Protoss vs Terran block

Permalänk
Medlem

Protoss vs Terran block

Hej!

Har nyss gått och köpt starcraft 2 och tycker att det är ett sjukt bra spel
Dock stör jag mig sjukt på att alla terrans blockar sin ramp med en barrack och en massa marines och någon siege tank bakom som gör mos av mina zealots och stalkers. Någon som har en bra teknik för att mosa blocken på ett bra sätt? Är som sagt jätteny på det här så om det är något jätteuppenbart sätt som finns får ni ursäkta mig...
Om ni råkar ha några andra bra tips till en ny Protoss-spelare blir jag jätteglad över de också

MvH

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem

Air units! T.ex void rays(byggt i stargate) är omtyckta och bra!

Annars vet jag inte, tyvärr

Visa signatur

Gillar du dubstep? Kolla då min musik-blogg, på engelska. Dela gärna med dig kommentarer hit.

Permalänk
Medlem

Du har många sätt att mosa terran

Tex "Blink" med stalkers upp på klippa. Använd dig av någon sorts flygande för att "se" upp för klippan och teleportera dig upp.

Dark templars är rätt fint om du är snabb och överraskar. Passa dig för scan bara.

Phoenix är kanon mot tex tanks, lyft upp dom och skjut ner dom snabbt.

Permalänk
Medlem

Skicka in en Imortal eller två först för att tanka och förstöra blocken eller droppa med en Warp prism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Growth:

Du har många sätt att mosa terran

Tex "Blink" med stalkers upp på klippa. Använd dig av någon sorts flygande för att "se" upp för klippan och teleportera dig upp.

Dark templars är rätt fint om du är snabb och överraskar. Passa dig för scan bara.

Phoenix är kanon mot tex tanks, lyft upp dom och skjut ner dom snabbt.

Blink? Snabb teleport typ eller? Hur gör man det?

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceY!:

Air units! T.ex void rays(byggt i stargate) är omtyckta och bra!

Annars vet jag inte, tyvärr

Hur ska man micra void rays på bästa sätt? de skadar väl mer ju längre tid de attackerar eller?

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem

Skicka in tidigare zealots. Se till att störa terrans wall byggande med din scouting probe och trakassera hans scv som bygger så att du fördröjer wallen. Du kan även bygga en pylon uppe vid hans choke så att han inte kan walla in riktig och skicka en zealotsen då har terran inte mycket att komma med, denna taktiken var även mycket populär i orginalet.
Men dom flesta bättre terrans kommer nog inte walla så mycket pga de behövs helt enkelt inte då terrans units inte är lika klena som i orginalet.
Lycka till nu!

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-2500K 3.3GHz |Mobo: MSI Z68A-GD55(G3)|RAM: Corsair C. XMS DDR3 8 GB |Grafik: MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB (800mhz) |OS: Windows 7 Ultimate 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Intel 80GB 320, 2,5/Seagate Barracuda 7200, 320GB|PSU: Fractal Design r2 650W |Mus: Logitech mx510 |KB:Vanligt |Monitor: Samsung SyncMaster BW226 (2ms / 3000:1)@ 1680X1050.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeBlack:

Hur ska man micra void rays på bästa sätt? de skadar väl mer ju längre tid de attackerar eller?

Ja, VRs gör mer skade ju längre tid dom attackerar. Det finns 3 "nivåer", se bilden nedan. Om du inte attackerar på några sekunder så förlorar du chargen.
http://img822.imageshack.us/img822/7813/levels.png
Akta dig för marines med stim pack om du tänker köra void rays.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kemichal:

Ja, VRs gör mer skade ju längre tid dom attackerar. Det finns 3 "nivåer", se bilden nedan. Om du inte attackerar på några sekunder så förlorar du chargen.
http://img822.imageshack.us/img822/7813/levels.png
Akta dig för marines med stim pack om du tänker köra void rays.

Synd bara att man inte ser skillnaden på nivå 1 och 2..

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-2500K 3.3GHz |Mobo: MSI Z68A-GD55(G3)|RAM: Corsair C. XMS DDR3 8 GB |Grafik: MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB (800mhz) |OS: Windows 7 Ultimate 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Intel 80GB 320, 2,5/Seagate Barracuda 7200, 320GB|PSU: Fractal Design r2 650W |Mus: Logitech mx510 |KB:Vanligt |Monitor: Samsung SyncMaster BW226 (2ms / 3000:1)@ 1680X1050.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zekk25:

Synd bara att man inte ser skillnaden på nivå 1 och 2..

Klart man ser skillnad, 1 ståle vs 2 stålar.

Permalänk
Medlem

ah, nu ser jag. Men det är ändå en liten skillnad, bättre att uppvisa en lite grövre tjocklek på stråle 2 imo.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-2500K 3.3GHz |Mobo: MSI Z68A-GD55(G3)|RAM: Corsair C. XMS DDR3 8 GB |Grafik: MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB (800mhz) |OS: Windows 7 Ultimate 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Intel 80GB 320, 2,5/Seagate Barracuda 7200, 320GB|PSU: Fractal Design r2 650W |Mus: Logitech mx510 |KB:Vanligt |Monitor: Samsung SyncMaster BW226 (2ms / 3000:1)@ 1680X1050.

Permalänk
Skrivet av Kemichal:

Ja, VRs gör mer skade ju längre tid dom attackerar. Det finns 3 "nivåer", se bilden nedan. Om du inte attackerar på några sekunder så förlorar du chargen.
http://img822.imageshack.us/img822/7813/levels.png
Akta dig för marines med stim pack om du tänker köra void rays.

Det är gammalt, dom har bara två lägen nu.

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody."
-Bill Gates, 1981

Permalänk
Entusiast

Det bästa du kan göra, och som jag märkt själv när jag spelat protoss väldigt länge är att bland de bästa vapnen du har är en observer som du sätter vid rampen så att dina stalkers/immortals kan se vad som blockerar den ovanför. då är det väldigt enkelt att förstöra valfri byggnad där uppe och sen bara marschera in i hans bas.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

I de lägre ligorna har jag märkt att de flesta missar att försvara sin minerallinje och bara placerar sina enheter vid wallen vilket gör att man ganska lätt kan gå in med en eller två Void Rays bakvägen och störa deras ekonomi för att sedan börja gå på deras wall.

Är det dessutom en bana med två ingångar där den ena är blockad med stenar så kan de vara bra att försöka sig på den vägen då, även här i de lägre ligorna, de missar att försvara sin bas från det hållet, eller ens ha koll på stenarna.

Annars är som sagt en observer bra för att se över klippan och kunna skjuta dit med sina markenheter.

Permalänk
Medlem

Du kan alltid använda din sentry och "forcefielda" bakom hans mur, sen kan du förstöra han supplydepot utan att hans försvarande marines "når" att skjuta tillbaka.

Självklart kommer nån enstaka marine att kunna skjuta tillbaka, men det brukar gå att "forcefielda" bort så att man hyffsat ostört kan förstöra hans wallin i alla fall.

Visa signatur

MSI P67A-GD55 // I5 2500K (3,3Ghz) // Corsair 8GB XMS3 1600 mhz // ASUS GTX780 DC2OC