Permalänk
Medlem

Ny skärm U3011. Frågor, Åsikter osv.

Hej

Ja då var det äntligen dags att handla ny skärm nu efter väldigt mycket letande och väntande.
Har dock bara lite funderingar, osv kring skärmen som jag undrar över så tänkte mig slänga ihop något fort här.

¤ Vad brukar det vara för nytt/skillnader när dom släpper nya revitioner på skärmarna och hur ofta släpps det nya? Vilken är den senaste och hur kollar man detta bäst. Samt kan man kolla upp när dom skall släppa nästa revition?

¤ Något nytt på gång? Vet ju att det alltid kommer nytt. Men vill bara kolla så det inte kommer något nytt som exempel en ny 30 som är bättre och kostar mindre nästa månad.

¤ Vad ska man titta på och hur gör man för att see att man fått sig ett bra ex?

¤ Finns det något bättre val än U3011?

¤ Hur står den sig mot exempel HP ZR30W?

Det jag kommer på just nu men kan ju komma någon fråga i efterhand.
Men kom gärna med era åsikter och säg vad ni tycker. Säg gärna till om saker som är bra att veta osv.

Många tack på förhand.
//Daniel

Permalänk
Medlem

Hämtade min skärm förut och wow vilken skillnad det är mot min gamla 24 tummare.
Man kan tro att 6 tum inte borde vara så stor skillnad men som sagt wow.

Hade en benq 241 wz innan vilket var en riktigt bra skärm när jag köpte den för några år sedan men Dellen krossar den om man jämför med färger.
Nu är jag inte killen som använder skärmen till professionell användning utan bara för Surf,spel och film så mitt ord väger väll inte allt för stort om du ska ha den för andra användningsområden.

Provat att spela lite Starcraft , World of warcraft och counterstrike Source och har inte märkt av nån ghosting.

Angående priserna på 30 tummarna kan du kolla på prisjakt på modellerna som finns ute och kolla hur mycket som har sänkts i pris under tiden dom funnits , ganska säker att Dells förra modell 3008wfp låg ganska stadigt runt 14-15000 under några år.

Visa signatur

• Corsair Obsidian 800D • i7 920 @ 4.0GHz • Radeon 5870 • Asus P6TD DELUXE • Corsair 6GB 1600MHz PC3-12800 • Intel X25-m 80gig • Dell U3011 •

Permalänk

Köp fort som fan innan de höjer priset. Att du ens tvekar om du ställt in dig på en 30-tummare.

När det gällde U2410 så var det problem med sRGB-läget i början, det led av dithering (inte jämna övergångar i alla färger om jag inte är helt ute och cyklar nu). Men något sådant har knappast rapporterats när det gäller U3011 eller hur? Du har ju jättetråd om skärmen på Hardforum.
Finns det inga direkta problem att åtgärda så finns inget större behov av en ny revision även om en sån ändå kommer förr eller senare.

Dells U2410 hade ett välfungerande sRGB-läge när den kom, det var helt nytt då och hade tidigare bara funnits på vissa Eizoskärmar. U2711 följde upp på samma väg och jag har inte sett att U3011 skulle vara något undantag.
ZR30in har inte det så där får du tona ned de överdrivna färgerna bäst du kan genom grafikkortets mättnadskontroller (lär funka skit på Nvidia, men hyfsade resultat på ATi-kort).
ZR30 har bara justering av ljusstyrka som möjlighet vad jag förstått, skärmen i sig kan inte köra lägre upplösningar (grafikkortet kan väl sköta skalningen iofs) och inte heller kan man justera färgerna.
Så den skärmen lämpar sig bara till de som antingen sitter och jobbar i Photoshop och liknande program med stöd för ICC-profiler eller inte har något emot kraftigt överdrivna färger.

Angående nyheter så är det samma panel som det varit i 30-tummarna de senaste åren... Eftersom både HP och Dell lanserar nya skärmar nu så förväntas antagligen ingen ny panel från LG inom den närmaste framtiden.
Samsung kan däremot slå på stort och kanske släppa något med riktigt bra svärta som i deras lilla cPVA-panel (23") men att gå och vänta på att det ska ske är minst sagt osäkert.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ultroz:

Hämtade min skärm förut och wow vilken skillnad det är mot min gamla 24 tummare.
Man kan tro att 6 tum inte borde vara så stor skillnad men som sagt wow.

Hade en benq 241 wz innan vilket var en riktigt bra skärm när jag köpte den för några år sedan men Dellen krossar den om man jämför med färger.
Nu är jag inte killen som använder skärmen till professionell användning utan bara för Surf,spel och film så mitt ord väger väll inte allt för stort om du ska ha den för andra användningsområden.

Provat att spela lite Starcraft , World of warcraft och counterstrike Source och har inte märkt av nån ghosting.

Angående priserna på 30 tummarna kan du kolla på prisjakt på modellerna som finns ute och kolla hur mycket som har sänkts i pris under tiden dom funnits , ganska säker att Dells förra modell 3008wfp låg ganska stadigt runt 14-15000 under några år.

Oj oj oj verkligen så stor skillnad när du bytte upp dig från din 24 till 30. Då kan man ju undra vad jag kommer tycka som bytter upp mig från en 17tum nu

Sedan om du inte har redan gjort det så kan man ju kalibrera den själv och få ytterligare bättre färger.

Ok fint tror inte heller detta lär vara något problem eftersom folk säger ju att dom inte direkt känner något på u2711 som ska ha något högre input efter reviews man kollat runt på. Men det skiljer ju från person till person så man får ju hoppas på det bästa. Den lär ju klart ialla fall vara bättre än min nuvarande.

Ok tror inte heller direkt att det kommer bli någon sänkning på 30 än vad man redan får.
Ville ju bara kolla så det inte är något nytt på gång så som större skärmar med högre upplösning eller sänkning i pris osv.

Föresten du råkar inte veta vad det är för revision du fick?

Grattis till köpet föresten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;10545220']Köp fort som fan innan de höjer priset. Att du ens tvekar om du ställt in dig på en 30-tummare.

När det gällde U2410 så var det problem med sRGB-läget i början, det led av dithering (inte jämna övergångar i alla färger om jag inte är helt ute och cyklar nu). Men något sådant har knappast rapporterats när det gäller U3011 eller hur? Du har ju jättetråd om skärmen på Hardforum.
Finns det inga direkta problem att åtgärda så finns inget större behov av en ny revision även om en sån ändå kommer förr eller senare.

Dells U2410 hade ett välfungerande sRGB-läge när den kom, det var helt nytt då och hade tidigare bara funnits på vissa Eizoskärmar. U2711 följde upp på samma väg och jag har inte sett att U3011 skulle vara något undantag.
ZR30in har inte det så där får du tona ned de överdrivna färgerna bäst du kan genom grafikkortets mättnadskontroller (lär funka skit på Nvidia, men hyfsade resultat på ATi-kort).
ZR30 har bara justering av ljusstyrka som möjlighet vad jag förstått, skärmen i sig kan inte köra lägre upplösningar (grafikkortet kan väl sköta skalningen iofs) och inte heller kan man justera färgerna.
Så den skärmen lämpar sig bara till de som antingen sitter och jobbar i Photoshop och liknande program med stöd för ICC-profiler eller inte har något emot kraftigt överdrivna färger.

Angående nyheter så är det samma panel som det varit i 30-tummarna de senaste åren... Eftersom både HP och Dell lanserar nya skärmar nu så förväntas antagligen ingen ny panel från LG inom den närmaste framtiden.
Samsung kan däremot slå på stort och kanske släppa något med riktigt bra svärta som i deras lilla cPVA-panel (23") men att gå och vänta på att det ska ske är minst sagt osäkert.

Ja tyvärr är man ju sån att man inte impulse köper och vill kolla upp allt innan.
Det var ju mest detta angående revision jag tänkte på så man kan see till att få den senaste innan man sänder in en order. Så inte man får reda på detta i efterhand när det är för sent.

Läste faktiskt varje post därborta på hardforum fram tills man såg det svenska priset.
Ok så då finns det väl antagligen inte någon nyare revision än eftersom det inte verkar varit något problem direkt med den som med u2411 som du nämnde. Förutom att fixa problem som u2411 hade som du nämnde vad för annat nytt/nyheter brukar det vara med en ny revition?

Ok då är det väl lite av detta som man läst. Då kan man ju säga att Dellen är en bättre all around skärm. Har ju inte sett något test än där dom testar zr30w och u3011 side by side. Men jag har ju läst att zr30w verkar vara lite bättre i färgerna.

Bra att få detta bekräftat av någon annan också. Tror inte heller att det är någon ny panel på gång näsrmaste tiden för i så fall hade nog Dell väntat lite till med att släppa en ny 30. Men större skärmar eller högre upplösning har jag ju inte heller sett något om så antagligen är inget av detta heller på gång men tänkte bara kolla om någon sett något. Samma gällande 120hz (3d) skärmar.

Möjligt för Samsung har ju inte släppt någon ny 30. Men att sitta och vänta som du själv skrev är nog ingen ide med tanke på att man redan har gjort det bra länge nu. Så jag inte blandar ihop paneler eller något men pva dras väl säkert av andra problem än vad ips också gör?

Hur är det föresten med att handla mellan Dustin och Dell? Nackdelar, fördelar? (förutom då priset)
Erbjuder Dustin samma garanti som Dell. Tror väl Dell erbjuder 3 år panel exchange om man får ett enda pixel fel.

Permalänk
Medlem

Jag hade kört på en Dell alla dagar i veckan. Är toknöjd med min U2410 och enda anledningen till att jag inte byter upp mig är egentligen att jag inte har tillräckligt med GPU till 2560x1600 i spel - och skulle jag uppgradera skulle 580 SLI kosta 10 papp så ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lambi:

Jag hade kört på en Dell alla dagar i veckan. Är toknöjd med min U2410 och enda anledningen till att jag inte byter upp mig är egentligen att jag inte har tillräckligt med GPU till 2560x1600 i spel - och skulle jag uppgradera skulle 580 SLI kosta 10 papp så ...

Ja det lär nog bli en beställning imor på en U3011. Dock lite saker som man fortfarande undrar över.
Tell me about it sitter i skrivande stun på ett GTX 260 kort. Så det får ju kanske bli en uppgradering på det också.
Dock tidigast efter jul när det är (hoppas) priskrig efter att både Radeon och Nvidias nya finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dani05:

Ja det lär nog bli en beställning imor på en U3011. Dock lite saker som man fortfarande undrar över.
Tell me about it sitter i skrivande stun på ett GTX 260 kort. Så det får ju kanske bli en uppgradering på det också.
Dock tidigast efter jul när det är (hoppas) priskrig efter att både Radeon och Nvidias nya finns.

Well, kanske lika bra att köpa skärmen nu och GPU(er) senare Då är du i alla fall en bra bit på vägen! Anyways, skriv gärna en rad när den står på skrivbordet så vi kan få höra lite åsikter. Skulle vara mäkta intressant läsning

Godnatt!

Permalänk
Skrivet av Lambi:

Well, kanske lika bra att köpa skärmen nu och GPU(er) senare Då är du i alla fall en bra bit på vägen! Anyways, skriv gärna en rad när den står på skrivbordet så vi kan få höra lite åsikter. Skulle vara mäkta intressant läsning

Godnatt!

Min lilla kundrecension finns på dustin annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThePreToriaN:

Min lilla kundrecension finns på dustin annars.

Där är du ju! Tyckte väl att nicket lät som att det höll hemma på swec Har du provat att spela ännu snabbare spel än de du skrev i recensionen? T.ex. TF2 och Quake ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lambi:

Well, kanske lika bra att köpa skärmen nu och GPU(er) senare Då är du i alla fall en bra bit på vägen! Anyways, skriv gärna en rad när den står på skrivbordet så vi kan få höra lite åsikter. Skulle vara mäkta intressant läsning

Godnatt!

Kommer definitivt göra det.

Skrivet av ThePreToriaN:

Min lilla kundrecension finns på dustin annars.

Ja den har man kollat igenom ett par gånger nu.
Men vet du om den klarar PIP (picture in picture)?
Samt är det samma 3 års garanti Dustin använder sig av som Dell gör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dani05:

Kommer definitivt göra det.

Ja den har man kollat igenom ett par gånger nu.
Men vet du om den klarar PIP (picture in picture)?
Samt är det samma 3 års garanti Dustin använder sig av som Dell gör?

Du har garanti hos dell, använd den. Ska du skicka in den får du en ny levererad till dörren innan du skickar in din, sedan kommer de och hämtar den gamla.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

Du har garanti hos dell, använd den. Ska du skicka in den får du en ny levererad till dörren innan du skickar in din, sedan kommer de och hämtar den gamla.

Ok så det är alltså precis samma garanti?
För jag pratade med en person på Dell och då sa han att man får en 3 års garanti av dom som man inte får av Dustin.

Permalänk
Skrivet av Lambi:

Där är du ju! Tyckte väl att nicket lät som att det höll hemma på swec Har du provat att spela ännu snabbare spel än de du skrev i recensionen? T.ex. TF2 och Quake ...

Spelar Black Ops nu och det går fint. Har inte än provat Game-preseten särskilt heller eftersom det funkar hur bra som helst i standardläget. Gaming läget är ju dock nytt och finns tydligen inte på U2711:an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThePreToriaN:

Spelar Black Ops nu och det går fint. Har inte än provat Game-preseten särskilt heller eftersom det funkar hur bra som helst i standardläget. Gaming läget är ju dock nytt och finns tydligen inte på U2711:an.

Gamning-läget har jag på min U2410 i alla fall. Orkar dock aldrig ändra från sRGB mode då det är vad jag använder i vardagen.

Permalänk
Medlem

Måste fråga er hur det har gått för er när ni tagit kontakt med Dell?

Eftersom för mig har det tagit nästan 2 veckor nu att exempel få svar på detta med revision.
Jag har ringt dom och mailat och när jag har mailat tillbaka till dom så har det hänt 4 gånger (tror jag) att jag fått ett mail tillbaka som säger att personen inte kommer tillbaka tills den (exempel) 10 December.

Det var väl därför det tog den tid det tog tack vare att man fick byta person hela tiden man talade med eller vänta på att den personen man talade med skulle komma tillbaka.

Så jag började fundera över helgen om man skulle köra på en U2311H istället.

Men så fick man ett svar om detta med revision. Där dom sa att dom tyvärr inte kan säga vilken revision skärmen har.

Permalänk
Medlem

Har lite ångest om man skall handla den.

Det jag har ångest över är ju att det känns som att 30tum/1600p inte kommer vara det bästa man kan få tag på mycket längre till. Därför kan det ju kanske vara lite dumt att handla en 30 nu om det kommer större skärmar om bara något år.

Eller vad tycker/tror ni själva? För på nåt sätt känns det som att en 30 inte kommer hålla i sig lika bra som den gjort hittils.

Permalänk
Inaktiv

Jag har iallafall beställt en Dell U3011 idag från DustinHome... Äntligen:-)

Kommer inte kunna använda skärmen förrän i mitten på januari eftersom jag ska köpa en ny stationär dator då. Nu har jag en bärbar som inte klarar upplösningen 2560 * 1600. Den som väntar på något gott...

Permalänk
Medlem

Jag fick min skärm igår, underbar är den Kör den med på DP till mitt 5870.

Permalänk
Skrivet av Dani05:

Har lite ångest om man skall handla den.

Det jag har ångest över är ju att det känns som att 30tum/1600p inte kommer vara det bästa man kan få tag på mycket längre till. Därför kan det ju kanske vara lite dumt att handla en 30 nu om det kommer större skärmar om bara något år.

Eller vad tycker/tror ni själva? För på nåt sätt känns det som att en 30 inte kommer hålla i sig lika bra som den gjort hittils.

Hehe, *skratt* du verkar inte leva helt i verkligheten ser jag=)
Alltså det kommer komma en ny bättre modell redan 2011 eller 2012, alternativt en större U3211. Och det är ju skitbra i så fall!. Anledning till att uppgradera igen.
Köper man en U3011 bara för att den ska vara bäst "länge", då ska man kanske tänka om för det kommer den inte vara.
Har man ångest av detta, ska man absolut inte köpa den. Jag köpte den enbart för Cataclysm och ett par andra spel.

Permalänk

Om du vill spara lite och inte rädd för chansa har ju engelska Hazru 30 tums ips för 9k inkl frakt:

test: Hazro HZ30Wi Review

https://www.hazro.co.uk/shop.html#ecwid:category=438695&mode=...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160075:

Jag har iallafall beställt en Dell U3011 idag från DustinHome... Äntligen:-)

Kommer inte kunna använda skärmen förrän i mitten på januari eftersom jag ska köpa en ny stationär dator då. Nu har jag en bärbar som inte klarar upplösningen 2560 * 1600. Den som väntar på något gott...

Du kan ju fortfarande använda skärmen. Det enda är ju att du får sänka upplösningen till vad din bärbara klarar av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infinity_90:

Jag fick min skärm igår, underbar är den Kör den med på DP till mitt 5870.

Grattis. Något du är missnöjd med eller så på den ännu?

Såg också att du använder dig av ytterligare 2 skärmar. Hur funkar det med upplösningen när man kör dom ihop med en 30tum. Kan man köra alla i max upplösning i både windows och i spel?

Föresten vet du vad det är för revision du fick på den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dani05:

Grattis. Något du är missnöjd med eller så på den ännu?

Såg också att du använder dig av ytterligare 2 skärmar. Hur funkar det med upplösningen när man kör dom ihop med en 30tum. Kan man köra alla i max upplösning i både windows och i spel?

Föresten vet du vad det är för revision du fick på den?

Spel körs enbart på 30"arn, i windows fungerar det utan problem då båda sid skärmarna är 1600 pixlar på höjden. Får en arbetsyta som är nästan som 2 st 30" men slipper en bezel i mitten
Har inte kollat vilken revision jag fått.

Tänkte passa på och höra med er andra som köpt skärmen, var eran Dual Link DVI inkoppad när ni fick hem skärmen? Jag vart förvånad när jag packade upp skärmen och den var inkopplad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThePreToriaN:

Hehe, *skratt* du verkar inte leva helt i verkligheten ser jag=)
Alltså det kommer komma en ny bättre modell redan 2011 eller 2012, alternativt en större U3211. Och det är ju skitbra i så fall!. Anledning till att uppgradera igen.
Köper man en U3011 bara för att den ska vara bäst "länge", då ska man kanske tänka om för det kommer den inte vara.
Har man ångest av detta, ska man absolut inte köpa den. Jag köpte den enbart för Cataclysm och ett par andra spel.

Självklart lever jag i verkligeheten. Jag vet ju att det kommer komma ut nyare och att U3011 inte kommer vara bäst länge. Jag tänkte ju mer på att upplösningen osv ska vara det bästa länge. För U3011 är ju inte ens det bästa du kan få idag så den kommer ju troligen inte heller vara det om något år.

För visst som sagt att det kommer bättre skärmar som det nu gjort. Men kommer det vara som hittils när man jämför U3011 vs 3008wfp det är skillnader men samtidigt inte direkt så stora så man känner att den är så mycket bättre att man behöver uppgradera.
Eller kommer det vara en helt ny generation så att säga med högre upplösning osv. För det är just detta jag har ångest över om det skulle komma exempel en 2400p monitor om 18 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av highspeed:

Om du vill spara lite och inte rädd för chansa har ju engelska Hazru 30 tums ips för 9k inkl frakt:

test: Hazro HZ30Wi Review

https://www.hazro.co.uk/shop.html#ecwid:category=438695&mode=...

Jo den har jag sett.
Men vill nog inte chansa säjls ju inte här och man vet inte riktigt hur bra deras garanti osv är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infinity_90:

Spel körs enbart på 30"arn, i windows fungerar det utan problem då båda sid skärmarna är 1600 pixlar på höjden. Får en arbetsyta som är nästan som 2 st 30" men slipper en bezel i mitten
Har inte kollat vilken revision jag fått.

Tänkte passa på och höra med er andra som köpt skärmen, var eran Dual Link DVI inkoppad när ni fick hem skärmen? Jag vart förvånad när jag packade upp skärmen och den var inkopplad.

Ok. Antog väl att det borde funka fint och köra alla skärmar i sin max upplösning i windows ändå om dom har olika upplösningar. Men på spel bland annat blev man ju lite osäker om det går.

Ok. Du kan ju säga till vad du fått för någon sen om du kollar upp det. För det verkar ju vara lite svårt att få ett rakt svar på vad den senaste revisionen är av Dell.

Nu har jag ju inte skärmen men vad jag vet så ska DL- DVI kabeln som kommer med vara inkopplad i skärmen. Är ju så med U2711 också fast med VGA där istället. (Om jag minns rätt och om dom inte ändrat det till DVI nu.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dani05:

Ok. Antog väl att det borde funka fint och köra alla skärmar i sin max upplösning i windows ändå om dom har olika upplösningar. Men på spel bland annat blev man ju lite osäker om det går.

Ok. Du kan ju säga till vad du fått för någon sen om du kollar upp det. För det verkar ju vara lite svårt att få ett rakt svar på vad den senaste revisionen är av Dell.

Nu har jag ju inte skärmen men vad jag vet så ska DL- DVI kabeln som kommer med vara inkopplad i skärmen. Är ju så med U2711 också fast med VGA där istället. (Om jag minns rätt och om dom inte ändrat det till DVI nu.)

Eyefinity funkar inte med olika upplösningar så funkar inte att spela på alla tre om jag inte kör typ 1024x768 på dom :/
Min var revision A00

Permalänk
Skrivet av Infinity_90:

Spel körs enbart på 30"arn, i windows fungerar det utan problem då båda sid skärmarna är 1600 pixlar på höjden. Får en arbetsyta som är nästan som 2 st 30" men slipper en bezel i mitten
Har inte kollat vilken revision jag fått.

Tänkte passa på och höra med er andra som köpt skärmen, var eran Dual Link DVI inkoppad när ni fick hem skärmen? Jag vart förvånad när jag packade upp skärmen och den var inkopplad.

Jo, den var inkopplad så du kan nog vara lugn!=)

Permalänk
Skrivet av Dani05:

Självklart lever jag i verkligeheten. Jag vet ju att det kommer komma ut nyare och att U3011 inte kommer vara bäst länge. Jag tänkte ju mer på att upplösningen osv ska vara det bästa länge. För U3011 är ju inte ens det bästa du kan få idag så den kommer ju troligen inte heller vara det om något år.

För visst som sagt att det kommer bättre skärmar som det nu gjort. Men kommer det vara som hittils när man jämför U3011 vs 3008wfp det är skillnader men samtidigt inte direkt så stora så man känner att den är så mycket bättre att man behöver uppgradera.
Eller kommer det vara en helt ny generation så att säga med högre upplösning osv. För det är just detta jag har ångest över om det skulle komma exempel en 2400p monitor om 18 månader.

Upplösningar handlar inte om generation, det är vad du ska ha den till. Det är ju inte särskilt hög upplösning i iPhone4 heller. Vad är det du jobbar med egentligen om du behöver 2048p+ upplösningar?.
Och vad har du tänkt och ha för grafikkort till detta?. Du behöver minst Tri-SLI till en sådan konfig även om 18 månader.