Permalänk
Medlem

Samsung GT-S8000 Jet

Nåm som har denna? Nyligen iofs släppt men nån kanske har köpt den. Verkar riktigt fin! Skulle vara kul och höra lite åsikter och erfarenheter om den. Synd att Samsung tryckt dit sitt egna OS.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=448998

http://www.mobil.se/ArticlePages/200906/16/20090616002111_MOB...

http://www.katshing.se/prod/prod.asp?aid=20595&ref=prisjakt

Visa signatur

Laptop: MBA 13" | Telefon: Iphone 15" PM

Permalänk
Medlem

Jag äger en S8000, köpte den på releasedagen. Jag gillar telefonen överlag, men här får du en lista

+ Stor och ljusstark skärm, inga problem i starkt solljus ens med solglajjer
+ Snygg design
+ Hyfsat touchgränssnitt
+ 3G fungerar klockrent till surfning
+ Bra kamera med gott om inställningar såsom ISO och andra förhållandevis avancerade saker för att vara en mobilkamera

- Lever inte upp till de förutspådda recensionerna, dvs "ingen delay". Visst är den snabbare än alla touchtelefoner jag prövat (undantag iPhone) men den bjuder på en del väntetid den med.
- Svårt att skriva sms med tiltad skärm då man får qwerty-tangentbord, toklätt att trycka fel
- Går ej att synka med Windows 7
- Samsungs förinlagda ringsignaler är nåt så in i helvete dåliga. Polyfoniska skitsignaler. Högtalarljudet överlag är inget att hurra över, min gamla K750i från SE är betydligt bättre

Från min sida har Jet fler minus än plus, dock tycker jag fortf att den fungerar bra. Skulle jag köpa ny telefon idag hade jag antagligen kört på iPhone istället då den har ett så pass utarbetat system för extra apps, bra mp3-spelare etc

Permalänk
Medlem

Den är helt ok. Men saknar alla widgets som dom lovade.

Visa signatur

Xbox series x

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sorksat
Den är helt ok. Men saknar alla widgets som dom lovade.

Jo det förstås, förhoppningsvis tar det spinn snart

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jkrohn
Jag äger en S8000, köpte den på releasedagen. Jag gillar telefonen överlag, men här får du en lista

+ Stor och ljusstark skärm, inga problem i starkt solljus ens med solglajjer
+ Snygg design
+ Hyfsat touchgränssnitt
+ 3G fungerar klockrent till surfning
+ Bra kamera med gott om inställningar såsom ISO och andra förhållandevis avancerade saker för att vara en mobilkamera

- Lever inte upp till de förutspådda recensionerna, dvs "ingen delay". Visst är den snabbare än alla touchtelefoner jag prövat (undantag iPhone) men den bjuder på en del väntetid den med.
- Svårt att skriva sms med tiltad skärm då man får qwerty-tangentbord, toklätt att trycka fel
- Går ej att synka med Windows 7
- Samsungs förinlagda ringsignaler är nåt så in i helvete dåliga. Polyfoniska skitsignaler. Högtalarljudet överlag är inget att hurra över, min gamla K750i från SE är betydligt bättre

Från min sida har Jet fler minus än plus, dock tycker jag fortf att den fungerar bra. Skulle jag köpa ny telefon idag hade jag antagligen kört på iPhone istället då den har ett så pass utarbetat system för extra apps, bra mp3-spelare etc

Som sagt så finns det ingen touch-telefon som är direkt snabb. Jet är helt klart bland de snabbaste.

Jag tycker det är förvånansvärt lätt att skriva med tiltad skärm. Telefonen brukar korrigera feltryckningar av sig själv med T9 påslagen.

Det beror på hur du menar med synka, men jag kör Win7 x64 och jag har inga problem med synkandet hittills.

Det enda jag har att gnälla på är att den byter inte nätverksanslutning automatiskt när Wifi finns. Kanske kommer lösas i framtida FireWire.

Wifi krånglar ibland.

Få widgets. Men man har släppt för att vem ska helst ska kunna göra widgets. Jag hoppas utbudet kommer växa.

Och det går inte att skapa egna genvägar vad jag vet. Onödigt tryckande.

Jag är helt klart nöjd med min telefon. Kontra iPhone är den bra mycket billigare och ett bra alternativ.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edman
Kontra iPhone är den bra mycket billigare och ett bra alternativ.

Öh, jag kollade vad TheFånHouse hade, med telia prata på 24mån är Samsung jet hela 200kr billigare för själva luren än iPhone 16gb, haha.

Fast kontant priset lär ju vara bättre...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murklor
Öh, jag kollade vad TheFånHouse hade, med telia prata på 24mån är Samsung jet hela 200kr billigare för själva luren än iPhone 16gb, haha.

Fast kontant priset lär ju vara bättre...

Men självklart menar jag kontantpriset.. Dessutom är "The Phone House" inte direkt den billigaste affären. T ex är Jet nästan 1000 kr dyrare på "The Phone House" än vad den är på t ex Katshing eller Elgiganten kontant.

Jet kostar ungefär 4000 kontant som billigast medan gamla(!) iPhone ligger på 5500 ungefär.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur man aktiverar divx:en. Har hittat aktiveringskoden och har laddathem divx player på datorn och registrerat telefonen och laddathem registreringsfilmen. Har även lyckats få över registreringsfilmen till telefonen. Men det går inte att spela upp registreringsfilmen i telefonen ju. Den vill inte spela divx ju. Blir inte klok på det nån som har någon ide?

Visa signatur

Karlsson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XX6
Någon som vet hur man aktiverar divx:en. Har hittat aktiveringskoden och har laddathem divx player på datorn och registrerat telefonen och laddathem registreringsfilmen. Har även lyckats få över registreringsfilmen till telefonen. Men det går inte att spela upp registreringsfilmen i telefonen ju. Den vill inte spela divx ju. Blir inte klok på det nån som har någon ide?

För mig har det bara varit att lägga över. Har aldrig behövt registrera något vad jag vet.

Men jag har för mig jag har sett någon liknande fråga i det här forumet:

http://darkforestgroup.com/forum/index.php?board=34.0

Kika runt lite så kanske du hittar en lösning. Bästa Jet-forumet vad jag vet.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edman
Som sagt så finns det ingen touch-telefon som är direkt snabb. Jet är helt klart bland de snabbaste.

Jag tycker det är förvånansvärt lätt att skriva med tiltad skärm. Telefonen brukar korrigera feltryckningar av sig själv med T9 påslagen.

Det beror på hur du menar med synka, men jag kör Win7 x64 och jag har inga problem med synkandet hittills.

Det enda jag har att gnälla på är att den byter inte nätverksanslutning automatiskt när Wifi finns. Kanske kommer lösas i framtida FireWire.

Wifi krånglar ibland.

Få widgets. Men man har släppt för att vem ska helst ska kunna göra widgets. Jag hoppas utbudet kommer växa.

Och det går inte att skapa egna genvägar vad jag vet. Onödigt tryckande.

Jag är helt klart nöjd med min telefon. Kontra iPhone är den bra mycket billigare och ett bra alternativ.

Hmm, jag kör Win7 64bit också men får det verkligen inte att lira. Kör du Samsungs egna mjukvara för bildöverföring etc? Jag kan t.ex. inte uppdatera firmware på min lur via Win7, och överföringar av bilder och videos går oerhört långsamt ;/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jkrohn
Hmm, jag kör Win7 64bit också men får det verkligen inte att lira. Kör du Samsungs egna mjukvara för bildöverföring etc? Jag kan t.ex. inte uppdatera firmware på min lur via Win7, och överföringar av bilder och videos går oerhört långsamt ;/

Jag har inte provat att uppdatera firmware eftersom det inte finns med svenskt t9. Så det kan jag tyvärr inte svara på. Men jag kan kolla ifall min telefon har senaste firmwaren i samsungs program.

Bilder, musik osv för jag över genom utforskaren eller windows media player. Bara att sätta mobilen som mass storage device. Har aldrig ens haft tanken på att försöka i samsungs egna mjukvara faktiskt.

Kan tillägga att jag kör samsungs mjukvara som administratör i kompabilitetsläge för Win Vista.

Hoppas det löser sig för dig.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

http://www.ladda-upp.com/bilder/25089/samsung-jet

vad ar det for nagot pa skarmen. Ser det da jag vinklar mobilen at sidorna , men vill dock veta, ska skicka ivag mobben och fa en ny efter helgen om det ar nagot spec problem vill saga. ni som har en san har mobil far garna saga om ni ser nagot liknande eller inte.

har skickat den... blah saknar den redan. Tyckte bara postivt om mobilen, haft den dock bara 4 dagar men de var nar jag tog bort skyddet fran skarmen efter tva dagar jag sag det dar felet...

bra batteri , fin display, snabb. jag sjalv ser inte sa mycket minus med mobilen men det kommer val efter mer anvandning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lundan
http://www.ladda-upp.com/bilder/25089/samsung-jet

vad ar det for nagot pa skarmen. Ser det da jag vinklar mobilen at sidorna , men vill dock veta, ska skicka ivag mobben och fa en ny efter helgen om det ar nagot spec problem vill saga. ni som har en san har mobil far garna saga om ni ser nagot liknande eller inte.

.

Vad jag har läst så är det den tryckkänsliga del av displayen som kan bilda sådana märken. Vad jag vet så är det ganska vanligt.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad man ska göra åt knapplåset? Blir tokig, varenda mobil jag haft låser upp sig i fickan och larvar runt på internet, ringer, sms'ar. Det är inte direkt gratis, mycket korkat att dom placerat "låsupp"knappen såpass lättåtkommen. Och inte hjälper det att sätta på sån där teckenupplåsning, knappupplåsningen fungerar ju oavsett...
Ska man limma knapphelvetet och bara köra teckenlås eller vad?

Visa signatur

Corsair 450 W, Gigabyte GA-P35-DS3, Intel E2160 @ 3 GHz, HD3870, 250GB S-ATA, Corsair DDR2 2046Mb Twin2X 6400
"Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edman
Vad jag har läst så är det den tryckkänsliga del av displayen som kan bilda sådana märken. Vad jag vet så är det ganska vanligt.

Efter 2 dagar såg jag det och 4 dagar skickade jag in mobilen, hade ju plasten kvar. tycker inte att det ska vara så då den är ny men bra att du skriv att det kan vara så iaf... väntar forfarande på något svar angående mobilen. tragiskt så förbannat

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lundan
http://www.ladda-upp.com/bilder/25089/samsung-jet

vad ar det for nagot pa skarmen. Ser det da jag vinklar mobilen at sidorna , men vill dock veta, ska skicka ivag mobben och fa en ny efter helgen om det ar nagot spec problem vill saga. ni som har en san har mobil far garna saga om ni ser nagot liknande eller inte.

har skickat den... blah saknar den redan. Tyckte bara postivt om mobilen, haft den dock bara 4 dagar men de var nar jag tog bort skyddet fran skarmen efter tva dagar jag sag det dar felet...

bra batteri , fin display, snabb. jag sjalv ser inte sa mycket minus med mobilen men det kommer val efter mer anvandning.

Samma fel på min efter 2 dagar fick en ny skärm men de tog säker 2 veckor nu har jag haft den i en 2 veckor utan några mer fläckar.

Visa signatur

Efter regn kommer tro de eller ej solsken

Permalänk
Medlem

samsung jet - toxich tycker till

Jag köpte en Samsung jet och detta är vad jag tycker om den.

Jag köpte via tele2 och betalade 4180kr+frakt kontant, när den var ny.

Kvalité och design
Både jag och mina kompisar tyckte att den var snygg och välgjord. Visserligen är den helt av plast, men den känns ganska bra ändå. Det är också trevligt med en dimension av rött i skalet på baksidan vilket ger den något extra.
Knapparna på sidorna sitter bra och jag har i alla fall INTE upplevt att man trycker på dem av misstag när man snackar i telefon. Så det är bra också.

Användarvänlighet

Samtalsavbrott
Det första konstiga som jag upptäckte var att ibland när man pratar i telefon så avbryts samtalet ? Konstigt tyckte jag, men det fanns en väldigt logisk förklaring till detta. De stora knapparna för samtalsalternativ under samtal sitter ju på touchscreenen och ibland kommer man åt dem med kinden eller fingret eller örat när man pratar i telefon och en av knapparna "lägger på luren"
Men det fanns en bra lösning till detta. Det finns en knapp som man kan trycka på för att skärmen ska låsas under samtal, och telefonen kommer ihåg detta i fortsättningen, så man behöver bara trycka på den en gång och problemet var löst. Inga mera oplanerade samtalsavbrott

När skärmen är låst.
En intressant sak som jag direkt gillade var allt man kunde göra med telefonen medan skärmen var låst. Man kan ställa in i telefonen så att olika program och tjänster startar genom att man skriver en bokstav eller en siffra på skärmen NÄR DEN ÄR LÅST ! Fantastiskt Tyckte jag.
Exempel: Min kompis fredrik som jag både jobbar med och umgås på fritiden med, la jag på bokstaven F och varje gång jag skriver bokstaven så ringer den honom. Självklart fick några fina tjejer bokstäver också Kameran som jag också använder ofta la jag på bokstaven K och det funkar utmärkt också. Samt musik la jag på M och då startar den musikspelaren och fortsätter spela på listan jag lagt upp.

Internet.
Att surfa med mobilen funkar utmärkt och både flash och java funkar för mig i alla fall. Jag upplever också det går relativt snabbt att ladda upp sidorna och man kan själv välja om man vill automatiskt godkänna cookies eller om man vill godkänna varje cookie manuellt. Det går också att välja minneskortet ska stå för hantering av information som behöver laddas ner från nätet. Mycket bra.

Kameran.
Mycket inställningar och de flesta gör ingen nytta egentligen. Den förinställda inställningen var enligt mig godkänd. Jag ändrade bara en sak som jag ansåg gjorde kameran grymt mycket bättre än min LG 5mp mobil och det var en ruta i inställningar som heter typ RDS eller SDR eller något sådant. Det gjorde så att de mörkaste delarna blev lite ljusare vilket gav en betydligt tydligare bild på kvällen utan att göra allt grått. Skillnaden är jätte stor jämfört med mobiler som inte har den.

Skärpan är lite låg och man får inte riktigt någon skarp superdetalj, men jämför man med min LG K550 5mp kamera telefon så slår samsung jet's Kamrea på 5Mp den med hästlängder när det gäller att fånga en hel bild så att allt på bilden synns på så bra sätt som möjligt. Framför allt om man ska ta en bild på sin styv farsas bildäck som ska säljas som ligger i ett halvdunkelt belyst källarförråd. Med samsungen blev det minst dubbelt så ljust och man såg mycket tydligare alla små saker som kan va vettiga att titta på när det gäller däck

Wifi
Enligt mig riktigt bra. Jag kan koppla upp mig på mitt eget nätverk hemma och hos kompisar kan jag enkelt koppla upp mig på deras och i browsern på telefonen kan man med en enkel knapptryckning välja vilket nät man vill surfa på. Tyckte det var riktigt bra faktiskt. Är nöjd.

3,5mm ljuduttag.
Jag testade att koppla ljudet till stereon och det funkade utmärkt. Bra ljudkvalité också. Man kan använda sin samsung som en media spelare till stereon.

Video:
Jag testade att köra en divx på mobilen och det funkade riktigt bra. Kvalitén var bra och det hackade INTE. Jag laddade hem den nya world of warcraft video och tittade på den på mobilen. Använder den fortfarande för att visa kompisar som inte sett hur samsungen klarar divx.

OK då tar vi det dåliga.

Widgets:
De är få, hälften är ekonomibaserade eller väder och resten är skit. Hittar ingenstans att ladda ner vettiga och det står vissserligen på samsungs hemsida att det är på gång men ärligt talat? Till android finns det 10 000 program och till samsung om man ska gå via telefonens "widget store" så fick jag upp ca 20 st. Så är du ute efter extra widgets då är mitt råd att glömma denna telefonen.

Spel
Samsung store erbjuder också spel till jet:en men de kostar mellan 20-70kr st och är generellt inte speciellt bra. Alla är java baserade och inget av spelen är direkt skapat för att faktiskt dra nytta av den höga processor kraften som finns i telefonen. Dessutom så följde det bara med ett jättetråkigt spel till mobilen, resten var demon och kräver att man ska köpa dem och de var rätt dåliga faktiskt.

Kamerans programvara:
Det har hänt sig att kameran hänger sig ibland när man ska avsluta det. Eller rättare sagt det har hänt 4 gånger. inget allvarligt, men dock så irriterande.

Musikspelaren:
För få alternativ när det gäller sortering av listor. Och jag tycker inte att musikspelaren är den bästa. Det fattas nått liksom ?

GPS:
Sämsta någonsin av en orsak. Samsung/tele2 har inte lagt in kartor eller program vilket innebär att man får köpa det själv och de som finns gratis är inte bra nog. Vill du ha bra Gps navigering med färdiga program och kartor i telefon så får nog söka efter en annan telefon. Men för dig som orkar krångla lite med nerladdning och annat så kan det va riktigt bra "kanske".

SAMMANFATTNING:

Det finns självklart mycket mer att prata om, det är ju ingen telefon utan det är en multimedia enhet. Men de flesta multimedia enheter i denna prisklass har liknande egenskaper och därför valde jag de egenskaper och nackdelar som jag själv ansåg var viktiga för mig.

Positivt:
+ Kvalité bra, trots att det är av plast
+ Design: snygg
+ Användarvänlighet: Fantastiskt bra, när man lärt sig. (mycket genvägar)
+ Internet och Wifi : Fungerar bra.
+ Kameran: Ger en bra helhetsbild samt bra ljusstyrka.
+ 3,5mm vanligt ljuduttag. Funkade att koppla till min stereo och spela musik.
+ Video: Funkade bra att ladda ner en divx och köra på den.

Negativt:
- Widgets: för lite alternativ.
- Spel: Följde bara med ett helt spel det var kasst.
- GPS: säkert jättebra, om man hade program och kartor för att testa det.
- Musikspelaren: Tråkig.
- Kameran: kanter på objekt blir lite oskarpa.

Jag kan rekommendera denna telefonen:För den som inte vill ha extra saker och använder telefonen som mp3 spelare, kamera samt att ringa med och surfa med

Ni som älskar att ladda ner extra saker till telefoner ska nog kolla på annat håll.

Permalänk
Medlem

Jag köpte telefonen för att den var snygg och för att den verkade ha det jag behövde. I efterhand ångrar jag köpet och nu har jag beställt en iphone 3gs istället för orkar inte med alla missar som Samsung har gjort med denna telefon.

Har haft den i ca 4 månader nu och ljudporten för headset/hörlurar har lagt av och jag är inte ensam om detta. En kompis har exakt samma problem. Den glappar och man får bara ljud i ena luren. Ska lämna in den innan min far tar över den.

Motiongate funkar lite som den själv vill. Under tutorialen som finns funkar det hur fint som helst, men i reala situationer får man slå lite fler gånger och skaka som en tok.

Alarmet ställer om sig och slår av och på sig som den själv vill...

Att skriva sms funkar ok, har inte märkt av att de inte lär sig vilka ord man använder mest, men att maxantalet ligger på 500 sms är under all kritik. typ 250 sms i inkorgen och 250 i sänt.

Skärmen har blivit lite sliten efter ett tag. Jag måste trycka 5 gånger för att aktivera en widget ibland och den är allmänt seg.

Sammantaget känns det som en betaverision. Halvdana lösningar på det mesta. Hade dock inte upptäckt funktionen att använda tecken även om telefonen är låst. Synd, det känns som en helbra funktion. tycärr kommer den nog inte väga upp allt det dåliga för mig och det positiva som kommer av min nya iphone då jag kommer kunna synca helt med min macbook pro.

Kan tyvärr inte rekommendera denna telefonen.

Permalänk
Medlem

funderar lite på att köpa denna telefon. står nästam mellan LG Arena (ca 2000kr) och denna (2500-3500kr). Även Samsung Galaxy Spica är ett alternativ.

Spica är ju en Android telefon så det finns mer program till den, men faktum är att jag inte använder telefonen till så mycket att jag behöver tillgång till 10,000 olika program. Ringer, sms:ar surfar (kollar mail) lyssnar på radio och MP3 samt vill kolla på film. eventuell vill jag ha GPS

alla tre telefoner är kapabla till det. alla tre i olika prisklass. Vilken är bäst?

LG:n är billigast, men Samsungarna har på pappret lite bättre specs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cirap
funderar lite på att köpa denna telefon. står nästam mellan LG Arena (ca 2000kr) och denna (2500-3500kr). Även Samsung Galaxy Spica är ett alternativ.

Spica är ju en Android telefon så det finns mer program till den, men faktum är att jag inte använder telefonen till så mycket att jag behöver tillgång till 10,000 olika program. Ringer, sms:ar surfar (kollar mail) lyssnar på radio och MP3 samt vill kolla på film. eventuell vill jag ha GPS

alla tre telefoner är kapabla till det. alla tre i olika prisklass. Vilken är bäst?

LG:n är billigast, men Samsungarna har på pappret lite bättre specs

Själv har jag en samsung spica, och jag är rätt nöjd med den. Det är kul med många apps, men tyvärr så fungerar inte samsungs egna program, så det går inte att uppdatera firmware än, antagligen kommer det någon lösning på detta iom android 2.1 som släpps inom en snar framtid.

Visa signatur

Asus M4A79XTD | Phenom II 925 | HD4870 512 | SSD 510 120GB | Caviar Blue 500GB | 4Gb 1600mHz | Corsair VX550
EK-CoolStream RAD XTC 280 | DD-4870 | EK Supreme HF | Phobya DC-12 260 | Phobya Balancer 150

Permalänk
Medlem

Denna mobil hade varit ett bra köp om den hade haft android och inte samsungs hopkok.

Permalänk
Medlem

Och skärmen är ganska liten, 3,1" och resistive...
Samsungs OS har jag aldrig förståt mig på då det ser gammal och jobbigt att hålla på med. Hatar sega och svår hanterade widgets.
Jag var med inne på den ett tag men sket i det.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om man kan hacka skiten eller uppdatera så man får svenska annars vetefan om jag sälj den.....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lundan
Någon som vet om man kan hacka skiten eller uppdatera så man får svenska annars vetefan om jag sälj den.....

Det går säkert, ang GPS-programvara så går det säkert byta programvara i telefonen till det inkl GPS programvara.. då jag gjorde det på min S8300.. Ska försöka leta upp sidan

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lundan
Någon som vet om man kan hacka skiten eller uppdatera så man får svenska annars vetefan om jag sälj den.....

Har du inte svenska?

Annars får du ta och flasha telefonen till en svensk firmware. Ganska lätt gjort.

http://darkforestgroup.com/forum/

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Hejsan.
Har nyss köpt mig en Jet.. Det är min första s.k. smartphone.
Nu har jag "råkat" dra ut en massa widgets på startskärmen så dom ligger på hög..
Och jag får fasen inte bort dom därifrån nu..

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!