problem med zealotrush

Permalänk
Medlem

problem med zealotrush

Ska försöka sammanfatta detta så enkelt som möjligt. Detta gäller främst de banor med "kort distans" mellan baserna.. som tex Scrap Station.. de större kartorna klarar jag mig ganska bra.

Jag lirar Terran (bronsligan) och har haft problem med protossgamers som satsar på att gömma en pylon i min bas och sen pumpa ut två snabba zealot och en kanon och börja hacka bort min bas. jag tycker jag är sjukt snabb ut med marines.. (iofs inte snabbast varje gång) men dom dör ju som smör på zealotsens knivblad..

Har någon ett tips på hur man ska göra för att komma undan detta?

Jag har en replay på min senaste match som ni kan ta en titt på om ni vill se ett exempel:
Scrap Station - Zealot Rush

Är tacksam för alla tips (och ja, jag kanske inte har supertight startbygge men försöker lära mig)

Edit: La även upp en replay på
sc2replayed.com

Visa signatur

Starcraft 2 id: Pergius.756 | I don't want to succeed, I just do it my way...

Permalänk
Medlem

Blocka alltid ingången när du är Terran med supply depots, barack och bunker med marines i.

Då ser du om en arbetare sticker in om du inte har hunnit blocka klart. Scouta basen annars, det tar ju inte alls lång tid.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Blocka alltid ingången när du är Terran med supply depots, barack och bunker med marines i.

Då ser du om en arbetare sticker in om du inte har hunnit blocka klart. Scouta basen annars, det tar ju inte alls lång tid.

Jag antar du har rätt, måste väl få ordningen på scoutningen i min egen bas när man möter protoss. (och även scoutning för övrigt Att jag inte blockerar ingången på scrapstation är just för det är så sjukt stor ingång på scrapstation så då satsar jag på att få ut en hög med marines fort (men tydligen inte tillräckligt) :S

I detta spel så skickar han även sin probe innan den börjar gräva mineraler.. och då har jag inte ens kommit på tanken att börja bygga supply eller barrack.. :/

Visa signatur

Starcraft 2 id: Pergius.756 | I don't want to succeed, I just do it my way...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pergius:

Jag antar du har rätt, måste väl få ordningen på scoutningen i min egen bas när man möter protoss. (och även scoutning för övrigt Att jag inte blockerar ingången på scrapstation är just för det är så sjukt stor ingång på scrapstation så då satsar jag på att få ut en hög med marines fort (men tydligen inte tillräckligt) :S

I detta spel så skickar han även sin probe innan den börjar gräva mineraler.. och då har jag inte ens kommit på tanken att börja bygga supply eller barrack.. :/

Skicka dina SCV för och döda hans probe
Sen bygger du igen rampen.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Skicka dina SCV för och döda hans probe
Sen bygger du igen rampen.

hehe.. verkar som jag får bli duktigare på att använda mina scv's till annat än att bygga..

Visa signatur

Starcraft 2 id: Pergius.756 | I don't want to succeed, I just do it my way...

Permalänk

Precis som de andra säger så försök undvika att låta han komma för nära. Men om han väl får upp canons/zealots så är det bunkrar som gäller tills du lyckas få siege tanks. Det finns en challange som heter rush defense.. Spela den!

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem

När du byggt din första supplydepot så skickar du iväg en scv och scoutar hans bas, om du inte ser någon gateway eller pylon i hans bas så skickar du genast ut en scout i din bas och ser efter vart han bygger, sen smackar du upp en barrack och en bunker genast efter den sen är det bara att fortsätta ta ut marines, bygga bunkers och reparera dom, men glöm inte att fortsätta ta ut scv's och techa upp sammtidigt som du krigar.

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Haha.. KKay.. jag blev rushad precis sådär av en norsk snubbe, fast jag körde terran och han protoss.. Han lyckades dock inte döda mina scv's o jag vann matchen.. men de var bra nära.. Men måste säga att jag blev förvånad..

Visa signatur

Starcraft 2 id: Pergius.756 | I don't want to succeed, I just do it my way...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BorN:

När du byggt din första supplydepot så skickar du iväg en scv och scoutar hans bas, om du inte ser någon gateway eller pylon i hans bas så skickar du genast ut en scout i din bas och ser efter vart han bygger, sen smackar du upp en barrack och en bunker genast efter den sen är det bara att fortsätta ta ut marines, bygga bunkers och reparera dom, men glöm inte att fortsätta ta ut scv's och techa upp sammtidigt som du krigar.

Ah, bra idé där med att kolla pylons.. och sen leta var i h-vete han lagt dom om dom inte är i mainbasen..

Har rätt bra koll på min macro.. är värre med att kontrollera enheter korrekt..

Visa signatur

Starcraft 2 id: Pergius.756 | I don't want to succeed, I just do it my way...

Permalänk
Medlem

haha så jävla skönt

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pergius:

Haha.. KKay.. jag blev rushad precis sådär av en norsk snubbe, fast jag körde terran och han protoss.. Han lyckades dock inte döda mina scv's o jag vann matchen.. men de var bra nära.. Men måste säga att jag blev förvånad..

Haha, ska nog testa göra det senare

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Hehe, roligt! Fast det är ju inte så svårt att försvara mot som protoss. Du har sköldar som regenererar, det har inte terran.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Skrivet av Zartax:

Hehe, roligt! Fast det är ju inte så svårt att försvara mot som protoss. Du har sköldar som regenererar, det har inte terran.

SCVs kan reparera varandra däremot

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody."
-Bill Gates, 1981

Permalänk
Medlem

gör SCVs och probes osv lika mkt skada? Jag menar skulle man kunna göra detsamma med Protoss?

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgart:

gör SCVs och probes osv lika mkt skada? Jag menar skulle man kunna göra detsamma med Protoss?

Dom gör lika mycket skada men tål inte lika mycket. Drone: 40hp, Probe: 20hp 20shield, SCV: 45hp.

Angående topic så är det inte så lönt att satsa på att blocka rampen helt om det är en map med en stor ramp. Satsa istället på att blocka den med tex 2 supply depots, 1barrack (med tech lab/reactor) sedan blocka resten med units (marines om det nu är tidigt i gamet). Scouta i din bas nån gång med scv innan du fått upp blocken så han inte hinner smita in innan du har blockat. Scouta även hans bas tidigt som folk säger så du ser om han proxyar eller inte.

Skaffa föresten gas tidigare än du gjorde på den replayen så att du kan fixa reactor och pumpa ut fler marines.

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Noctua NH-D14 | Asus GTX 990Ti OCIII |Corsair 16GB 2400MHz | Asus z170-a | Fractal Design Newton R2, 1000W modulär | Corsair Obsidian 700D | 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA | Windows 10 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marshmallow:

SCVs kan reparera varandra däremot

Ja, för 50 mineraler och de kan inte slå då.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bambul:

Dom gör lika mycket skada men tål inte lika mycket. Drone: 40hp, Probe: 20hp 20shield,

Ok men då är det nog lite lönlöst att göra så som toss egentligen har man ju en nackdel genom att göra så och det är ju att den man rustar antagligen hinner få upp 1-2 extra workers innan man e framme. Sen kanske man hinner skada tillräckligt innan motståndaren reagerar (som i filmen) men ändå XD

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Skicka dina SCV för och döda hans probe
Sen bygger du igen rampen.

Nu skulle nog jag villa påstå att det där är ett av de största misstagen man kan göra. Ta ALDRIG bort alla dina SCV/Probes/drones från Mineral line för att döda en scout. Du förlorar väldigt mycket ekonomiskt på det vilket fort leder till en förlust.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maattis:

Nu skulle nog jag villa påstå att det där är ett av de största misstagen man kan göra. Ta ALDRIG bort alla dina SCV/Probes/drones från Mineral line för att döda en scout. Du förlorar väldigt mycket ekonomiskt på det vilket fort leder till en förlust.

Om du har en toss som bränner 250 mins på pylon och minst 1 photon så tar man alla arbetare man kan för att få ner pylon och probe. Annars dör du oavsett och då spelar det ingen roll om din ekonomi halkade efter. Motståndaren har ju dessutom då spenderat mineraler i onödan om han inte är väldigt kall och canclar warpen.

On T

Jag kör väldigt mkt proxy som toss då det är väldigt ofta det lyckas, speciellt på 2basbanor. Jag kör med 2 Gates 1 pylon utanför fiendens bas så att han inte springer på den om han skickar scout mot mig. Sen bygger jag 5 zealots och går på direkt. Enda sättet motståndaren överlever i det läget är i princip om han antingen scoutat proxyn eller skickat en worker direkt när spelet startade, i princip. Har han gjort det har han som terran stängt in du med bunker eller som Zetrg gått Lings för att zerga mig med. En toss i det läget ligger pyrt till. Men som sagt en motståndare som inte ser mig i det läget dör. Det du kan göra som spelar terran i det läget är att låsa bottleneck och pumpa matinés bakom. Då förlorar jag. Annars blir det svårt dör dig. Men det är hur som helst så du kan göra för att klara dig. Men scoutning är à och o där.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgart:

Jag kör väldigt mkt proxy som toss då det är väldigt ofta det lyckas, speciellt på 2basbanor. Jag kör med 2 Gates 1 pylon utanför fiendens bas så att han inte springer på den om han skickar scout mot mig. Sen bygger jag 5 zealots och går på direkt. Enda sättet motståndaren överlever i det läget är i princip om han antingen scoutat proxyn eller skickat en worker direkt när spelet startade, i princip. Har han gjort det har han som terran stängt in du med bunker eller som Zetrg gått Lings för att zerga mig med. En toss i det läget ligger pyrt till. Men som sagt en motståndare som inte ser mig i det läget dör. Det du kan göra som spelar terran i det läget är att låsa bottleneck och pumpa matinés bakom. Då förlorar jag. Annars blir det svårt dör dig. Men det är hur som helst så du kan göra för att klara dig. Men scoutning är à och o där.

Det är enkelt att kontra en toss rusch, om man scoutar efter första pylon/suppdepo/overlord och ser att det inte finns nå i hans bas så är det inte speciellt svårt att kontra med lika mycket zealots, upp med en snabb bunker som du springer in och ut i eller mass lings med roach backup.

Jag förstår att ruschar i dom lägre ligorna är effektiva då 'noobar' inte vet hur dom ska hantera sånt, men i platinum och diamond så är detextremt sällan någonting sånt fungerar!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BorN:

Det är enkelt att kontra en toss rusch, om man scoutar efter första pylon/suppdepo/overlord och ser att det inte finns nå i hans bas så är det inte speciellt svårt att kontra med lika mycket zealots, upp med en snabb bunker som du springer in och ut i eller mass lings med roach backup.

Jag förstår att ruschar i dom lägre ligorna är effektiva då 'noobar' inte vet hur dom ska hantera sånt, men i platinum och diamond så är detextremt sällan någonting sånt fungerar!

Precis det är det jag säger. Så länge man scoutat klarar man sig men om man inte gör det har man risken där. Kanske inte så trevligt av dig att kalla spelare under platinum för noobs dock;)

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgart:

Precis det är det jag säger. Så länge man scoutat klarar man sig men om man inte gör det har man risken där. Kanske inte så trevligt av dig att kalla spelare under platinum för noobs dock;)

Jag sa inte noobs utan 'noobs', det är stor skillnad

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BorN:

Jag sa inte noobs utan 'noobs', det är stor skillnad

Nåväl

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem

Jag kan hålla med om att jag tillhör "noobs" lite.. hehe.. men för att klara en toss som slänger in en pylon och warpgate i min egen bas så måste jag dels ha scoutat honom och dels ha byggt en barrack så fort de bara går för att få ut en marine som helst ska göra skada innan warpgate är klar..

Det för en som inte har så stor erfarenhet av onlinespel kan bli mäktigt.. har spelat en del matcher sen första inlägget fast mest 2vs2 men då mött detta protoss-cheeseriet och klarat mig ganska bra mot det. Mitt enda knep så fort jag mött protoss har varit att råstressa ut en eller två marines som kan rensa i min egen bas för att sen lugna ner mig och bygga ekonomi.. eller vilken annan strategi jag nu valt..

Visa signatur

Starcraft 2 id: Pergius.756 | I don't want to succeed, I just do it my way...

Permalänk
Medlem

Brukar leka lite med workerrush på 4on4, 3 av oss tar alla workers och rushar och dödar allas workers medans den sista är protoss och pumpar upp forge och kommer strax efter med cannons. fast funkar bara på betabanan då den är minsta.

Jävligt kul när man vann med den taktiken 5 ggr irad.

Visa signatur

Dator: Asus P7P55D LE | Intel i5 750, 3,6GHz | XFX Radeon HD5870 | Corsair 4GB @ 1600mhz m DHX | Corsair H-50 | 2x SSD Intel 80gb G2 (Raid 0) | Sound-Blaster X-FI Etreme Music | Corsair 650w HX | Fractal Design Define R2 |

Foto: Nikon D80 | Nikon AF-S 18-135mm | Nikon Speedlight SB-400 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pergius:

Jag kan hålla med om att jag tillhör "noobs" lite.. hehe.. men för att klara en toss som slänger in en pylon och warpgate i min egen bas så måste jag dels ha scoutat honom och dels ha byggt en barrack så fort de bara går för att få ut en marine som helst ska göra skada innan warpgate är klar..

Det för en som inte har så stor erfarenhet av onlinespel kan bli mäktigt.. har spelat en del matcher sen första inlägget fast mest 2vs2 men då mött detta protoss-cheeseriet och klarat mig ganska bra mot det. Mitt enda knep så fort jag mött protoss har varit att råstressa ut en eller två marines som kan rensa i min egen bas för att sen lugna ner mig och bygga ekonomi.. eller vilken annan strategi jag nu valt..

Bygger du barack direkt efter din första supply, dvs runt 11/12 och en marine ut direkt så klarar du ofta en eller ett par zealot..
Du får dra runt på zealotsen lite. attackera, spring iväg, attackera, spring iväg osv. dela upp marinsen när du fått upp fler än 1 så dem som inte blir jagade stannar upp å skjuter konstant tills han byter target.

Visa signatur

Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paa:

Bygger du barack direkt efter din första supply, dvs runt 11/12 och en marine ut direkt så klarar du ofta en eller ett par zealot..
Du får dra runt på zealotsen lite. attackera, spring iväg, attackera, spring iväg osv. dela upp marinsen när du fått upp fler än 1 så dem som inte blir jagade stannar upp å skjuter konstant tills han byter target.

ah, det är återigen mitt microspel som måste bli bättre.. men de kommer nog med tiden.. har redan börjat o klara av att hantera vikings så dom landar o besvarar eld istället för att dom åker som små bladlöss i vinden o blir nerskjutna utan o svara på elden..

Visa signatur

Starcraft 2 id: Pergius.756 | I don't want to succeed, I just do it my way...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgart:

Om du har en toss som bränner 250 mins på pylon och minst 1 photon så tar man alla arbetare man kan för att få ner pylon och probe. Annars dör du oavsett och då spelar det ingen roll om din ekonomi halkade efter. Motståndaren har ju dessutom då spenderat mineraler i onödan om han inte är väldigt kall och canclar warpen.

Verkar som jag missförstod dig lite, i mina öron lät det som du rekommenderade att skicka all probes/SCV/drones för att döda en probe som scoutar vilket inte är så smart. Har sett flera spelare som jagat min SCV med ALLA deras workers. Med lite micro så är det ganska så simpelt att hålla han/henne helt utan inkomst för en tid. Vilket ofta leder till att de hamnar långt bakom mig med resources och units vilket fort leder till en vinst. Iofs spelar jag bara i Silver League...

Permalänk
Medlem

Ett annat tips kan vara, som Terran, att bygga barrack innan supply depot. Jag och Firkraag körde lite 2v2-rusher idag och det funkade skitbra. Dra iväg den första arbetare du bygger mot den andras bas. Bygg till 9 eller 10 supply, beroende på när din arbetare når hans bas. Se till att du inte blir sedd när du går in (fast det brukar funka då också, fast är svårare). Bygg barrack i hans bas utom synhåll så fort du kommer in. Se till att du har mineraler så det räcker. Vid 11 supply bygger du depot. Då kommer du ha 200 mineraler när barrack och supply depot blir klara (nästan samtidigt). Bygg scv, marine och starta en bunker nära hans mineraler, men helst utom synhåll. Nära barracken funkar ocskå som defensiv platform. Harrass! Bygg bunkrar närmare och ta salvage på den gamla när den nya är klar.

Här är ett exempel.

Monlyth Ridge - Kaligan, Moon vs. Firkraag, Bjoer - Replays - SC2Replayed.com

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?