Permalänk
Medlem

UltraX Premium styggt, vad nu?

Hej,
Jag har sedan ett par år tillbaka varit vän av detta tangentbord...

Jag har kört det till varje dator jag byggt och även rekommenderat det till vänner. Det används även dagligen på min arbetsplats. Därför var köpet givet när jag byggde nytt för ett par månader sedan, ett köp som dessvärre inte gav samma tillfredsställelse som vanligt.

Mitt senaste UltraX var väldigt segt i knapparna. Vänstra shift-tangenten fungerade knappt till en början, vilket tvingade mig att dra loss tangenten och sätta tillbaka den ett dussin gånger innan den började reagera någotsånär korrekt. Än idag är den inte 100% fungerande, det samma gäller övriga tangenter på tangetbordet. Det händer ungefär en gång/dag att en tangent blir "svampig" och stum i anslaget. Jag tar bort den, försöker blåsa bort lite skräp som inte finns där, och sätter tillbaks den igen. För det mesta blir det hjälpligt bättre och jag kan fortsätta med mina göromål. Igår pillade jag dock bort numlock-0 och den vill inte fästa igen. För tillfället ligger den som en död bit lutfisk över sin lilla gummihatt.

Jag är trött på tangentbordet och vill köpa nytt, men har vant mig vid modellens anslag och tjocklek. Har tittat lite på Sidewinder X4 men tangenterna verkar så höga så köpet är inte självklart. Är det någon som känner igen sig i mina bekymmer och funderingar som har tips på andra billiga och bra tangentbord, eller tycker ni att jag ska chansa och köpa ett nytt UltraX Pr. som förhoppningsvis inte lider av artros?

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Köpte ett UltraX Premium i fredags(från inet för 99:-) och det är inte alls som du beskriver ditt TB. Kanske fick du ett måndagsexemplar... ? Sitter även på ett Logitech Illuminated som jag kan rekommendera om du gillar lågprofilstangentbord, grymt snyggt och skönt dock lite väl dyrt.

Permalänk
Medlem

Beställde den svarta varianten, också från Inet. Hoppas på att det blir bättre än mitt nuvarande..

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk

Känner att jag har ungefär samma problem. Vet inte hur många UltraX-tangentbord jag har köpt, men det är ju några stycken. Det är tråkigt att det är lite "slit och släng-tangentbord" över dom. Dom är snygga, billiga och sköna, men tyvärr inte helt enkla att plocka isår och rengöra. Dom är också rätt sköra, fötterna under tangentbordet har gått av på alla mina tangentbord (UltraX alltså).

Det är svårt att sluta köpa dom samtidigt, för man blir beroende. Har letat efter intressanta alternativ med ljus och lykta, men priset har antingen varit för högt, eller så har tangentbordet en annan tangentbordsstandard som inte tilltalar mig. Nästa gång jag köper ett UltraX får det nog bli ett svart för en gångs skull. Då kanske man slipper att silverfärgen slits bort med tiden.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem

Jag är själv inne på mitt femte ultrax. Mina två senaste vart precis som Teknocide beskriver, knappar som blev stum/tröga efter inte allt för lång användning. En kompis har införskaffat sig ett Logitech Illuminated tangentbord och det är vansinnigt skönt. Mitt nästa tangentbord kan mycket väl bli ett http://www.inet.se/artikel/6606088/logitech-illuminated då det känns som ett ultrax fast av högre kvalité.

Mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flipstah
Köpte ett UltraX Premium i fredags(från inet för 99:-) och det är inte alls som du beskriver ditt TB. Kanske fick du ett måndagsexemplar... ? Sitter även på ett Logitech Illuminated som jag kan rekommendera om du gillar lågprofilstangentbord, grymt snyggt och skönt dock lite väl dyrt.

99kr på inet? Hade dom nån kampanj eller nåt? hittar det inte för 99 längre! Hade lätt köpt ett reserv bara för jag gillar dom så mycket.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mögel
Jag är själv inne på mitt femte ultrax. Mina två senaste vart precis som Teknocide beskriver, knappar som blev stum/tröga efter inte allt för lång användning. En kompis har införskaffat sig ett Logitech Illuminated tangentbord och det är vansinnigt skönt. Mitt nästa tangentbord kan mycket väl bli ett http://www.inet.se/artikel/6606088/logitech-illuminated då det känns som ett ultrax fast av högre kvalité.

Mvh

Blir nog ett sånt nästa gång. Kan du förklara närmare vilka fördelar man har mot ultra-x ? annorlunda respons?/Större eller mindre? å såna saker.

För övrigt så har jag haft 2 av dessa tangentbord och dom har varit identiska men då har jag inte köpt nytt sen ca 2008

Visa signatur

i5 750 2.66 @ 4.0ghz /Corsair H50/ XFX HD5870 / Cooler master Storm scout/ Cooler master silent pro 1000w/ 2x1tb Raid0 +1tb Wd green

Permalänk
Medlem

Ultra-X är riktig sunk-kvalitet. Skaffa ett riktigt tangentbord, typ nåt från Steelseries eller liknande. De är ju dyra, men man slipper skaffa nytt varannan månad när Ultra-X ger upp.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Permalänk
Medlem

Inge fel på UltraX, brukar skruva isär de och sen är det bara o diska skiten. Inte kretskortet naturligtvis. Sen blir det som nytt.

Dock köpte jag ett svart nyligen, Mitt gammla silvriga var rätt slitet i färgen efter 3 års användning.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Jag har haft mitt UltraX Premium sedan slutet av 2005, aldrig varit något problem och jag är inte nätt på fingrarna när jag använder tangentbord.
Över fem år av elefantdans med en trasa och något rengöringsmedel som enda service tycker jag är bra.

Logitech Illuminated verkar trevligt!

(Kan man hitta Intes aktuella kampanjer samlade på någon sida?)

Visa signatur

Asus Maximus Gene V | Intel® Core™ i7-3770K | Corsair Vengeance 16Gb
Asus GTX 980 Ti Strix | Asus ROG Xonar Phoebus
ASUS PCE-AC88 | 2 x OCZ ARC 100 240Gb - RAID0
Be-quiet! Dark Power Pro 10 550W | Be-quiet! Dark Rock 3

Permalänk
Medlem

Har 3 st av dessa hemma, alla fungerar perfekt, så du har nog haft lite otur med ditt ex .

Permalänk
Medlem

Har haft ett par av detta tbord, det är helt OK, kvalitetsmässigt lite kasst.
Har det senare illuminate-tangentbordet nu, VERKLIGEN skönt.
Rekommenderas starkt till alla som gillar ultra-x,riktigt skönt vikt i det också.

Visa signatur

- Why AMD?
- Why NOT?

Permalänk
Entusiast

Ännu en tråd där alla rekommenderar Illuminated.
Får väl ta och beställa ett nu då när Dustin har rea.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Ännu en tråd där alla rekommenderar Illuminated.
Får väl ta och beställa ett nu då när Dustin har rea.

Jag rekommenderar dig att INTE köpa illuminated, för den pengen kan man lika gärna köpa ett riktigt tangentbord som inte ballar ur om man trycker ner flera tangenter samtidigt och har riktiga switchar istället för saxmembran som e VÄRDELÖSA när man ska göra rent tangentbordet, ett helvete att få på igen.

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FelixJ
Jag rekommenderar dig att INTE köpa illuminated, för den pengen kan man lika gärna köpa ett riktigt tangentbord som inte ballar ur om man trycker ner flera tangenter samtidigt och har riktiga switchar istället för saxmembran som e VÄRDELÖSA när man ska göra rent tangentbordet, ett helvete att få på igen.

För sent nu då jag redan hunnit beställa.
Jag har faktiskt aldrig haft problem med att jag inte kan trycka ner många tangenter samtidigt och då sitter jag på ett riktigt billigt skittangentbord just nu.
De riktiga tangentbord som diskuterades i en annan tråd kostade minst dubbelt så mycket som Illuminated och det är mer än vad jag vill lägga på ett tangentbord.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

wow 99:- för ultra x är nice men synd bara att man måste handla för över 500:- för att få gratis frakt

Visa signatur

| Antec Solowannabe | Corsair HX520W | Phenom X2 550 | Noctua NH-U12P | Asus M4N82 Deluxe | Zotac GT240 | Samsung 320GB | Crucial Ballistix 2x1024MB |

Permalänk
Medlem

Kan trycka ner 5-8 på samma gång beroende på, illuminated pratar jag om då.
Räcker för dem flesta, men vill man trycka ner 100st i taget får man köpa ett Microsoft sidewinder x4 eller vad det nu heter, lyser även det med.
Det ska vara skönt säger många.

Visa signatur

- Why AMD?
- Why NOT?

Permalänk
Medlem

Har inget ont att säga om mitt Illuminated som jag köpte när de lanserades, har fungerat klockrent. Har haft 2 eller 3 UltraX innan som av en eller annan anledning bailat efter ett tag men Illuminated känns betydligt seriösare.

Annars finns de ju alltid detta:
http://store.apple.com/se/product/MB110S/A?fnode=MTY1NDA1Mg&m...
Har ett till min Mac och varvar Illuminated och de till PCn beroende på vad jag ska göra.

Visa signatur

Dator: MacBook Pro 16 M1 Max
Tangentbord: Totem, Sweep, Kyria
Layout: Colemak-DH + Canary

Permalänk
Medlem

Med risk för lite upprepning i tråden men...

Jag gick från UltraX flat till Illuminated och kommer inte gå tillbaka... Tyckte själv det sved att lägga ut 800kr på ett tangentbord, men efter bara några timmars användande så hade jag kunnat pröjsa 1000kr för samma tangentbord och tycka det är värt det.

Jag lirar diverse shooter-spel och har Illuminated har aldrig ballat ur.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig