg tillför ju ingenting till diskussionen, medan de flesta som talat väl om iPad har skrivit argument med mera. Det verkar mest som att du måste vädra dina åsikter på ett så omoget sätt som möjligt. Kom med konkreta argument istället.

Och för att klargöra det hela: en iPad är ingen förstorad telefon. Den marknadsförs inte som det och ingen här (mig veterligen) har skrivit att de köpt den på grund av att den är exakt som en iPhone.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

Vissa vill bli styrda, och vissa vill jobba fritt.

Apple jobbar med restriktioner, och även om dessa restriktioner kan fungera för vissa, eller många helt enkelt vänjer sig och anpassar sig efter vad som tvingas på dem, så betyder inte det att det är något som kommer föra varken utveckling eller användarvänlighet framåt utan snarare tvärt om. Det handlar om kontroll och makt -> Pengar. Steve Jobs gillar pengar, som alla, men gärna på end-userens bekostnad. Lite som Kotic på EA.

Jag förstår varför folk gillar Apple och dess prylar, men det är verkligen nästan enbart pga samma anledning som folk älskade Samsung även fast dem gjorde dem mest katastrofala TV apparaterna på planet för ett par år sedan. Det är en bra bas och en bra gundstomme som sedan fått sig ett starkt och populärt varumärke och det kan man leva jävligt länge på och även släppa "skräp" och dra in en hel drös med pengar på även fast konkurensen är flerfaldigt mycket bättre och tydligen även kan få ner tillverkningskostnaderna samtidigt som man erhåller både design och användarvänlighet, men också frihet för både utvecklare och användare.

Permalänk
Skrivet av Kyuki:

Jag förstår varför folk gillar Apple och dess prylar, men det är verkligen nästan enbart pga samma anledning som folk älskade Samsung även fast dem gjorde dem mest katastrofala TV apparaterna på planet för ett par år sedan. Det är en bra bas och en bra gundstomme som sedan fått sig ett starkt och populärt varumärke och det kan man leva jävligt länge på och även släppa "skräp" och dra in en hel drös med pengar på även fast konkurensen är flerfaldigt mycket bättre och tydligen även kan få ner tillverkningskostnaderna samtidigt som man erhåller både design och användarvänlighet, men också frihet för både utvecklare och användare.

Nämn ett par plattor du tycker är flerfaldigt mycket bättre och som också är billigare än iPad, jag måste ha missat dessa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyuki:

Vissa vill bli styrda, och vissa vill jobba fritt.

Apple jobbar med restriktioner, och även om dessa restriktioner kan fungera för vissa, eller många helt enkelt vänjer sig och anpassar sig efter vad som tvingas på dem, så betyder inte det att det är något som kommer föra varken utveckling eller användarvänlighet framåt utan snarare tvärt om. Det handlar om kontroll och makt -> Pengar. Steve Jobs gillar pengar, som alla, men gärna på end-userens bekostnad. Lite som Kotic på EA.

En absolut majoritet av kundgruppen för smartphones / surfplattor föredrar en lättanvänd och välfungerande produkt framför "öppenhet". Just nu finns det inget system som kan konkurrera mot iOS när det gäller just användarvänlighet och stabilitet. Visst blir en del funktioner (multitask, flash) väldigt försenade men istället släpper dom inte produkter men hög teoretisk funktionalitet som sen snubblar långt innan mållinjen.

Tycka vad man vill om det som teknikintresserad men det är inte ett galet maktbehov från Steve Jobs som formar iOS utformning, det är en affärsmodell som alla andra.

Jag har själv Android och planerar inte att byta, men för mina icke entusiast vänner rekommenderar jag Iphone 4 alla dagar i veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjohansson:

Nämn ett par plattor du tycker är flerfaldigt mycket bättre och som också är billigare än iPad, jag måste ha missat dessa

Det är ju lite det här som är problemet. iPad har sina brister, men var sjutton är konkurrensen ?
Vi har Galaxy tab som har vissa fördelar gentemot iPad (och vissa nackdelar, såsom mindre skärm), men den har ett löjligt högt pris. Sedan finns ett gäng budgetplattor, men de verkar samtliga fungera betydligt sämre än iPad.

Skrivet av Smithy:

En absolut majoritet av kundgruppen för smartphones / surfplattor föredrar en lättanvänd och välfungerande produkt framför "öppenhet".

Tja, jag vet inte. Det är klart att det är rätt som du skriver att en "öppen" produkt som inte fungerade speciellt bra eller var användarovänlig inte skulle uppskattas av många.
Talar jag för egen del så är dock avsaknaden av den där öppenheten, en av mina anledningar att inte köpa en iPad. Förmodligen är det många andra som tänker likadant. Köper jag en pryl vill jag kunna använda den flexibelt efter behov, utan att känna att jag måste få Apples godkännande till allt jag gör..

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ConVicTen:

Nej, men en av skaparna bakom VLC bestämde att det inte passade sig med VLC på App Store

Rättelse: Det var ett företag, applidium, som portade appen till iOS. Men eftersom det stred mot GNU/GPL-licensen så togs den bort från AppStore.

http://applidium.com/en/news/apple_pulled_vlc_off_the_appstor...

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjohansson:

Nämn ett par plattor du tycker är flerfaldigt mycket bättre och som också är billigare än iPad, jag måste ha missat dessa

I det här fallet kan jag faktiskt inte uttala mig, men när det gäller Iphone är det rätt uppenbart.

Skrivet av Smithy:

En absolut majoritet av kundgruppen för smartphones / surfplattor föredrar en lättanvänd och välfungerande produkt framför "öppenhet". Just nu finns det inget system som kan konkurrera mot iOS när det gäller just användarvänlighet och stabilitet. Visst blir en del funktioner (multitask, flash) väldigt försenade men istället släpper dom inte produkter men hög teoretisk funktionalitet som sen snubblar långt innan mållinjen.

Tycka vad man vill om det som teknikintresserad men det är inte ett galet maktbehov från Steve Jobs som formar iOS utformning, det är en affärsmodell som alla andra.

Jag har själv Android och planerar inte att byta, men för mina icke entusiast vänner rekommenderar jag Iphone 4 alla dagar i veckan.

Ja jag håller med, det gör jag också.
Självklart är det en affärsmodel, men det betyder inte att det måste bli en mer komplicerad användning för en användare som faktiskt har lite koll, och det är det här jag pratar om. Du riktar in dig på en marknad, men om du faktiskt vill ta över den så måste du få alla andra att göra som du vill göra. Det är precis vad marknadsföring handlar om, och Apple jobbar med restriktioner för att komma åt detta. Om man argumenterar för att det här är något som för tekniken framåt är man ute och cyklar enligt mig, här handlar det om kontroll och inte mkt mer.

Konkurensen borde leda till att man lär av varandra, och på det planet känns Apple lite bakåtsträvande men det är givetvis min åsikt.

Tänk om det satsades mer på att ha en väl fungerande och användarvänlig interface och större möjligheter för andra aktörer att bidra till utvecklingen? Nej juste, då skulle Apple förlora pengar, iaf på det som dem drar in pengar på idag.

Det är lite som musikbranschen ^^, vägra se möjligheter.

Permalänk
Skrivet av Kyuki:

I det här fallet kan jag faktiskt inte uttala mig, men när det gäller Iphone är det rätt uppenbart.

Nu var det iofs plattor vi diskuterade

Skrivet av Kyuki:

Ja jag håller med, det gör jag också.
Självklart är det en affärsmodel, men det betyder inte att det måste bli en mer komplicerad användning för en användare som faktiskt har lite koll, och det är det här jag pratar om. Du riktar in dig på en marknad, men om du faktiskt vill ta över den så måste du få alla andra att göra som du vill göra. Det är precis vad marknadsföring handlar om, och Apple jobbar med restriktioner för att komma åt detta. Om man argumenterar för att det här är något som för tekniken framåt är man ute och cyklar enligt mig, här handlar det om kontroll och inte mkt mer.

Konkurensen borde leda till att man lär av varandra, och på det planet känns Apple lite bakåtsträvande men det är givetvis min åsikt.

Du har en poäng men ändå inte, om man tittar på smartphones och börjar fundera på vad anledningen är till att alla idag kör touch så är det för att apple sa att en stylus var fel väg att gå när det kommer till smartphones, och idag vet jag ingen telefon som man navigerar med en penna. Detta går ju lite emot ditt påstående att apple inte för tekniken framåt. Och när det kommer till att ta över marknad så säljer apple mer smartphones än vad de kan tillverka, så man kan förstå att de inte riktigt ser något problem med hur de lagt upp sin strategi

Skrivet av Kyuki:

Tänk om det satsades mer på att ha en väl fungerande och användarvänlig interface och större möjligheter för andra aktörer att bidra till utvecklingen? Nej juste, då skulle Apple förlora pengar, iaf på det som dem drar in pengar på idag.

Det är lite som musikbranschen ^^, vägra se möjligheter.

Att apple's interface inte skulle vara välfungerande och användarvänligt är väl kanske lite att ta i. Du bör igen ta en titt på hur smartphones såg ut innan iphone introducerades, och när det kommer till att andra aktörer ska bidra till utvecklingen, ta en titt på android då istället, där har du just det. Där har du HTC som utvecklar Sense, Samsung som utvecklar TouchWiz osv osv.. Det låter som att det är de som har telefonerna som du söker. Och om du fortsätter titta på android så har de länge haft wifi-tethering, något som nu iphone verkar få i nästa uppdatering - tack vare android.

Så det går åt båda hållen, men självklart vill telefontillverkarna tjäna pengar, så mycket det bara går. Det gäller all business.

Permalänk
Medlem

Du missförstår mig när det gäller ditt sista stycke. Jag säger precis att den är både välfungerande och användarvänlig, men det finns väldigt begränsade möjligheter för någon annan att faktiskt bidra till utvecklingen, och det finns begränsade möjligheter för användaren. Detta håller tillbaka en utveckling som faktiskt går långsamt mest för att det är lönsamt.
Precis som du säger så pushar ju dem som jobbar med andriod för att bryta mark just för att kunna få en edge mot apple och kunna utveckla nya saker till konsumenterna och utveckla användarvänligheten osvosv, det skulle gå så otroligt mkt långsammare på det här planet om Apple faktiskt hade ännu mer kontroll.

Men det är som vanligt i vilken branch som helst, jag vill mest bara påpeka att man har en affärsidé på Apple som gör att det är gynsam att jobba lite halvt bakåtsträvande. Det skadar liksom inte att kunna krama dem sista pengarna ur en tillverknings process eller dyl även om det finns ny teknik som gör det billigare att tillverka. Osv osv osv.

Återigen, jag förstår varför man köper en Apple produkt på två plan: Det estetiska, eller det användarvänliga (läs nybörjarvänliga) planet, men dem begränsningar som dem sätter upp för både användare och utvecklare tycker jag faktiskt är pinsamt och bakåsträvande trots att dem gjort mycket gott som du säger.

Bara för att någon nisse kom på CD-skivan och det var banbrytande betyder inte det att den ska leva i all evighet även om alla producenter vill det. (dålig jämförelse, men jag syftar på att man inte kan leva på gamla meriter, om det nu inte är ngt annat som tilltalar - som estetik tex).

Med det här i åtanke har jag svårt att faktiskt (när man tittar på iPaden) hitta en god anledning att köpa en i dagsläget. Givetvis kommer det här utvecklas, och fort går det (för dem som följde CES så är det en hel värld på G) Surfplattan kommer bli "hemmets" fjärrkontroll och där kommer den att ha störst användnings område rent praktiskt i framtiden (tror jag).

Permalänk
Skrivet av Kyuki:

Du missförstår mig när det gäller ditt sista stycke. Jag säger precis att den är både välfungerande och användarvänlig, men det finns väldigt begränsade möjligheter för någon annan att faktiskt bidra till utvecklingen, och det finns begränsade möjligheter för användaren. Detta håller tillbaka en utveckling som faktiskt går långsamt mest för att det är lönsamt.
Precis som du säger så pushar ju dem som jobbar med andriod för att bryta mark just för att kunna få en edge mot apple och kunna utveckla nya saker till konsumenterna och utveckla användarvänligheten osvosv, det skulle gå så otroligt mkt långsammare på det här planet om Apple faktiskt hade ännu mer kontroll.

Men det är som vanligt i vilken branch som helst, jag vill mest bara påpeka att man har en affärsidé på Apple som gör att det är gynsam att jobba lite halvt bakåtsträvande. Det skadar liksom inte att kunna krama dem sista pengarna ur en tillverknings process eller dyl även om det finns ny teknik som gör det billigare att tillverka. Osv osv osv.

Återigen, jag förstår varför man köper en Apple produkt på två plan: Det estetiska, eller det användarvänliga (läs nybörjarvänliga) planet, men dem begränsningar som dem sätter upp för både användare och utvecklare tycker jag faktiskt är pinsamt och bakåsträvande trots att dem gjort mycket gott som du säger.

Bara för att någon nisse kom på CD-skivan och det var banbrytande betyder inte det att den ska leva i all evighet även om alla producenter vill det. (dålig jämförelse, men jag syftar på att man inte kan leva på gamla meriter, om det nu inte är ngt annat som tilltalar - som estetik tex).

Med det här i åtanke har jag svårt att faktiskt (när man tittar på iPaden) hitta en god anledning att köpa en i dagsläget. Givetvis kommer det här utvecklas, och fort går det (för dem som följde CES så är det en hel värld på G) Surfplattan kommer bli "hemmets" fjärrkontroll och där kommer den att ha störst användnings område rent praktiskt i framtiden (tror jag).

Håller väl med i stort med tre punkter vill jag opponera mig mot.

Först utveckling: Det är alltid coolt med nya funktioner. Men är en ny funktion bra om den inte är implementerad på rätt sätt? Apple är långsammare för att de tänker på hur funktionen ska användas och anpassas till det övriga systemet.
Är det bättre att springa in i väggen eller att gå in i den långsamt? Båda tar en till samma punkt fast en gör mer ont och den andra tar lite längre tid.

Sen användarvänlighet: Här har vi två lite olika åsikter. Jag ser inte användarvänlighet som något enbart för nybörjare. Man har nytta av det hela vägen upp till pro-user. Att baka in konsekvens är bra, har man en knapp som ser likadan ut i alla program är det smärtfritt att byta mellan appar. Det sänker tröskeln över hela spannet, det blir enklare att börja. Men det blir också enklare att gå vidare till pro-user.
Ska man låta utvecklare fixa med sina idéer till bra design blir det spretigt, tänk iTunes på Windows. Man måste anpassa till respektive enhet för att få till det. Och då är det bra att ha en vägledning att gå efter för att lyckas göra sin app användbar.

Dessa två punkter kombinerar man också genom att säga: Apples idé fungerar nu, men vem vet om ett par år? Kanske har Android fått rätt på några bitar som Apple är bättre på idag. Eller så har någon helt annan kommit med en helt ny produkt som tar över allt.
Det är det här som är så fint med marknaden, man måste göra ständiga förbättringar för att komma ikapp sig själv. (tyvärr gäller inte det här musikindustrin...)

Sist: Varför köpa en iPad? Jag köpte min iPad för att det var coolt, men längs vägen har jag hittat massor med appar som är användbara. Som underlättar min vardag något enormt. Och det är det jag säger till mina polare som undrar varför man skall köpa en iPad. Jag har EN app som jag tycker motiverar hela iPaden, MindNode.
Och det är mjukvaran som jag tror kommer sälja alla paddor, smarta telefoner, mm nu och i framtiden. Vi har kommit till en punkt där den bakomliggande tekniken inte längre är något hinder. Nu vill vi bara använda våra produkter! Syfte och användarvänlighet är det som man kommer sälja

För övrigt är det min fasta övertygelse att plattorna kommer konkurrera ut allt som vi känner som "datorer" idag. För hemanvändare.

Permalänk
Medlem

Att jämföra mobiler mot plattor är ju helt sinnessjukt ! ! ! Jag surfar på min iPhone när jag inte har en dator i närheten, alltså bara när jag är tvungen. Visst det funkar, men det är ju inget kul direkt.

Hela grejen med en platta är storleken på skärmen

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]