Fujitsu Lifestyle: Normal boot fryser, starthanteraren går ej genom

Permalänk

Fujitsu Lifestyle: Normal boot fryser, starthanteraren går ej genom

Hej!

Min granne kom upp med en Fujitsu Lifebook, en C2D med 4 GB ram och Windows 7. Den gick inte att starta så jag kollade på den. Mycket riktigt. Vid boot får man välja mellan återställning/reparation eller vanlig boot.

Vanlig boot får datorn att frysa, inte ens Ctrl+Alt+Delete fungerar.

Om man försöker återställning så inaktiverar någon starthanterare Windows från att starta. Datorn är bara några veckor gammal som granne fått av skolan. De har lov nu i en vecka.

Jag försökte att installera Ubuntu via USB, men trots att jag endast har USB-minne och USB-hårddisk och testat i alla portar så vägrar den boota via USB. Jag tog då bort boot från hårddisk, CD/DVD, floppy. Alltså allt utom USB-enheter. Då försökte den boota via PXE och bara gick om och om.

Det är en netbook och har alltså ingen optisk enhet, så USB är enda valet.

Precis innan man kan gå in i BIOS kan man välja boot ordning på F12, men då finns inte USB-enheter med. Att ställa in lösenord på BIOS är inaktiverat. Troligtvis ett verk av IT-teknikerna.

Den hittar fel, men inget kan repareras. Varken utan internet eller med internet inkopplat via kabel. Jag kommer absolut ingen vart, Finns det något jag kan göra imorgon? Jag kan inte det med PXE-boot.

MrRunaway

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.