Preliminära svenska priser för Radeon HD 6870, HD 6850

Permalänk
Hedersmedlem

Vad har egentligen 68xx att erbjuda? 58xx har ju sedan ett bra tag kunnat konkurrera med gtx 460... Det enda som skulle behöva justeras är väl då priset på 58xx och det borde inte vara något problem då de är dyrare nu än vid release!
Det är inte en ny serie utan en bra prissänkning vi vill se för detta segment!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Vill Amd ta hem matchen krävs det nog att 6870 presterar bättre än gtx 470 och med lägre strömförbrukning/värmeutveckling. Både gtx460 och gtx470 har funnits på marknaden ett tag, så vill de få övertaget måste det mer till än marginell skillnad i förhållande till priset. Hamnar 6870 efter med tesselation på fullt så är det nog tyvärr kört för amd i det här slaget.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

Det finnes flera skäl till detta.

1. Handlarna skall hinna bli av med sina 58xx kort som ligger på hyllorna. Många följer inte info/debatten
på sidor som denna.
2. Mjukvara skall finslipas. Med tanke på det krig som råder mellan Nvidia och ATI så måste alla buggar vara bort vid lansering (eller nästan alla) . Speltillverkare får tid att ta fram patcher sin spel.
3. Testerna måste visa upp prestandard på slutgiltiga produkten.
4. Ge konkurrenten så lite info som möjligt. Efter som lanseringen sker precis innan den viktiga juhandeln gäller det att även fördröja nvidias motåtgärder.

Du glömde
5. För att inte alla forumtalibaner ska gnälla vilt över att det är en pappersrelease

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Vad har egentligen 68xx att erbjuda? 58xx har ju sedan ett bra tag kunnat konkurrera med gtx 460... Det enda som skulle behöva justeras är väl då priset på 58xx och det borde inte vara något problem då de är dyrare nu än vid release!
Det är inte en ny serie utan en bra prissänkning vi vill se för detta segment!

All rykten talar för att 68-serien är klart kraftfullare per mm2 kiselyta än 5xx0-serien, detta innebär att vi kommer ha mkt större chans att få mer prestanda för pengarna än med 5xx0-serien. Så AMD kommer ha ett mkt kraftfullare "vapen" mot GTX460 än tidigare.

Och 58-serien är inte dyrare än vid release längre, priserna har sjunkit snabbt senast tiden, det är t ex många som har 5850 för mindre än 2200.

Och 1899 som rekommenderat pris vid release borde innebära att webbutiker kommer sälja det för neråt 1700kr så fort det är hyfsad tillgång på kortet utan att AMD behöver sänka priset från sin sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roserud:

Stämmer detta så kommer ju GTX 460 1 GB OC vara ett skitkort: http://www.kitguru.net/wp-content/uploads/2010/07/Radeon-HD-6...

Har du last artikeln?

Den skrevs ju innan det fanns nagra uppgifter och Kitguru la ju bara en vild gissning pa hur prestandan pa 6870 skulle vara.

AMD Radeon HD 6870 benchmark performance predicted | KitGuru

Visa signatur

|Antec 200|Asus M4A89GTD PRO|Phenom II x4 965@4GHz|Corsair A70|Asus HD6870|AData 2x2GB CL9 1600MHz@8-8-8-24|1TB Samsung f3|OCZ 600MXSP 600W|Asus PHC3-150|Asus VH242H 24"|

Permalänk
Skrivet av TheJerk:

Som sagt, 6870 ska inte motsvara 5870, det har du missuppfattat.

Ah, jo det har jag.
Konstigt dock, de tar väl bort 5xxx serien nu allt eftersom? Och ersätta den med en mindre-presterande är väl skumt?
Eller så har jag missat något igen att de inte ska utrota hela 5xxx serien.. isf, thumbs up.

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem

Finns många GTX 460 1GB billigare än 2100kr.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av teejee:

All rykten talar för att 68-serien är klart kraftfullare per mm2 kiselyta än 5xx0-serien, detta innebär att vi kommer ha mkt större chans att få mer prestanda för pengarna än med 5xx0-serien. Så AMD kommer ha ett mkt kraftfullare "vapen" mot GTX460 än tidigare.

Och 58-serien är inte dyrare än vid release längre, priserna har sjunkit snabbt senast tiden, det är t ex många som har 5850 för mindre än 2200.

Och 1899 som rekommenderat pris vid release borde innebära att webbutiker kommer sälja det för neråt 1700kr så fort det är hyfsad tillgång på kortet utan att AMD behöver sänka priset från sin sida.

Ja fast nu fattade du inte vad jag syftade till i mitt inlägg. Självfallet har de gjort förändringar i 68xx-serien. Mindre intressant. Det jag menade var att detta segment inte hade behövts alls om bara priset sänkts lite mer och tidigare för 58xx. Och det är inte säkert alls att vi får se fördelarna med kraftfullare kretsar per ytenhet. Aktieägarna skall ha sitt och så länge AMD ligger bra till på marknaden kommer de nog inte sänka priserna bara för att vara snälla. De hämtar istället hem större marginaler om de kan. Inge fel i detta dock.
Men många här efterfrågar bara ny teknik. Jag vill se mer prisförbättringar i större utsträckning också!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Någon som hr en aning när 7xxx serien kommer? Känns kanske konstigt att snacka om det i denna tråden, men nån som vet?:P

Visa signatur

Desktop: AMD Phenom2 X4 955 @ 3,6Ghz - Gigabyte 6870 @ 960/1140MHz - A-DATA SSD 510-series 120 GB - Corsair 8GB 1600MHz - Asus M4A785TD-V EVO - Corsair VX 550W 80+ - Lian Li Lancool PC-K56

Permalänk
Avstängd

Sa ju hela tiden, detta är en flopp ! än kvarstår mitt uttalande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slimjim10:

Någon som hr en aning när 7xxx serien kommer? Känns kanske konstigt att snacka om det i denna tråden, men nån som vet?:P

Det är ungefär ett till ett och ett halvt år mellan lanseringen av modeller. Så kring årsskiftet 2011/2012

Permalänk

Många verkar glömma att 58xx är 69xx! 68xx skall ersätta 57xx enligt AMD/ATI. Pga ökad prestandad och nyhetens behag så kommer priserna i början ligga lite högre. AMD/ATI vs Nvidia debatten kommer fortsätta, ingan av sidorna kommer att ge sig.
58xx försvinner ur produktionen men kommer att finnas kvar på hyllorna ett bra tag.
Sitter man med ett 58xx och har ett CF moderkort så kan detta vara ett gyllene läge att skaffa ett till.
Eftersom ingen dx12 är i antågande så håller de "gamla" korten ett tag till. Har man inte 2550x1600 skärm så är
till och med CF 5750 spelbart (jag hör ett massivt skrik från en massa hardware boys).

68xx/69xx lovar mycket men vi vet inte med besked förren i mitten av november.

Många verkar glömma att gårdagens toppkort är dagens medelklass. Så har alltid varit!
Vill man ligga på topp så kostar det!!
Jag gråter inte för att man mina 880gt utklassas av kort 500-1000kr idag.

Personligen skall moderkort, CPU och minne uppgraderas innan jul.
Men mina 8800gt skall få tjänstgöra tills slutet av januari.
Då kan 2 billiga 58xx vara ett mycket prisvärt privärt alternativ.
Kolla in tomshardware`s chart så förstår ni vad jag menar.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Vill Amd ta hem matchen krävs det nog att 6870 presterar bättre än gtx 470 och med lägre strömförbrukning/värmeutveckling. Både gtx460 och gtx470 har funnits på marknaden ett tag, så vill de få övertaget måste det mer till än marginell skillnad i förhållande till priset. Hamnar 6870 efter med tesselation på fullt så är det nog tyvärr kört för amd i det här slaget.

Du får inte glömma att 6950/6970 samt 6990 inte är lanserade ännu.
6950 kommer troligtvis vara riktad mot samma målgrupp som 470, 6970 som 480 och 6990 är mot de som vill ha dubbel kort.

Du får inte glömma att AMD har ändrat namnschemat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

Det finnes flera skäl till detta.

1. Handlarna skall hinna bli av med sina 58xx kort som ligger på hyllorna. Många följer inte info/debatten
på sidor som denna.
2. Mjukvara skall finslipas. Med tanke på det krig som råder mellan Nvidia och ATI så måste alla buggar vara bort vid lansering (eller nästan alla) . Speltillverkare får tid att ta fram patcher sin spel.
3. Testerna måste visa upp prestandard på slutgiltiga produkten.
4. Ge konkurrenten så lite info som möjligt. Efter som lanseringen sker precis innan den viktiga juhandeln gäller det att även fördröja nvidias motåtgärder.

Allt förutom 4an låter vettigt, om inte nvidia redan känner till allt om dessa korten äter jag upp min hatt.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av propan:

Allt förutom 4an låter vettigt, om inte nvidia redan känner till allt om dessa korten äter jag upp min hatt.

Vill du ha salt och peppar till, jag skickar. lol

Allvarligt: Förmodligen har du rätt men med tanke hur ATI har ändrat med spec och firmware så har de gjort ett försök att förvilla.

Men Nvidia och ATI håller stenkoll på varandra.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför dom släpper en ny serie som inte har något nytt att tillföra varken med prestanda eller finesser.. Förstår helt att dom släpper ett kort som konkurrerar med 460 men dom kunde lika gärna döpt det till 5860 eller liknande om det bara handlar om strömförbrukning mm. Enbart för att lura folk till att köpa "det nyaste". Annars känns det som om korten kommer sälja hyfsat då prisklassen är dom korten som säljer bäst och strömförbrukning är aldrig fel att få ner när man ändå ska byta. Tyvärr för amds del så tror jag väldigt många har köpt ett 460 redan och inte är sugna på att byta igen så snart då det inte har något direkt nytt. Och dom med ett 5850 eller liknande tror jag tvekar på att "byta upp" sig då det inte ger särskilt mycket.

Ska bli kul att följa hur det går för detta kortet och vad det presterar mm. Känns lite konstig och vågad väg att gå för amd. Får se om det lönat sig eller ej..

Visa signatur

intel i7 920 @ 4000Mhz / Asus P6T Deluxe V2 / Corsair 6GB DDR3 Dominator @ 1600Mhz / 2st Gigabyte 460 GTX 1GB @ 850/1700/4400Mhz SLI / HDD1: Corsair Force 120GB HDD2: WD Black 1TB / Antec Twelvehundred / Corsair 750W HX / Win7 64Bit SWE

Permalänk
Medlem

2 199 kronor för HD6870 är uppåt väggarna för dyrt, om det nu inte presterar som ett GTX470 som bara kostar 100-150kr mer. Som jag skrev tidigare, 1800kr max, då hade det konkurrerat ut 460 1Gb på allvar.

6870 är fortfarande bara ett "hottat" 5770, och ett 5770 kostar runt 1400-1500kr om jag minns rätt. Dessutom så ska 6870 vara billigare att tillverka än 5770 så jag förstår inte riktigt hur det kommer sig med ett pris på 2 199 kronor. Visst, presterar det som ett GTX470 så är det kanon, men knappast va..... eller?

Jag fattar fan ingenting längre. Amd släpper ett kort (6870) som presterar ganska lika med ett annat kort de har (5850), och dessutom till ett högre pris. Får mig genast att fundera över om de inte medvetet försöker blåsa okunniga Svenssons med det nya namnschemat.

Säger bara grattis AMD, ni har alla vunnit en traktor i valfri färg.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vitamin:

Det är ungefär ett till ett och ett halvt år mellan lanseringen av modeller. Så kring årsskiftet 2011/2012

Southern Island kommer väl om ett år eller liknande. 2012 tror jag blir alldeles för sent.

Northern och southern island skulle vara rätt "nära" varandra.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spill:

2 199 kronor för HD6870 är uppåt väggarna för dyrt, om det nu inte presterar som ett GTX470 som bara kostar 100-150kr mer. Som jag skrev tidigare, 1800kr max, då hade det konkurrerat ut 460 1Gb på allvar.

6870 är fortfarande bara ett "hottat" 5770, och ett 5770 kostar runt 1400-1500kr om jag minns rätt. Dessutom så ska 6870 vara billigare att tillverka än 5770 så jag förstår inte riktigt hur det kommer sig med ett pris på 2 199 kronor. Visst, presterar det som ett GTX470 så är det kanon, men knappast va. Eller?

Jag fattar fan ingenting längre. Amd släpper ett kort (6870) som presterar ganska lika med ett annat kort de har (5850), och dessutom till ett högre pris. Får mig genast att fundera över om de inte medvetet försöker blåsa okunniga Svenssons med det nya namnschemat.

Grattis AMD, ni har alla vunnit en traktor i valfri färg.

x800 är det nya x700. x800 är inte som det gamla x800.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vitamin:

x800 är det nya x700. x800 är inte som det gamla x800.

Skrev jag något annat eller?

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Southern Island kommer väl om ett år eller liknande. 2012 tror jag blir alldeles för sent.

Northern och southern island skulle vara rätt "nära" varandra.

om ett åt är kring årsskiftet Men jag förstår vad du menar och skulle det vara så att de är närmare varandra så hamnar de innan 1-1,5 års. Det vill säga kanske september/oktober nästa år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spill:

Skrev jag något annat eller?

Mer eller mindre ja. Om jag läste rätt så påstår du att 6800 serien konkurerar i samma segment som 5800 serien gör. Det stämmer inte.
6800 är i ett lägre prestanda segment i fårhållande till 5800. Det vill säga motsvarande segment som 5700 serien befinner sig inom.

6900 är samma segment som 5800.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vitamin:

Mer eller mindre ja. Om jag läste rätt så påstår du att 6800 serien konkurerar i samma segment som 5800 serien gör. Det stämmer inte.
6800 är i ett lägre prestanda segment i fårhållande till 5800. Det vill säga motsvarande segment som 5700 serien befinner sig inom.

6900 är samma segment som 5800.

Men fan vitamin. Läs en gång till. Jag skrev tydligt att 6870 är inget annat än ett hottat 5770, med lite nya finesser då. Jag vet att 6800 serien är det nya mellansagmentet från AMD.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem

Priser hit och dit kan man diskutera till leda.
Dom som vill köra AMD gör det, och dom som vill köra nvidia gör det ändå.
Om ett nytt AMD kort blir ett par hundringar dyrare eller billigare än nvidiakort som är i samma klass spelar väl ingen roll.

Oftast så är väl ett nytt kort oavsett märke lite bättre än motsvarande konkurrent om det lanseras som det.
Om AMD lanserar en serie i tex. 55xx eller 56xx klassen så är det ju inget hot mot tex. gtx470.
Om nu denna serie ska ''hota'' nvidia gtx470 så är den väl lite bättre och då får det vara lite dyrare oxå eftersom det är nyare.

Oftast så har man redan bestämt sig (eller låst sig) när man köpte moderkortet om det stödjer CF eller sli.
Ska man inte köra CF eller sli så kvittar det väl ändå, och väljer det märke som man brukar köra på, och som man känner till.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spill:

Men fan vitamin. Läs en gång till. Jag skrev tydligt att 6870 är inget annat än ett hottat 5770, med lite nya finesser då. Jag vet att 6800 serien är det nya mellansagmentet från AMD.

Läser det fortfarande på ett annat sätt men men!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kennyg:

Har du last artikeln?

Den skrevs ju innan det fanns nagra uppgifter och Kitguru la ju bara en vild gissning pa hur prestandan pa 6870 skulle vara.

AMD Radeon HD 6870 benchmark performance predicted | KitGuru

DÅ måste jag fråga, vem i helsike är kitguru??
Nät recensioner och tech sajter översvämmar!! Liksom att trolla för hits.

I väntan för mer trovärdiga recensioner.

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Skrivet av Tyreiz:

Sa ju hela tiden, detta är en flopp ! än kvarstår mitt uttalande.

Hur då? Inga tester har publiserats. AMD (antas) lyckas göra 5850 prestanda med 32% mindre GPU die på samma 40nm.

Hur skulle det vara enligt dig? 350% mera prestanda, 40% mindre strömförbrukning och 30% billigare?

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.

Permalänk
Medlem

Nvidia fick det tufft mot 5xxx serien och har först på senare tid kunnat konkurrera. Undrar hur stor press nya 6xxx serien kommer ge åt Nvidia?

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 2TB SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Spill, du har lyckats göra det bästa inlägget! Det är exakt så jag har tänkt och jag undrar varför det inte står att jag skrev det

Visa signatur

AMD 7800X3D | EK-AIO 360 | MSI B650 | Corsair 32GB | MSI RTX 4070 Ti 12GB
Define R6 | Corsair RM1000X | Samsung 980 M.2 1TB | Samsung Odyssey Neo G7 4K 32"
Beyerdynamic DT 770 Pro | Logitech G Pro | Razer Huntsman V2 TKL Optical

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Spill:

2 199 kronor för HD6870 är uppåt väggarna för dyrt, om det nu inte presterar som ett GTX470 som bara kostar 100-150kr mer. Som jag skrev tidigare, 1800kr max, då hade det konkurrerat ut 460 1Gb på allvar.

6870 är fortfarande bara ett "hottat" 5770, och ett 5770 kostar runt 1400-1500kr om jag minns rätt. Dessutom så ska 6870 vara billigare att tillverka än 5770 så jag förstår inte riktigt hur det kommer sig med ett pris på 2 199 kronor. Visst, presterar det som ett GTX470 så är det kanon, men knappast va..... eller?

Jag fattar fan ingenting längre. Amd släpper ett kort (6870) som presterar ganska lika med ett annat kort de har (5850), och dessutom till ett högre pris. Får mig genast att fundera över om de inte medvetet försöker blåsa okunniga Svenssons med det nya namnschemat.

Säger bara, grattis AMD, ni har alla vunnit en traktor i valfri färg.

Yes, bra formulerat!
Jag försökte mig på ungefär samma sak högre upp med skillnaden att en prissänkning av 5830 och 5850 hade kunnat ge GTX 460 en ordentlig match.
Fast vi får vänta på tester och faktiska butikspriser innan vi drar slutsatser ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled