Permalänk
Medlem

hejsan problem med AoE2

tjena^^ jag å kompis hade tänkt att spela lite Age of Empires via internet mot varandra å lite så:P men vi får lite problem båda kan hosta ett game. men vi kan inte hitta varandra eller nått sånt. vi använder TCP/IP anslutning men inget fungerar. har äver provat med hamachi med lan där funkade inte heller. kanske man behöver öppna nån port eller nått? ifall ni kan nått tips ge en riktig noob förklaring jag fattar verkligen 0 när det gäller internetXD

tacksam för alla svar^^

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

klicka på tcp/ip och klicka sen på show game, då kommer en ruta upp och i den rutan skriver du din kompis hamachi ip

Permalänk

Har haft samma problem... :/ men fixade det genom att gå in i routerns inställningar och aktivera DMZ(borde ligga bland brandväggs inställningarna). Se även till att din windows brandvägg är avstängd.

Visa signatur

Asus P8Z77-V LX | Intel i5 3570k @ 4.2 GHz | Corsair Vengeance 8 GB | Powercolor 7970

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Landaverde
Har haft samma problem... :/ men fixade det genom att gå in i routerns inställningar och aktivera DMZ(borde ligga bland brandväggs inställningarna). Se även till att din windows brandvägg är avstängd.

det där med DMZ har jag hört med:P men frågan är hu aktiverar jag det?O.o ge noob guide vart ska jag gå in? tusen tack för all hjälp

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

http://portforward.com/

Mycket bra sida. Välj din router, välj spel och följ instruktioner. är två eller tre portar du ska forworda för AoEII om jag minns rätt.

Ett kul tips om du inte lirat AoEII online förut är att låta båda spelarna välja samma färg/lag och spela mot bottar eller andra personer, då är ni två som kontrollerar samma lag, ni får alltså samsas om villagers och byggnader, gör det mycket lättare att samarbeta och multitaska, riktigt kul faktiskt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X | RAM: 32gb Corsair Vengeance RGB 3600mhz CL18 | GPU: Gigabyte RTX 2080 Windforce | Mobo: Asus X570-E Strix | Lagring: 3TB NVMe SSD | PSU: Corsair HX 750i | Chassi: Fractal Design Meshify 2 | Kylning: Corsair HydroX custom loop CPU+GPU

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweZor
http://portforward.com/

Mycket bra sida. Välj din router, välj spel och följ instruktioner. är två eller tre portar du ska forworda för AoEII om jag minns rätt.

Ett kul tips om du inte lirat AoEII online förut är att låta båda spelarna välja samma färg/lag och spela mot bottar eller andra personer, då är ni två som kontrollerar samma lag, ni får alltså samsas om villagers och byggnader, gör det mycket lättare att samarbeta och multitaska, riktigt kul faktiskt.

tack så hemskt mycket!:D ska prövas direkt!

btw? vad ska jag göra efter jag configurerat? jag försöker uppdatera routern men då säger den att jag måste registrera varan osv

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

Ojdå, klickade nu in på sidan på riktigt och såg att de lagt in en riktigt elak reklambild precis efter att man tryckt på sin router. Du skall alltså INTE använda programmet där, utan när du tryckt på din routers modell så måste du klicka på "Click here to skip this advertisement..." uppe i högra hörnet för att komma vidare.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X | RAM: 32gb Corsair Vengeance RGB 3600mhz CL18 | GPU: Gigabyte RTX 2080 Windforce | Mobo: Asus X570-E Strix | Lagring: 3TB NVMe SSD | PSU: Corsair HX 750i | Chassi: Fractal Design Meshify 2 | Kylning: Corsair HydroX custom loop CPU+GPU

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweZor
Ojdå, klickade nu in på sidan på riktigt och såg att de lagt in en riktigt elak reklambild precis efter att man tryckt på sin router. Du skall alltså INTE använda programmet där, utan när du tryckt på din routers modell så måste du klicka på "Click here to skip this advertisement..." uppe i högra hörnet för att komma vidare.

gjorde exakt som dom sa men efter jag gjort första porten så ville den inte göra andra porten. funkade inte de stod "Port conflict with other service." varför gör det de?:S

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

Då är den porten redan upptagen av något annat program, kolla i listan och se om det inte finns någon annan port. Annars så kan det vara så att du glömt att ställa om från TCP till UDP eller liknande, de är olika (dvs det finns två portar med samma nummer, en för TCP och en för UDP), men om man ställer väljaren som "båda" så behöver du bara en. Samma sak om du ställer in en "range" dvs t ex start port 6000 till end port 7000. Då har du alltså öppnat 1000 portar, och försöker du öppna port 6500 i en annan inställning så kommer den att säga att porten redan är öppen.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X | RAM: 32gb Corsair Vengeance RGB 3600mhz CL18 | GPU: Gigabyte RTX 2080 Windforce | Mobo: Asus X570-E Strix | Lagring: 3TB NVMe SSD | PSU: Corsair HX 750i | Chassi: Fractal Design Meshify 2 | Kylning: Corsair HydroX custom loop CPU+GPU

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweZor
Då är den porten redan upptagen av något annat program, kolla i listan och se om det inte finns någon annan port. Annars så kan det vara så att du glömt att ställa om från TCP till UDP eller liknande, de är olika (dvs det finns två portar med samma nummer, en för TCP och en för UDP), men om man ställer väljaren som "båda" så behöver du bara en. Samma sak om du ställer in en "range" dvs t ex start port 6000 till end port 7000. Då har du alltså öppnat 1000 portar, och försöker du öppna port 6500 i en annan inställning så kommer den att säga att porten redan är öppen.

men spelar det nån roll vad portarna heter? och sen lyckades jag göra 1 port också men när jag checkade om den funka så gjorde den inte deO.o gud internet konfirationer e jobbigtO.o hoppas jag inte e allt för jobbigXD

såg även att min router hade inlagt AoEII settingO.o

åter igen tack^^

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

Där du får namnge dom själv spelar det ingen roll, men vissa routrar gillar inte om du ger samma namn för två poster.

om det finns en AoEII inställning, varför inte prova? Men jag antar att du kanske redan fått igång nätverkandet, och i sådanafall, lycka till!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X | RAM: 32gb Corsair Vengeance RGB 3600mhz CL18 | GPU: Gigabyte RTX 2080 Windforce | Mobo: Asus X570-E Strix | Lagring: 3TB NVMe SSD | PSU: Corsair HX 750i | Chassi: Fractal Design Meshify 2 | Kylning: Corsair HydroX custom loop CPU+GPU

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweZor
Där du får namnge dom själv spelar det ingen roll, men vissa routrar gillar inte om du ger samma namn för två poster.

om det finns en AoEII inställning, varför inte prova? Men jag antar att du kanske redan fått igång nätverkandet, och i sådanafall, lycka till!

det är de att AoEII konfigurationen funkar inte hellerO.o sår att "Port conflict with other service."

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

Kolla igenom listan på portar, någonstans finns det redan en av de portarna som skall öppnas, man kan inte öppna samma port två gånger.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X | RAM: 32gb Corsair Vengeance RGB 3600mhz CL18 | GPU: Gigabyte RTX 2080 Windforce | Mobo: Asus X570-E Strix | Lagring: 3TB NVMe SSD | PSU: Corsair HX 750i | Chassi: Fractal Design Meshify 2 | Kylning: Corsair HydroX custom loop CPU+GPU

Permalänk
Medlem

Försökte också lira AoE för några veckor sedan men det fungerade inte trots rätt öppnade portar osv. Testade även över hamachi (då bör man inte vara tvungen att öppna portar!?) men inte heller det fungerade. Vi kunde ansluta till varandra men under anslutningen bröts det och följdes av ett felmeddelande (kommer inte ihåg vad).

Vi misstänkte att det berodde på att vi använde senare versioner av Windows än Windows XP.

Vi gav till slut upp och lirade lite andra spel istället, men AoE hade vart riktigt trevligt, speciellt eftersom det inte fungerade

Visa signatur

[ 3.6GHz EM64T | 2GB DDR2 533MHz | 2x160GB 8MB | 256MB X850XT PE | Audigy2 ZS | 24" TFT | GigaWorks 7.1 | DVD+/-RW DL ]
[ 2.2GHz Northwood | 1 GB RDRAM | GF4 Tit 4600 | 1x80 2x120 1x250 | 19" Trinitron | 18,1" TFT ]
[ Börja om från början... Formatera om på nytt! ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nixus
Försökte också lira AoE för några veckor sedan men det fungerade inte trots rätt öppnade portar osv. Testade även över hamachi (då bör man inte vara tvungen att öppna portar!?) men inte heller det fungerade. Vi kunde ansluta till varandra men under anslutningen bröts det och följdes av ett felmeddelande (kommer inte ihåg vad).

Vi misstänkte att det berodde på att vi använde senare versioner av Windows än Windows XP.

Vi gav till slut upp och lirade lite andra spel istället, men AoE hade vart riktigt trevligt, speciellt eftersom det inte fungerade

saken är att jag lyckats lira de innan men funkar inte igen.

har heller aldrig öppnat portar innan så några andra portar borde inte vara öppna:S

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Hedersmedlem

Ett tips till er som har problem. Jag och en kompis ville lira AoE2 på LAN en gång, och vi felsökte i timtal. Till slut hittade jag till ett danskt forum där nån snubbe påstod att det funkade om man stängde av UPnP i routern.

Jag tänkte att det låter ganska ologiskt att det skulle funka bättre om man stängde av det, men jag testade, och då funkade allt helt felfritt!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweZor
http://portforward.com/

Mycket bra sida. Välj din router, välj spel och följ instruktioner. är två eller tre portar du ska forworda för AoEII om jag minns rätt.

Ett kul tips om du inte lirat AoEII online förut är att låta båda spelarna välja samma färg/lag och spela mot bottar eller andra personer, då är ni två som kontrollerar samma lag, ni får alltså samsas om villagers och byggnader, gör det mycket lättare att samarbeta och multitaska, riktigt kul faktiskt.

Tack för tipset!

Permalänk
Medlem

tja igen. bumpar upp min gammla tråd har provat lite med garena nu. märkte idag att jag lyckades connecta till 3 olika spel omgångar:D nu hittar jag matcherna men kan inte connecta. nån som har en aning om hur man löser detta?

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

ett tag sen här men försöker få svar igen. spelar nu ibland igenom garena och där kan jag connecta till vissa spel. å som jag fattat de kan jag connecta till dom som INTE kör med router! kan detta stämma? å varför kan jag inte öppna vissa portar i min router? det står att dom används!?O.o

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

Jag skulle laddat ner Gameranger och kört, fungerar hur bra som helst.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Weeii93:

Jag skulle laddat ner Gameranger och kört, fungerar hur bra som helst.

En lösning som fungerar iaf.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weeii93:

Jag skulle laddat ner Gameranger och kört, fungerar hur bra som helst.

provade med den precis innan jag bumpade upp denna tråden.. problemet är att det verkar inte funka heller? det står "setting upp multiplayer game" eller nått å sen så stängs de ner igen..

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hablam:

ett tag sen här men försöker få svar igen. spelar nu ibland igenom garena och där kan jag connecta till vissa spel. å som jag fattat de kan jag connecta till dom som INTE kör med router! kan detta stämma? å varför kan jag inte öppna vissa portar i min router? det står att dom används!?O.o

Läs mitt inlägg ovan. Spelet verkar inte vara kompatibelt med UPnP, det kan ha med det att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Läs mitt inlägg ovan. Spelet verkar inte vara kompatibelt med UPnP, det kan ha med det att göra.

har även testat att stänga av upnp utan framgång dock.. detta spelet går mig på nerverna!!XD

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!