Oppositionen kommer återinföra förmögenhetsskatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantheus:

Nej så är det inte.

1. Fastighetsskattens avskaffande och fastighetsavgiftens införande gynnade de med de dyraste villorna mest, dvs höginkomsttagare.
2. Jobbskatteavdraget gynnar höginkomsttagaren mest.
3. Förmögenhetsskattens avskaffande gynnade höginkomsttagaren mest.

Alltså 4 miljarder i skattelättnader till 1 % av Sveriges befolkning.

1. Nej, fastighetsavgiften gynnade folk med villor där priserna i närområdena var höga. Kan säga att ute i förorten där jag bodde hade villapriserna gått upp MYCKET sen början av 90-talet. Skall dessa familjer behöva flytta från sitt hem (eller betala stora skattebelopp) av den enkla anledningen att andra i området säljer sina hus dyrt? Nej!

2. Nej, jobbskatteavdraget gynnar låginkomsttagare med högre procentandel än höginkomsttagare.. Sen att de som betalar mest i skatt får högre nominellt värde är ju givet nu när vi har ett procentuellt skattesystem. Jag kommer få ca 1500-2000 kr mer i månaden nu när jag jobbar i sommaren jämfört med innan jobbskatteavdraget kom. Tycker jag är riktigt bra faktiskt. Jag får det ju inte sämre av att någon som betalar 10 gånger så mycket skatt som mig varje månad tjänar mer på skatten, visserligen blir jag aldrig avundsjuk heller så.

3. Nu kommer du med ordet "mest" igen. Bara för att höginkomsttagare gynnas mer i nominella kronor betyder ju inte det att vanliga svenssons inte kan gynnas väldigt mycket.

EDIT: Du verkar inte tycka att det viktiga är att folk får det bättre, det viktiga verkar vara att folk med höga inkomster inte får det bättre. Du verkar vara en sån som inte blir glad av att få en glass om du ser någon annan som får 2.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pantheus:

2. Jobbskatteavdraget gynnar höginkomsttagaren mest.

I kronor, möjligen. I procent - absolut inte. Låginkomsttagarna har fått en av aldrig skådad slag sänkt skatt, i procent. Derox har rätt när det gäller förståelsen för procent, men han har fel i att alla har fått en lika stor procentuell skattesänkning. Låg/medelinkomstagarna har fått en mycket större sänkning procentuellt. En vanlig familj har fått upp till 35 000 kronor, rent i handen extra varje år tack vare alliansen.

Men i landet där man hellre ser en 10 % skatteökning, om grannen får 20 % ökning, än en skattesänkning får man ju inte så många röster på grund av detta.

Kolla själv på Jobbskatteavdrag.se - rkna ut ditt jobbskatteavdrag

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasy:

I kronor, möjligen. I procent - absolut inte. Låginkomsttagarna har fått en av aldrig skådad slag sänkt skatt, i procent. Derox har rätt när det gäller förståelsen för procent, men han har fel i att alla har fått en lika stor procentuell skattesänkning. Låg/medelinkomstagarna har fått en mycket större sänkning procentuellt. En vanlig familj har fått upp till 35 000 kronor, rent i handen extra varje år tack vare alliansen.

Men i landet där man hellre ser en 10 % skatteökning, om grannen får 20 % ökning, än en skattesänkning får man ju inte så många röster på grund av detta.

Kolla själv på Jobbskatteavdrag.se - rkna ut ditt jobbskatteavdrag

Ja, jag skrev tidigare inlägg när jag va nyvaken. Tänkte bara på den procentuella sänkningen som skett. Men räknar man in jobbskatteavdrag och allt annat dom gjorts är det klart att låginkomsttagare får större procentuell ökning.

Förlåt för min trötthet

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantheus:

Alla gynnas av ett välmående välfärdssamhälle, rika som fattiga, sjuka som friska. Att hävda att ingen gynnas av skatter är inget annat än girighet och egoism.

Nu sätter du likhetstecken mellan skattebevillningen och välfärdssamhället. Det må vara sant att i Sverige betalar skatterna för en massa som vi oprecist kallar välfärd, men det finns ingen naturligt koppling mellan de tu. Skatt har till sin natur inget krav på motprestation från statens sida. I så fall vore det en avgift.

Permalänk
Medlem

Detta är fantastiskt gulligt (jag citerar Flashback lite kort, alla tabeller kommer från de rödgrönas vårmotion sidan 84-85).

Samlad effekt för medlem i LO/Metall
15 000 kr Sänkt skatt med 208 kr/mån
20 000 kr Sänkt skatt med 178 kr/mån
25 000 kr Sänkt skatt med 149 kr/mån
30 000 kr Sänkt skatt med 141 kr/mån

Samlad effekt för medlem i TCO/Unionen
15 000 kr Sänkt skatt med 52 kr/mån
20 000 kr Sänkt skatt med 22kr/mån
25 000 kr Höjd skatt med 7 kr/mån
30 000 kr Höjd skatt med 15 kr/mån

Samlad effekt för medlem i Saco/Akademikerna
15 000 kr Höjd skatt med 92 kr/mån
20 000 kr Höjd skatt med 122 kr/mån
25 000 kr Höjd skatt med 151 kr/mån
30 000 kr Höjd skatt med 159 kr/mån

Inte nog med skattehöjningar om man inte är med i facket, skattehöjningar om man är med i fel fack.

Underbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantheus:

Jag är inte emot rika alls, jag tycker det är orättvist att de skall få ta del av de fyra miljarder i skattelättnader när de är bara en liten grupp på cirka 1 % av befolkningen.

Samtidigt som pensionärer inte får skattelättnader eller sjukskrivna eller de som lever på A-kassa.
Det är orättvisa och inget annat.

Jag förstår inte hur ni kan tycka att man skall gynna de rika mer än övriga? Är de mer värda bara för att de är rika?

Nej, dom är inte mer värda bara för att dom är rika, dom är mer värda för att de genererar jobb till samhället!
Rika kan välja att placera sina pengar vart dom vill och slippa skatta, därför så ser jag alla slags skattehöjningar som ett slag i ansiktet på alla som har liten/ingen inkomst.
Skulle skatten däremot sänkas så tror jag att fler skulle betala skatt, inte bara för att fler skulle få jobb utan för att fler företagare skulle välja att betala in mer i skatt.

Att höja bensin/diesel, fastighetskatt mm. drabbas bara dom fattiga av, dom rika klarar sig fint ändå, vi låginkomsttagare får ta den slutliga smällen.

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Skrivet av Holic:

"10 personer går dagligen ut för att äta middag. Notan blir 1000 kr.
Notan delas på samma sätt som skatt betalas:
- De första fyra - de fattigaste - betalar ingenting;
- den 5:e betalar 10 kr
- den 6:e betalar 30 kr
- den 7:e 70 kr
- den 8:e 120 kr
- den 9:e 180 kr
- Den 10:e personen, den rikaste, betalar 590 kr.
De 10 åt middag på restaurangen varje dag, nöjda med uppgörelsen.
Tills en dag, då ägaren till restaurangen gav dem rabatt.
"Ni är så bra kunder", "jag ger 200 kr rabatt på era middagar."
Middag för 10 kostar nu 800 kr.
Man ville fortfarande betala middagen som skatter betalas.
De första 4 påverkades inte, de fick fortsätta äta gratis.
Men hur skulle de andra 6 göra - de som betalade?
Hur skulle de dela upp rabatten på 200 kr så att alla skulle få sin del?
De insåg att 200 kr delat med 6 blir 33,33 kr.
Men drog de bort det från varje persons andel skulle den 5:e och 6:e personen få betalt för att äta.
Restaurangägaren föreslog att det vore rättvist att reducera varje persons nota proportionellt.
Han räknade ut de belopp varje person skulle betala:
- resultatet blev att även den 5:e personen fick äta gratis
- den 6:e fick betala 20 kr
- den 7:e betalade 50 kr
- den 8:e 90 kr
- den 9: 120 kr
- den 10:e personen betalade 520 kr istället för tidigare 590 kr.
Alla fick lägre pris än tidigare och de 4 första fick fortsätta äta gratis.
Utanför restaurangen började de jämföra vad de sparat.
"Jag tjänade bara en tia av rabattens 200 kr, "började den 6:e personen.
Han pekade på den 10:e : "men han tjänade 70!" "Precis," sa den 5:e personen. "jag sparade också bara en tia.
Det är orättvist att han fick sju gånger så mycket som jag!" "Det är sant!" skrek den 7:e personen. "varför ska han få 70 kr tillbaka När jag bara fick 20?
De rika ska alltid få det bättre!" "Vänta ett tag," skrek de 4 första, "Vi fick ingenting! Det här systemet utnyttjar de fattiga!"
De 9 personerna skällde på den 10:e och kallade honom för utsugare som sög blodet ur de fattiga.
Nästa kväll kom inte han till middagen, skönt tyckte de andra 9, satte sig ner och åt.
När notan kom upptäckte de något viktigt.
Det fattades 520 kr...."

Gör som Alliansen, låna pengar för skattesänkningar

//AP

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ali3nPredator:

Gör som Alliansen, låna pengar för skattesänkningar

//AP

Vart har du fått det ifrån?

PS, Att citera Mona Sahlin är inte en vettig referens.

Permalänk
Skrivet av Ali3nPredator:

Gör som Alliansen, låna pengar för skattesänkningar

//AP

Ursäkta? Alliansen har minskat Sveriges statslån, det är de rödgröna som vill låna pengar för att kunna finansiera sina vallöften.

Permalänk
Medlem

Att låna till att betala fastighetsskatten, det var något nytt.

Gällande om man inte har råd att betala fastighetsskatt.

Citat:

– Har man en dyr villa, även om man köpte den för mycket lägre pris, så har man också en möjlighet att ta lån på sitt hus. Man har ju ett kapital som ligger i botten och som är en tillgång som man sedan kan sälja eller ta lån på.

Så du menar att det är rimligt att ta lån på sin fastighet, eller till och med sälja den, för att kunna betala en fastighetsskatt?
– Man har den möjligheten om man vill. Det är en tillgång som inte alla människor har.

Geniet bakom det här är ingen mindre än Mikaela Valtersson, MP's ekonomiska talesperson.
Läs mer om henne Miljöpartiet de gröna - Mikaela Valtersson
Ekonomisk utbildning? Svar: Gymnasielärare i samhällskunskap och historia.

Rödgrön fastighetsskatt berör 30 000 villor - Ekot | Sveriges Radio

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrc:

Att låna till att betala fastighetsskatten, det var något nytt.

Gällande om man inte har råd att betala fastighetsskatt.

Geniet bakom det här är ingen mindre än Mikaela Valtersson, MP's ekonomiska talesperson.
Läs mer om henne Miljöpartiet de gröna - Mikaela Valtersson
Ekonomisk utbildning? Svar: Gymnasielärare i samhällskunskap och historia.

Rödgrön fastighetsskatt berör 30 000 villor - Ekot | Sveriges Radio

Hahahha, vilket stolpskott.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Socialdemokraterna har tappat sin fackla sedan länge. Det faktum att man i sin retorik fortfarande pratar om att bygga en välfärdsstat säger väl en del.

Den finns redan. Den är finansierad. Varför höja skatterna?

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Skrivet av oggan:

Socialdemokraterna har tappat sin fackla sedan länge. Det faktum att man i sin retorik fortfarande pratar om att bygga en välfärdsstat säger väl en del.

Den finns redan. Den är finansierad. Varför höja skatterna?

Om du inte har sett det, så har Alliansen gjort väldigt mycket för dra in på de sociala försäkringarna.

Vidare har man straffskattat pensionärerna och sålt av statliga företag för sin syn på att allt ska privateseras.

Att dom nu ska ge pensionärerna sänkt skatt och ändra reglerna för de som är svårt sjuka inte ska tvingas ut på gatan.

Dom har ju själva erkännt att de gjort fel. Men så är det i valtider, när Alliansen gör allt för att sitta kvar vid makten.

Att det fanns så många "BLÅÖGDA" här på forumet, det hade jag aldrig trott.

Vem har sett till att Sverige har blivit ett välfärdsland, byggt upp detta land till var det är idag.
Inte är det högern, utan arbetare som krigat för en rättvisare fördelning av våra skattemedel och inkomster. Tillsammans med fackföreningsrörelsen har man sett till att Sverige blivit ett rättvisare samhälle.

Det sänkta skatten för Arbetare äts upp av de höjda avgifterna för att vara medlem i facket och A-kassan.

Det kommer att bli jämt i valet, men de röd-gröna kommer att vinna. Det kommer att visa att folket är trött på Alliansen's sätt att sköta landet och kommer att få se hur de röd-gröna förändrar Sverige till det bättre.

//AP

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Medlem

Är du på riktigt?

Visa signatur

Dekadens

Permalänk

Yes i am real dvs inte blåögd

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Medlem

Med risk för att bli halshuggen skulle jag vilja yttra mina åsikter ang. skatter och pengar lite.

Det är snarare funderingar kring värderingar än politik.

Jag anser att man lägger alltför stort ansvar på penningen. Den löser inte alla problem, det finns människor som är lyckliga utan pengar. Jag menar visserligen inte att det löser problem att avskaffa pengar, men att pengar inte är allt, värderar man annorlunda kan man leva ett lyckligt liv utan längtan efter ägande.

Sen så är det klart att ifall man inte har mat för dagen, kläder på kroppen eller plats att sova så är det svårt att vara lycklig. Men så länge man har det där och har pengar för att pröjsa hyran och så, då är det verkligen värt att tänka igenom ifall man verkligen vill ha den där större lägenheten? Bättre avlönade jobbet, även fast man trivs med sitt nuvarande med kortare arbetstid (om det nu står till så)?

Menar inte att detta är lösningen på alla problem, men det kan vara värt att tänka på.

Sry ifall jag gick lite för mycket offtopic, kände för att vädra mina funderingar lite.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ali3nPredator:

Om du inte har sett det, så har Alliansen gjort väldigt mycket för dra in på de sociala försäkringarna.

Vidare har man straffskattat pensionärerna och sålt av statliga företag för sin syn på att allt ska privateseras.

Att dom nu ska ge pensionärerna sänkt skatt och ändra reglerna för de som är svårt sjuka inte ska tvingas ut på gatan.

Dom har ju själva erkännt att de gjort fel. Men så är det i valtider, när Alliansen gör allt för att sitta kvar vid makten.

Att det fanns så många "BLÅÖGDA" här på forumet, det hade jag aldrig trott.

Vem har sett till att Sverige har blivit ett välfärdsland, byggt upp detta land till var det är idag.
Inte är det högern, utan arbetare som krigat för en rättvisare fördelning av våra skattemedel och inkomster. Tillsammans med fackföreningsrörelsen har man sett till att Sverige blivit ett rättvisare samhälle.

Det sänkta skatten för Arbetare äts upp av de höjda avgifterna för att vara medlem i facket och A-kassan.

Det kommer att bli jämt i valet, men de röd-gröna kommer att vinna. Det kommer att visa att folket är trött på Alliansen's sätt att sköta landet och kommer att få se hur de röd-gröna förändrar Sverige till det bättre.

//AP

så man ska rösta på ett parti bara förr att dom gjort en bra sak innan? bra logik eller?

Visa signatur

Dator: MSI GeForce GTX 580 Twin Frozr II,corsair 4 GB,WD blue 640GB,C2Q 9550,microsoft intellimouse 3,logitech G15, logitech x-53,Corsair HS1,Samsung 2253BW,Silver Power 750Wm,Silverstone FT02.

"Time lost is time... not spent!" - HuskyStarcraft

Permalänk
Skrivet av saaade:

så man ska rösta på ett parti bara förr att dom gjort en bra sak innan? bra logik eller?

Nej självklart så får man bilda sig en uppfattning av hur dagens politik bedrivs.

Mycket har hänt på 100 år med den industriella moderniseringen och hur politiken bedrivs.

Hur man sedan tar till sig de budskap och löften som kommer från de olika partierna, är viktig.

När det kommer till logik, så är den inte alltid logisk. Man måste kunna veta vad de olika partierna vill.

Väldigt många unga idag, kan inte se igenom vad de olika parierna vill göra för Sverige.

De unga måste vara mer pålästa och intresserade för att kunna ta till sig, på vad de olika budskapen betyder.

Man kan inte leva på gamla meriter hela tiden, man måste förnya sig och anpassa sig till nuet.

Vad gömmer sig bakom budskapen? Tar man sig tid att sätta sig in i vad det betyder?

Eller faller man för klyschor som tex valfrihet, sänkt skatt=mer pengar i plånboken o.s.v.

Jag är inte så förtjust i varken Mona eller Lars Ohly som personer.

Maria Wetterstrand är en väldigt begåvad politiker. Så är även Fredrik Reinfeldt.

År 2006 blev det allmänt känt att Fredrik Reinfeldt är medlem i Bilderberggruppen.

Citat från wikipedia:

"Citat" Bilderberggruppen är en inofficiell klubb med 120-130 medlemmar, representerande makteliten inom affärs- och industrivärld, media och politisk verksamhet. "slutcitat"

Frågan är vilka är det som styr Sverige, vem har makt, inflytande och pengar för påverka mest.

Jag vet svaret på den frågan. Jag går inte bara efter gamla meriter, eller håller med om allt, som förs fram i vallöften.

Jag försöker att se helheten och vet ni vad.. jag kan se den klart och tydligt. Den bästa vägen för mig om hade jag varit rik, eller haft stor makt, så hade jag delat med mig av dem.

Bilderberggruppen - Wikipedia

//AP

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ali3nPredator:

De unga måste vara mer pålästa och intresserade för att kunna ta till sig, på vad de olika budskapen betyder.

Om folk vore pålästa skulle 90% av de argumenten folk använder mot Alliansen inte fungera. Tar man en enkel grundkurs i ekonomi (t.ex. nationalekonomi) så förstår man direkt varför mycket som gjorts är bra för landet.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Skrivet av Ali3nPredator:

Nej självklart så får man bilda sig en uppfattning av hur dagens politik bedrivs.

Mycket har hänt på 100 år med den industriella moderniseringen och hur politiken bedrivs.

Hur man sedan tar till sig de budskap och löften som kommer från de olika partierna, är viktig.

När det kommer till logik, så är den inte alltid logisk. Man måste kunna veta vad de olika partierna vill.

Väldigt många unga idag, kan inte se igenom vad de olika parierna vill göra för Sverige.

De unga måste vara mer pålästa och intresserade för att kunna ta till sig, på vad de olika budskapen betyder.

Man kan inte leva på gamla meriter hela tiden, man måste förnya sig och anpassa sig till nuet.

Vad gömmer sig bakom budskapen? Tar man sig tid att sätta sig in i vad det betyder?

Eller faller man för klyschor som tex valfrihet, sänkt skatt=mer pengar i plånboken o.s.v.

Jag är inte så förtjust i varken Mona eller Lars Ohly som personer.

Maria Wetterstrand är en väldigt begåvad politiker. Så är även Fredrik Reinfeldt.

År 2006 blev det allmänt känt att Fredrik Reinfeldt är medlem i Bilderberggruppen.

Citat från wikipedia:

"Citat" Bilderberggruppen är en inofficiell klubb med 120-130 medlemmar, representerande makteliten inom affärs- och industrivärld, media och politisk verksamhet. "slutcitat"

Frågan är vilka är det som styr Sverige, vem har makt, inflytande och pengar för påverka mest.

Jag vet svaret på den frågan. Jag går inte bara efter gamla meriter, eller håller med om allt, som förs fram i vallöften.

Jag försöker att se helheten och vet ni vad.. jag kan se den klart och tydligt. Den bästa vägen för mig om hade jag varit rik, eller haft stor makt, så hade jag delat med mig av dem.

Bilderberggruppen - Wikipedia

//AP

Så du argumenterar i princip för att man ska rösta på rött för att man INTE vet att de är det bästa alternativet? Herregud, det enda skälet du verkar ha är din egen övertygelse, sedan kretsar argumenten ikring det, för att sedan hänvisa till en konspiration och slutligen beskriva dig själv som någon sorts spåman.

Permalänk
Medlem

Oj, oj,oj, vad folk tar illa upp för att folk har olika åsikter. Jag själv kan väl bli lite väl upphetsad i vissa diskussioner jag råkar in i, men här verkar det ju räcka med att någon säger att Socialdemokraterna (eller för den delen Moderaterna) verkar vara ett hyffsat vettigt parti för att någon annan ska hetsa upp sig och komma med nästintill personangrepp.

Själv skulle jag vilja påstå, utan att vara alltför påläst att de rödgröna bedriver politik som är skrämmande lik alliansens och vice versa. Båda är alltför mellanblåa. Det som backar upp mina påståenden är att jag hittils inte märkt någon större förändring i mitt eget liv efter regeringsskiftet, förutom det att mina vänner som saknar kontakter har fått det svårare att få jobb (som 17-22-åring). Detta kanske är för att jag försöker ha en annan inställning till pengar, vad vet jag. (Det är klart att jag fortfarande väldigt gärna vill ha den där nya i7:an, men jag är inte redo att jobba arslet av mig för den). Just nu har jag hundra spänn som ska användas till mat och nöje resten av månaden, kommer nog inte gå så skitbra men det finns värre saker här i livet. Jag har råd till mat för dagen och lite till (käkar ju gratis i skolan också)

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Skrivet av Derox:

Om folk vore pålästa skulle 90% av de argumenten folk använder mot Alliansen inte fungera. Tar man en enkel grundkurs i ekonomi (t.ex. nationalekonomi) så förstår man direkt varför mycket som gjorts är bra för landet.

Man behöver inte en grundkurs i nationalekonomi, för att förstå hur verkligheten ser ut.
Jag kan komma på 90% som är rätt angående argumenten mot Alliansen och jag lovar dom fungerar.

Skrivet av SkunkFunk:

Så du argumenterar i princip för att man ska rösta på rött för att man INTE vet att de är det bästa alternativet? Herregud, det enda skälet du verkar ha är din egen övertygelse, sedan kretsar argumenten ikring det, för att sedan hänvisa till en konspiration och slutligen beskriva dig själv som någon sorts spåman.

Jag argumenterar, men inte om att man ska välja rött, om man inte vet det bästa alternativet.

Du måste vara lite paranoid, för jag har inte hänvisat till någon konspiration.

Man behöver inte vara spåman, för att se hur valet kommer att gå.

//AP

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ali3nPredator:

Man behöver inte en grundkurs i nationalekonomi, för att förstå hur verkligheten ser ut.
Jag kan komma på 90% som är rätt angående argumenten mot Alliansen och jag lovar dom fungerar.

Ne men man behöver grundläggande logik och/eller för att inse varför de förändringar som skett sen 2006 varit väldigt vettiga och bra.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Skrivet av Derox:

Ne men man behöver grundläggande logik och/eller för att inse varför de förändringar som skett sen 2006 varit väldigt vettiga och bra.

Jag kan inte se logiken i de försämringar som Alliansen gjort sedan 2006.

Ett exempel på "girigheten" är elbolagens 100% ökning av elpriset sedan 5 år tillbaka.

Den ökningen är inte motiverad.

Man får bidrag för att ställa om till en mer miljövänlig produktion. Men det är ett slag i luften, man har istället ökat produktionen med mer fosila bränslen tex. kol.

Du får gärna återge vilka förändringar som har varit vettiga och bra.

//AP

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Medlem

Tycker ofta många av dom som är lite åt det röda hållet har en förmåga att "glömma bort" att det var en världsomfattande finanskris?
Ja är glad att vi har haft den regeringen och finansministern som vi har haft under den här tiden.

Sen att Thomas Östros, aka Östen rotmos, konstant leker sandlåda och gnäller o gnyr om precis allt hela tiden. Mest klockrena kommentaren ja hört på länge är "snart beskyller väll Östros moderaterna för vulkanen på Island med". Han kan inte ha tid att läsa på hur ekonomi fungerar när han lägger så mycket tid på att leta fel på alliansens ekonomi.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ali3nPredator:

Jag kan inte se logiken i de försämringar som Alliansen gjort sedan 2006.

Ett exempel på "girigheten" är elbolagens 100% ökning av elpriset sedan 5 år tillbaka.

Den ökningen är inte motiverad.

Man får bidrag för att ställa om till en mer miljövänlig produktion. Men det är ett slag i luften, man har istället ökat produktionen med mer fosila bränslen tex. kol.

Du får gärna återge vilka förändringar som har varit vettiga och bra.

//AP

Skattesänkningar, har behövts länge, extra välmotiverade när det är finanskris. Med tanke på att vårt skattetryck ligger på en sådan nivå att vi får det bättre med lägre skatt är det galenskap att inte sänka den. Jobbskatteavdraget ger även låginkomsttagare välbehövliga tusenlappar extra.

Fackavgifter och dylikt är inte lika skattesubventionerade. Galenskap att alla skall betala för sådant inte alla nyttjar, självklart är Socialdemokraterna emot detta då fackförbunden sponsrar dem.

Fastighetsskatten har gjorts om, galenskap att du kan behöva flytta pga för hög skatt bara för att värdet på ditt hus går upp. Visst att de med dyra villor tjänat mycket på det, men det är inte folket i dessa hus som tvingats flytta tidigare då deras grannar sålt sina villor dyrt. Att tvinga folk att flytta från sitt hus bara för man vill "sätta dit de rika" tycker jag är mycket kallt gjort.

Förmögenhetsskatten lika så, de med mycket pengar flyttade kapitalet utanför landet vilket leder till mindre investeringar och mindre tillväxt, denna skatt är inte endast ifrågasatt från allianshållet.

Detta för att nämna några få,

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Några frågor riktade till er som är för högre skatter:

Jag studerar just nu till Civ Ing i Teknisk Fysik och Elektroteknik. Varför skulle jag vilja slita och ha ångest i fem år för att sedan när jag är klar inte få betalt för det?

Eller varför ska t ex VD:ar slita 24/7 för att inte få betalt för det?

Vad är det som ska få Sverige att gå framåt? Hur ska vi bli konkurrenskraftiga ute i världen om det inte är värt för den enskilda individen att lägga ner det extra arbetet som krävs?

Visa signatur

---

Permalänk
Hjälpsam

Just förmögenhetsskatten och arvskatten är skatter som samhället tappar pengar på, det är därför miljöpartiet är emot den.
Resultat blir att folk med mycket pengar flyttar utomlands, det är pga förmögenhetskatten, som våra flesta idrottstjärnor bor i Monaco och inte i Sverige.
Ett annat resultat är att folk med företag, ofta inte låter företaget växa, eftersom företaget räknas som en förmögenhet.
Förmögenhetskatten gjorde att Rausing flyttade till England, att Ikea drivs av en Schweizisk stiftelse, att ABU såldes till USA, och mycket annat dåligt för vårt land.
Såg en Sosse kommentera skatten rättvisa måste få kosta, det är inte en skatt för att folk skall få det bättre, det är en skatt för att folk som har det bra skall få det sämre.
Det är mycket det som Sossarna lever på, alla skall få det lika dåligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av mrc:

Att låna till att betala fastighetsskatten, det var något nytt.

Gällande om man inte har råd att betala fastighetsskatt.

Citat:

– Har man en dyr villa, även om man köpte den för mycket lägre pris, så har man också en möjlighet att ta lån på sitt hus. Man har ju ett kapital som ligger i botten och som är en tillgång som man sedan kan sälja eller ta lån på.

Så du menar att det är rimligt att ta lån på sin fastighet, eller till och med sälja den, för att kunna betala en fastighetsskatt?
– Man har den möjligheten om man vill. Det är en tillgång som inte alla människor har.

Geniet bakom det här är ingen mindre än Mikaela Valtersson, MP's ekonomiska talesperson.
Läs mer om henne Miljöpartiet de gröna - Mikaela Valtersson
Ekonomisk utbildning? Svar: Gymnasielärare i samhällskunskap och historia.

Rödgrön fastighetsskatt berör 30 000 villor - Ekot | Sveriges Radio

Nytt för dig kanske. Varför anmärker du på hennes utbildning när hennes uttalande är trivialt och otvetydigt sant?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Gallimatias:

Nytt för dig kanske. Varför anmärker du på hennes utbildning när hennes uttalande är trivialt och otvetydigt sant?

Inget fel på hennes utbildning, problemet är att hon är en dum kossa, folk skall inte behöva låna på sina hus, för att betala en orätvis skatt, desutom är det svårt att låna om man har små inkomster.
Fanns massor av skärgårdsbor soim tvingades sälja sina hem, bara på grund av att deras områden blivit populära och taxeringsvärdena gått i taket.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |