Ersätt nätaggregat i Dell XPS 710

Permalänk

Ersätt nätaggregat i Dell XPS 710

Tjenare!

Jag rullar med en Dell XPS 710 ifrån 2007 som jag hoppas på att få något år till av innan den skall kastas på tippen. För några dagar sedan startade inte datorn när man tryckte på stömknappen istället så verkade den "varva" upp för att sedan inte komma igång i kombination med ett litet knäpp ifrån strömagregatet. Garantin har precis gått ut så där fanns det inget att hämta, däremot trodde gubben i supporten att det var nätaggregatet som hade gett sig. Det låt som en rimlig förklaring och jag köpte ett med liknande kraft. När det är dags att byta märker jag att moderkortet har två (!) strömkablar i sig ifrån nätaggregatet. Är det någon som har någon tanke på hur man kan lösa detta? Man kan köpa ett refurbished nätag av Dell för 2000:- men känns sådär skoj. Orginalaggregatet har partnr. DR552 är osäker på vad det är för minneskort....

Permalänk
Vila i frid

Innan du gör något annat - koppla loss nätaggregatet från 220 volt i minst en minut. Dvs ta bort nätsladden. Anslut sen datorn igen till 220 volt och prova igen. Nätaggregat kan gå in i överströmskyddsläge av diverse anledningar och måste "vila bort" skyddet. Ivfsh verkar det vara ett vanligt ATX 2.1/2.2 aggregat.

Permalänk

Om det inte löser sig så kan jag mer än gärna ta emot chassit för en billig peng.

Visa signatur

Gigabyte GA-z97x-gaming 3 | Intel i5 4690k 3.5ghz | Radeon R9 280x | XFX 650W | 8GB Dominator

Inet gratis frakt
PSU Calculator

Permalänk

Jag hade en xps 700 som betedde sig nästan likadant.

När jag klickade på startknappen så kom klick klick klick klick osv i ganska hög frekvens, kanske 3-4 klick i sekunden.

Men det var inte nätagget som var trasigt utan det räckte att koppla loss sladdarna som gick till dioderna på framsidan sen startade den igen.

Såvitt jag kom ihåg hade jag dock inte 2 stycken 24 pin strömuttag som jag antar att du menar. Jag skulle rekommendera att du testar ett annat nätagg i datorn först.

Permalänk

varför inte sätta kablarna som dom satt med andra nätagget?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk

Nu har datorn stått utan ström i ett antal dagar men den kommer inte igång för det. Vet inte riktigt vilken kabel det är som går till lysdioden.... På moderkortet fanns det 1x24 samt 2x20 strömuttag och det på aggregatet jag köpte fanns det bara 1x20/24.... Kan man fixa detta med ng splitter etc eller är det bara Dells orginal aggregat som funkar?

Permalänk

Googlade bara lite snabbt.... High Quality Power Supply Cables
Skulle något liknande kunna vara svaret?

Permalänk

Nu har jag köpt en ny dator istället.... tack de som gav tips!:)

Permalänk

Vad blev det? Pojke eller Flicka:)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk

Pojke eller flicka:P?

Permalänk
Skrivet av Chrillster:

Pojke eller flicka:P?

Ville naturligtvis veta vad du köpte för maskin...nyfikenheten gör att röven nästan spricker!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk

Det blev en Komplett.se

Vad ska man göra med den gamla XPS:en, är det bara att slänga på tippen eller värt att lägga ut på blocket?

Permalänk
Medlem

beror helt på va de satt i den, men de brukar kunna finnas nått man kan få sålt för en billig peng till folk, så räkna inte med nå stora pengar just (beror helt på vad som sitter i den)

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Skrivet av Chrillster:

Det blev en Komplett.se

Vad ska man göra med den gamla XPS:en, är det bara att slänga på tippen eller värt att lägga ut på blocket?

Nice! 955:an är en trevlig överklockare;)

Angående XPS...så ville någon högre upp i tråden ha chassit...pm honom?

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk

Detta var tydligen revision C2 som inte överklockas så bra... men de e lugnt:P

Ja just det... ska kolla på d:)

Permalänk

Har skickat ett PM ang. XPS-datorn!

Visa signatur

Gigabyte GA-z97x-gaming 3 | Intel i5 4690k 3.5ghz | Radeon R9 280x | XFX 650W | 8GB Dominator

Inet gratis frakt
PSU Calculator