Hur vet man att saker fungerar med varandra?

Permalänk
Medlem

Hur vet man att saker fungerar med varandra?

Jag tycker mig vara helt ok när det gäller datorer men har pillat väldigt lite med delarna inuti. Har tittat mig runt lite på sweclockers men har inte riktigt funnit de svar jag behöver.

Frågan är helt enkelt, hur tar man reda på vad som fungerar tillsammans? Frågan gäller egentligen alla komponenter. Någon som kan förklara eller visa vart det finns beskrivet?

Permalänk

Man kan ställa upp köp processen i följande steg.

1. Först väljer du processor familj, Intel eller AMD.
2. Du väljer antal kärnor och prestanda. Nu vet du processorns krav på sockel (hållare).

3. Du letar upp moderkort som har denna processor sockel.
4. Beroende på vilken storlek på datorlådan så väljer du ATX eller det kortare mATX.

5. Redan nu bör du bestämt dig för grafik leverantör (AMD/nVidia).
6. Moderkort med kretslösning från samma leverantör är att föredra för att undvika drivrutin strul.
7. Ytterligare finesser som antal och typ av portar. Hur många PCI-E 16x platser du behöver...

8. Moderkortet du väljer har krav på minnestyp (DDR2/DDR3).
9. Nu väljer du minne som passar moderkortet. Du väljer mängd och klockning.

10. Dags att räkna ut effektbehovet för nätdelen. Välj nätdel med +50% extra effekt.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Man kan ställa upp köp processen i följande steg.

Tack! Grymt bra svar!

Jag har kollat lite på dustin (inte säkert att jag handlar där) för delar och tycker att detta verkar bra:

Processor: AMD PHENOM II X6 1090T BE 3.2GHZ 9MB SOCKET AM3 (HDT90ZFBGRBOX)

Moderkort: ASUS CROSSHAIR IV FORMULA 890FX AM3 ATX (CROSSHAIR IV FORMULA)

Grafikkort: Med tanke på det du skriver så borde jag helt enkelt ta ATI. Jag bryr mig inte om tillverkare vill bara ha något som är bra men bör som sagt då använda ATI för att minimera risken för något onödigt strul.

Minne: Jag tänkte landa någonstans runt 4-6 GB. Har du något bra tips på ett par med hög frekvens och lågt CL värde (läste att det skulle vara bra). Som då fungerar med de andra delarna.

Sen så tänkte jag ha en DVD-brännare, ett ljudkort och något slags nätverkskort (gärna trådlös). Behöver jag något kontrollerkort? Eller är det bara om jag ska skapa någonslags RAID? För jag tänkte mig en SSD-disk och då känner jag att det inte är så nödvändigt till mitt bruk. Tror du att allt skulle fungera? Behövs det mer saker eller finns det uppenbara saker som inte kommer att fungera?

Sen när det gäller chassi misstänker jag att skillnaden är att mATX innehåller mindre utrymme för olika hårddiskar och liknande. På moderkortet så står det ATX i slutet. Menas det då att det är förstort för ett mATX chassi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fifthy:

Tack! Grymt bra svar!

Jag har kollat lite på dustin (inte säkert att jag handlar där) för delar och tycker att detta verkar bra:

Processor: AMD PHENOM II X6 1090T BE 3.2GHZ 9MB SOCKET AM3 (HDT90ZFBGRBOX)

Moderkort: ASUS CROSSHAIR IV FORMULA 890FX AM3 ATX (CROSSHAIR IV FORMULA)

Grafikkort: Med tanke på det du skriver så borde jag helt enkelt ta ATI. Jag bryr mig inte om tillverkare vill bara ha något som är bra men bör som sagt då använda ATI för att minimera risken för något onödigt strul.

Minne: Jag tänkte landa någonstans runt 4-6 GB. Har du något bra tips på ett par med hög frekvens och lågt CL värde (läste att det skulle vara bra). Som då fungerar med de andra delarna.

Sen så tänkte jag ha en DVD-brännare, ett ljudkort och något slags nätverkskort (gärna trådlös). Behöver jag något kontrollerkort? Eller är det bara om jag ska skapa någonslags RAID? För jag tänkte mig en SSD-disk och då känner jag att det inte är så nödvändigt till mitt bruk. Tror du att allt skulle fungera? Behövs det mer saker eller finns det uppenbara saker som inte kommer att fungera?

Sen när det gäller chassi misstänker jag att skillnaden är att mATX innehåller mindre utrymme för olika hårddiskar och liknande. På moderkortet så står det ATX i slutet. Menas det då att det är förstort för ett mATX chassi?

Bra val av processor/moderkort. Till det rekommenderar jag 4GB RAMminne eftersom det innebär 2st. stickor vilket är att föredra till detta moderkort. DDR3 ska det vara och sedan beroende på om du ska överklocka så ta 1333MHz eller 1600Mhz.
Beroende på budget och om du ska spela så ta ett radeon 5870 eller 5970 som grafikkort.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Waxinator:

10. Dags att räkna ut effektbehovet för nätdelen. Välj nätdel med +50% extra effekt.

och anledningnen till denna slöseri med watt och pengar ?

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem
Skrivet av fifthy:

Moderkort: ASUS CROSSHAIR IV FORMULA 890FX AM3 ATX

Har det och rekommenderar det
Du behöver inget separat ljudkort eller nätverkskort (om du inte ska köra med trådlöst nätverk och det skulle jag inte förstå varför(personlig åsikt)) då det finns integrerat i moderkortet (standard sen några år tillbaka)

Ett ATX-Moderkort får inte plats i ett mATX-chassi och tänk på att större chassi i regel betyder bättre kylning (stämmer i dom flesta fall)

Permalänk
Skrivet av fifthy:

...
Minne: Jag tänkte landa någonstans runt 4-6 GB. Har du något bra tips på ett par med hög frekvens och lågt CL värde (läste att det skulle vara bra). Som då fungerar med de andra delarna.

När du klickar på fliken Specifikationer så ser du vad moderkortet har inbyggt och stöder.
Minne 1066 MHz, 1333 MHz. Ingångar och utgångar av olika typer, RAID-stöd, inbyggt ljud, nätverk och SATA portar...

Citat:

Sen när det gäller chassi misstänker jag att skillnaden är att mATX innehåller mindre utrymme för olika hårddiskar och liknande. På moderkortet så står det ATX i slutet. Menas det då att det är förstort för ett mATX chassi?

Själva mATX moderkortet är bara kortare och har inte plats för mer än 3-4 kortplatser. Detta är enda skillnaden. Har du ett chassi som inte har plats för ett fullstort ATX så får du välja det kortare mATX.

EDIT: Ser nu att Knaris redan givit ett bra svar...

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Bra val av processor/moderkort. Till det rekommenderar jag 4GB RAMminne eftersom det innebär 2st. stickor vilket är att föredra till detta moderkort. DDR3 ska det vara och sedan beroende på om du ska överklocka så ta 1333MHz eller 1600Mhz.
Beroende på budget och om du ska spela så ta ett radeon 5870 eller 5970 som grafikkort.

Om man t.ex. spelar krävande spel finns det anledning till att ha 6 GB minne istället? Finns det många spel där det krävs så mycket? Vad bör man göra för att utnyttja 6 GB? Jag har 2 på min bärbara idag och det är inga större problem att göra de sakerna jag gör idag.
DDR3 är uppfattat men gör det någon större skillnad om man har ett minne på 1600Mhz med 9 eller 7CL?
Sen gällande grafikkorten. Vad är det för skillnader på de olika HD5970 (Gigabyte, Asus, Sapphire etc.)? Är det exakt samma kort men passar till olika moderkort?

Får man med alla kablar som behövs eller är det något man bör köpa till extra? Finns det olika kvallitéer på kablarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fifthy:

Om man t.ex. spelar krävande spel finns det anledning till att ha 6 GB minne istället? Finns det många spel där det krävs så mycket? Vad bör man göra för att utnyttja 6 GB? Jag har 2 på min bärbara idag och det är inga större problem att göra de sakerna jag gör idag.

Om du inte vet att du behöver 6 GB så behöver du förmodligen inte det 4 GB är "standard" för vad en normal spel-dator har nu för tiden, och det är rätt så lagomt. Du vill dessutom helst ha minnen i par av två, då minnena då körs i dual-channel (undantaget är Intels 1366-socket som kör tripple-channel, vilket är orsaken till alla 6GB-paket som finns). Så kör på 2x2GB nu, så kan du stoppa i två minnen till senare om du känner för det.

Skrivet av fifthy:

DDR3 är uppfattat men gör det någon större skillnad om man har ett minne på 1600Mhz med 9 eller 7CL?

Det är ingen verklig skillnad på CL7 och CL9, och du kommer förmodligen inte märka någon skillnad förutom i benchmarks. Lägre latency är givetvis alltid bra, men det är inget som är särskilt viktigt att lägga pengar på.

Skrivet av fifthy:

Sen gällande grafikkorten. Vad är det för skillnader på de olika HD5970 (Gigabyte, Asus, Sapphire etc.)? Är det exakt samma kort men passar till olika moderkort?

Alla PCIe-grafikkort (dvs. alla moderna grafikkort) passar i alla moderkort som stödjer PCIe (fast som alltid så finns det säkert något undantag). De olika grafikkorten som finns på marknaden är i grunden samma grafikkort, men tillverkarna har möjlighet att modifiera dem genom att t.ex. höja klockfrekvenserna, öka minnet eller byta ut kylningen. HD5970 finns t.ex. med antingen 2 eller 4 GB minne. Oftast så är det ingen större skillnad på grafikkort med samma namn, men det kan vara bra att kolla upp vad som finns.

Skrivet av fifthy:

Får man med alla kablar som behövs eller är det något man bör köpa till extra? Finns det olika kvallitéer på kablarna?

Man får alltid med en del kablar till moderkortet som oftast räcker så länge som man inte har många hårddiskar eller liknande. Minimum brukar vara 2 SATA-kablar, men med lite bättre moderkort så är det ofta fler. Det brukar stå vilka kablar som följer med på butikens eller tillverkaren hemsida. Kika på Asus sida för moderkortet så kan du se vad som följer med (Specifications -> Accessories).

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Man kan ställa upp köp processen i följande steg.

1. Först väljer du processor familj, Intel eller AMD.
2. Du väljer antal kärnor och prestanda. Nu vet du processorns krav på sockel (hållare).

3. Du letar upp moderkort som har denna processor sockel.
4. Beroende på vilken storlek på datorlådan så väljer du ATX eller det kortare mATX.

5. Redan nu bör du bestämt dig för grafik leverantör (AMD/nVidia).
6. Moderkort med kretslösning från samma leverantör är att föredra för att undvika drivrutin strul.
7. Ytterligare finesser som antal och typ av portar. Hur många PCI-E 16x platser du behöver...

8. Moderkortet du väljer har krav på minnestyp (DDR2/DDR3).
9. Nu väljer du minne som passar moderkortet. Du väljer mängd och klockning.

10. Dags att räkna ut effektbehovet för nätdelen. Välj nätdel med +50% extra effekt.

jag måste då säga att jag har aldrig haft några probs med att köra amd chipset och nvidia g-kort eller nvidia chipset och ati g-kort, vad grundas detta på?

Visa signatur

[cm Storm Trooper][GA-Z68X-UD5][8gb corsair Vengeance 1866mhz][Intel I7 2600K]
[corsair H100][Asus GTX 580 DcuII][corsair TX 850w]
[ HTPC.. nzxt duett][ GA-M720-US3][4gb a-data 800mhz][ athlon2 x3 455][ xfx hd 5770][LG b-ray][ corsair 400w]

Permalänk
Medlem
Skrivet av cossie_martin:

jag måste då säga att jag har aldrig haft några probs med att köra amd chipset och nvidia g-kort eller nvidia chipset och ati g-kort, vad grundas detta på?

Inte jag heller men jag ser inte att han påstår det?

Permalänk
Skrivet av cossie_martin:

jag måste då säga att jag har aldrig haft några probs med att köra amd chipset och nvidia g-kort eller nvidia chipset och ati g-kort, vad grundas detta på?

Det är inte så att där är något fel på ena eller andra chipset lösningen. Men eftersom AMD och nVidia (i synnerhet) vägrar samsas om Windows, så finns all anledning att inte blanda dem i onödan. Dessutom har AMD stöd för Crossfire och nVidia för SLI + PhysX i sina kretslösningar. Detta kan inte vara någon nyhet för någon. Det fungerar att blanda som du du skriver, men inte fullt ut. Och när man skaffar nytt så ska man inte kompromissa bort möjligheten till framtida utbyggnad. Detta gäller i synnerhet moderkort med integrerad grafik.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Det är inte så att där är något fel på ena eller andra chipset lösningen. Men eftersom AMD och nVidia (i synnerhet) vägrar samsas om Windows, så finns all anledning att inte blanda dem i onödan. Dessutom har AMD stöd för Crossfire och nVidia för SLI + PhysX i sina kretslösningar. Detta kan inte vara någon nyhet för någon. Det fungerar att blanda som du du skriver, men inte fullt ut. Och när man skaffar nytt så ska man inte kompromissa bort möjligheten till framtida utbyggnad. Detta gäller i synnerhet moderkort med integrerad grafik.

AMD chipset med SLI
Moderkort - Hitta de bästa priserna, information och omdömen

Ganska många... det finns inget dåligt med att blanda och det ska inte bli några problem på grund av blandning
Men om man köper ett moderkort med stöd för t.ex. crossfire så kan man ju lika gärna köpa ett ATI-kort för "framtida utbyggnad"

Permalänk
Medlem

Angående hur mycket RAM som behövs så räcker 4GB. Jag har 6GB DDR2 800MHz OCZ Reaper och i GTA IV benchmark testet så används 47% av ram-minnet. Och enligt min windows-kalkylator så är 47% av 6GB 2,82GB, men bättre att ta för mycket än för lite så man inte behöver uppgradera datorn efter någon månad.
Jag hade först när jag köpte datorn 2GB OCZ Reaper men det räckte absolut inte, allting går väldigt mycket snabbare att starta och stänga av med 6GB ram än med 2GB. Jag blev väldigt förvånad av prestandavinsten med 6GB ram jämfört med 2GB ram.

Visa signatur

Primärdator: C2Q Q9550 | 6GB OCZ Reaper | 1xGTX480 | Asus P5NT WS | 1x 750GB Spinpoint F1 + 1x 250GB Samsung | Chieftech Turbo 750W | Mionix Naos 7000 + Logitech G11 |
TV-dator: C2Q Q8400 | 4GB Crucial DDR2 | 1x HD4850 | Asus P5N73-AM |1x400GB + 1x500GB + 2x 1TB Spinpoint F1 | 500W budget-agg | Xbox 360-kontroll |

Permalänk
Skrivet av Knaris:

AMD chipset med SLI
Moderkort - Hitta de bästa priserna, information och omdömen

Ganska många... det finns inget dåligt med att blanda och det ska inte bli några problem på grund av blandning

Ser inga chip från AMD bara från nVidia...

Bara ett men det måste vara fel då det är 760g chip på det.

Visa signatur

cat_fish_1:
"fläktarna ska vi ju inte tala om, astmatiker med ett sugrör hade blåst bättre."

Permalänk
Medlem
Skrivet av RymdSegel:

Ser inga chip från AMD bara från nVidia...

Bara ett men det måste vara fel då det är 760g chip på det.

Sorry skulle ha skrivit AMD sockets

Verkar ha missuppfattat Waxinators post också...

Permalänk
Skrivet av Knaris:

AMD chipset med SLI
Moderkort - Hitta de bästa priserna, information och omdömen

Ganska många... det finns inget dåligt med att blanda och det ska inte bli några problem på grund av blandning
Men om man köper ett moderkort med stöd för t.ex. crossfire så kan man ju lika gärna köpa ett ATI-kort för "framtida utbyggnad"

Jag ser att missuppfattat detta och blandar ihop AMD processor med AMD chipset.
Söker du efter moderkort med AMD chipset och SLI, eller nVidia chipset och Crossfire... så kammar du noll.
Moderkort -sökning

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Jag ser att missuppfattat detta och blandar ihop AMD processor med AMD chipset.
Söker du efter moderkort med AMD chipset och SLI, eller nVidia chipset och Crossfire... så kammar du noll.
Moderkort -sökning

Mm... missuppfattade vad du pratade om, ignorera länken.

Permalänk

sant, man tappar möjligheten att köra två eller fler g-kort om man har fel chipset kontra g-kort,men det finns ju alltid x58 om man har lite
cash.
jag vill minnas att jag läst om detta med chipset fabrikat och g-kort tidigare här på forumet, och då skrevs det att inte alltid lira bra med olika
fabrikat (kommer ej ihåg riktig vad som skrevs men strunt samma), jag bara undrade om det fanns någon bra förklaring.

Visa signatur

[cm Storm Trooper][GA-Z68X-UD5][8gb corsair Vengeance 1866mhz][Intel I7 2600K]
[corsair H100][Asus GTX 580 DcuII][corsair TX 850w]
[ HTPC.. nzxt duett][ GA-M720-US3][4gb a-data 800mhz][ athlon2 x3 455][ xfx hd 5770][LG b-ray][ corsair 400w]

Permalänk
Medlem

Jag kollade på moderkort och har några frågor om det också.

Jag sitter och väljer emellan Asus Crosshair IV Formula och Gigabyte GA-890FXA-UD7XL (Jämförelse).

1. De har samma chipset men på Gigabyte så står där även SB850. Chipset är väl det som styr trafiken mellan t.ex. processorn och chacheminnet? Vad menas med SB850?

2. På hastighet så har Asus 2000(O.C, antar att det är överclockningsfrekvens). Kommer det då att märkas någon skillnad mot Gigabyte som "bara"(!?) 1866MHz?

3. Sen står där lite olika när det gäller kortplatser. Asus har bara tre x16, en singel x16, en dubbel x16 och en trippel x16 x8 x8. Vad menas med det? Vad missar/får jag med Gigabyte som har 6 platser två av varje på x16 x8 x4, samt att den delar bandbredd? Är det att föredra Gigabyte's i detta fall då PCI Express är att föredra istället för PCI?

4. Ljudkorts chipet. De skiljer sig där också. Jag har hört talats om båda men vilket är bäst? Alternativt vad är skillnaderna förutom att Gigabyte's Realtek har en koaxial anslutning?

5. Sen som sista fråga, jag hade tänkt att köpa en SSD-disk. I vilken anslutning kopplas den, är det i en av SATA?

Vilket kort tycker ni är det bästa? Finns det något annat som är bättre till AMD?

Permalänk

Bara lite kortfattat...

1. AMD:s nya SB850 sydbrygga allt för populär

2. Nej, man överdriver ofta betydelsen av den extra klockningen (bara 1-3% skillnad mellan DDR2 och DDR3 !). Båda har standard 1333/1066MHz vilket räcker.

3. Chipsetten brukar stödja ett eller två PCI-e x16 i full fart. Sätter man i två kort så fördelas ena x16 till 2st x8. Dagens grafikkort behöver bara x4 till x8 för topphastighet. PCI försvinner snart. Gamla kort kan behöva en plats...

4. Vilka utgångar har du användning för ?

5. SSD körs som alla andra diskar idag, via SATA.

Jag gillar Asus Crosshair IV Formula när det gäller klockning...
Jag gillar Gigabyte för sina många uttag.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Innebär det då att Asus kortet inte har SB850 då det inte står specifikt?

Skrivet av Waxinator:

3. Chipsetten brukar stödja ett eller två PCI-e x16 i full fart. Sätter man i två kort så fördelas ena x16 till 2st x8. Dagens grafikkort behöver bara x4 till x8 för topphastighet. PCI försvinner snart. Gamla kort kan behöva en plats...

Fatta inte så mycket av det ska jag vara ärlig. Jag hade inte tänkt mig att klocka min dator så extremt, bara en liten förhöjning för att först och främst lära mig hur man gör. Då är det kanske skit samma vilken som går att pressa mest? Men kommer jag i praktiken kunna sätta in allt på båda moderkorten (av det som jag beskrivit tidigare att jag skulle köpa)?

Skrivet av Waxinator:

4. Vilka utgångar har du användning för ?

I dag vet jag inte det men det känns bra att säkra med så mycket som möjligt. Koaxial är väl "bättre" än optisk eller är det tvärt om?

Permalänk
Skrivet av fifthy:

Innebär det då att Asus kortet inte har SB850 då det inte står specifikt?

Jo, asus kortet har det om det står det i specifikationerna, det som menas är att det kan bli en lång väntan på moderkort med SB850.

Visa signatur

cat_fish_1:
"fläktarna ska vi ju inte tala om, astmatiker med ett sugrör hade blåst bättre."

Permalänk
Medlem
Skrivet av RymdSegel:

Jo, asus kortet har det om det står det i specifikationerna, det som menas är att det kan bli en lång väntan på moderkort med SB850.

Ja det var felciterat av mig. Menade med min egna 1. där jag länkade till en jämförelse där det stor SB850 på Gigabyte's kort men inte specifikt på Asus.

Permalänk

Här beskrivs bättre de ingående delarna i moderkorten och här är mycket att läsa !!
Asus - Crosshair IV Formula
Gigabyte - GA-890FXA-UD7

Asus kortet är svaret en överklockarens våta dröm.
(anslut annan PC via USB för att trimma under drift, trimknappar på moderkortet m.m....)
Gigabyte har allt som du behöver och mer därtill för den som inte vill leka.

Gigabyte har nya sydbryggan och Asus kör med den föregående modellen.
Båda klarar dock SATA 6.0GB.

Det hela handlade om vilken fart de olika PCI-e hållarna gav om man stoppade i fullt med kort i dem.
Din grafik får max fart oavsett. Trimma kan du göra med båda men med Asus blir det roligare.

Koaxial och optisk overför samma ljudinformation. Optisk är det nya och bättre om förstärkaren man ansluter till har det. Det är bara två olika tekniker och därmed olika kontakter och bärare, där koaxial kör med (mer störkänslig) skärmad kopparkabel, medan optisk kör med (helt okänslig) ljus i glasfiber.

Båda korten klarar av allt vad du önskar, men för ditt behov så skulle jag rekommendera Gigabyte kortet.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Stort tack för mycket bra svar.

Skrivet av Waxinator:

Gigabyte har nya sydbryggan och Asus kör med den föregående modellen.

På Asus hemsida står det AMD 890FX / SB850. Märker att jag frågar en massa men måste veta, vad menar de med det? Vad är den stora skillnaden på de olika? Är någon av de olika chipseten mer effektiv?

Känns som att det nu lutar åt Asus då det optiska är för framtiden samt att jag kanske blir hooked på att klocka

Permalänk
Skrivet av fifthy:

Stort tack för mycket bra svar.På Asus hemsida står det AMD 890FX / SB850. Märker att jag frågar en massa men måste veta, vad menar de med det? Vad är den stora skillnaden på de olika? Är någon av de olika chipseten mer effektiv?

Känns som att det nu lutar åt Asus då det optiska är för framtiden samt att jag kanske blir hooked på att klocka

Bra att du är observant !! Det var något jag med flera hade missat. (...eller så har Asus ändrat.)
Så därmed har båda korten samma kretslösninganar vad gäller dessa två.

AMD 890FX Chipset
...is designed to support up to 5.2GT/s HyperTransport™ 3.0 (HT 3.0) interface speed and
dual PCI Express™ 2.0 x16 graphics.
It is optimized with AMD latest AM3 and multi-core CPUs to provide excellent system performance and overclocking capabilities.

AMD SB850 chipset
6 xSATA 6.0 Gb/s ports Support RAID 0,1,5,10 - 12 x USB 2.0 ports
(5 ports at mid-board, 7 ports at back I/O, 1 port at back I/O is also for ROG connect)

Väljer du Asus kortet så får du i alla fall en rolig timma eller mer...

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA