HD4850 som strular, kan inte starta spel, konstiga "artefakter"

Permalänk

HD4850 som strular, kan inte starta spel, konstiga "artefakter"

Har haft ett speciellt problem ett tag som kommit och gått men blir allt vanligare.

Efter att jag har startat ett spel eller liknande och ibland helt random så får jag konstiga block och artefakter i spel, i aktivitetsfältet, startmenyn m.m.

Jag kan inte heller starta spel, för då kraschar spelet bara, samt skärmen blinkar till och det står att "Grafikkortsdrivrutinen slutade svara".

Jag har prövat att ta bort överklockningen från minnena samt cpu och dessutom testat en mängd grafikdrivrutiner gamla som nya, utan resultat.

Här är en bild som visar hur allt ser ut, kanske kan posta fler exempel senare:

(Exempel från ett spel, Dragon Age... Menyn)

Exempel från en film:

Som sagt brukar problemet uppstå när jag spelar ett spel och grafikkortet belastas, men inte alltid. Ibland dyker problemet upp utan att några tunga program körs. Tacksam för all hjälp, som det är nu kan jag oftast inte starta ett spel utan att det kraschar, att grafikkortsdrivrutinen slutar svara eller att jag får en bluescreen.

Permalänk

Temps?

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Avstängd

Har haft liknande fel på 4850 som löstes genom att ordna bättre VRM-kylning.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk

Temperaturerna är höga, precis som de ska vara på ett HD4850 med referensdesign. Inget förvånande precis. Dock så blir det ingen som helst skillnad om jag ökar fläkthastigheten till maximalt, så temperaturerna är nog inte problemet.

Btw, borde inte referens-VRM-kylningen duga? man räknar ju med att kortet iaf ska fungera normalt med den designen kortet har från början...

Permalänk
Medlem

Jag fick kredit för mina två hd4850 som hade gett upp i onsdags. Minnena orkade inte med standardhastigheten längre (hade faktiskt inte överklockat dom).

Permalänk

Hmm, nu har jag inte haft problemet på ett litet tag, fast jag har visserligen inte belastat kortet så mycket. Det är bara en tidsfråga innan det händer igen, haha.

Hmm, borde jag med andra ord byta in mitt kort? jag köpte det vid release, i princip, kanske har nyare HD4850-kort mer hållbarhet och högre stabilitet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Celeritax:

Hmm, nu har jag inte haft problemet på ett litet tag, fast jag har visserligen inte belastat kortet så mycket. Det är bara en tidsfråga innan det händer igen, haha.

Hmm, borde jag med andra ord byta in mitt kort? jag köpte det vid release, i princip, kanske har nyare HD4850-kort mer hållbarhet och högre stabilitet?

Dog den här tråden? Iaf nu har jag exakt samma problem med mitt HD 4850 har nu testat dra ner Memory clocken från stock 1004Mhz ->999Mhz för att se om det hjälper...
Har testat massor med drivrutiner (10,2 10,4 10,6) Men problemet kvarstår (artefakter)
Dock får jag inga artefakter i Windows eller när jag ser på film...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Windows och lite filmtittning belastar inte grafikkortet mycket. Hade själv ett par 4850 (3 faktiskt) som dog efter precis samma symtom som nämns här. Och då satt den Twin Turbo kylare på dem. Verkar vara lite si och så med kvaliteten på VRM-kretsarna för 4850.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Hedersmedlem

Det ser mer ut som minnesproblem iaf enligt mina erfarenheter, så har du garanti kvar RMA:a kortet.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)