Prestandatester i Cyberpunk 2077 med olika grafikkort
Årets utan tvekan mest efterlängtade spel lanserades idag. Vi pratar givetvis om Cyberpunk 2077 som visades upp för första gången år 2012. Det följdes även upp med ytterligare förseningar när titeln egentligen skulle lanserats i april 2020 som sedan blev september, sen november och nu slutligen 10 december. Anledningen till förseningarna sägs vara optimering och buggfixar och därför hoppar redaktionen in i Night City med höga förhoppningar för ett prestandatest.
Testsystemet som används är redaktionens ordinarie system för grafikkortsrecensioner, som huvudsakligen baseras runt en Intel Core i9-10900K. Därtill finns total 32 GB primärminne som snurrar i 3 600 MHz med relativt tajta timings. Bildfrekvensen fångas upp av CapframeX under en period på 55 sekunder. Slingan som används är drygt en timme in i spelet runt området Watson Kabuki.
Redaktionen använder spelet via Gog Galaxy-klienten. Drivrutinerna som används är Geforce Drivers 460.79 för Nvidia samt Radeon Software Adrenalin 20.12.1 för AMD.
Komponenter i testsystemen
Komponent | Modell | Tack till |
---|---|---|
Processor | Intel Core i9-10900K @ 5,0 GHz | |
Moderkort | Asus ROG Maximus XII Hero Wi-Fi | |
Minne | 2× 16 GB G Skill Trident Z Royal | |
Grafikkort |
| |
Kylning | Noctua NH-D15 | |
Lagring | Samsung 970 Evo M.2, 1 TB | |
Nätaggregat | Seasonic Prime Ultra Titanium, 1 000 W | |
Chassi | Streacom BC1 Open Benchtable | |
Skärm | Dell P2415Q | |
Operativsystem | Windows 10 Professional 64-bit (2004) |
Prestanda vid olika detaljnivåer
Först och främst kan det vara intressant att kika på prestandapåverkan för varje förinställd detaljnivå som finns i spelet. Det handlar om Low, Medium, High och slutligen Ultra, där Nvidia-korten har några ytterligare lägen med ray tracing-inställningar. Vanligtvis brukar redaktionen välja kort i mellanklassen för jämförelsen men denna gång fick istället de aktuella rivalerna Nvidia Geforce RTX 3080 och AMD Radeon RX 6800 XT stå till tjänst.
RTX 3080 | 1 920 × 1 080 px. | 2 560 × 1 440 px. | 3 840 × 2 160 px. |
---|---|---|---|
Low | 148/113 | 145/111 | 83/70 |
Medium | 151/116 | 120/102 | 63/56 |
High | 144/121 | 99/67 | 50/46 |
Ultra | 122/101 | 83/72 | 42/38 |
Först ut med Nvidia Geforce RTX 3080 ser siffrorna något konstiga ut i 1 920 × 1 080 pixlar, där spelet helt enkelt stöter på en flaskhals från processorn i kombination med just detta grafikkort. Däremot har Geforce RTX 3080 inga problem att driva runt titeln i 4K UHD för de två lägsta inställningarna, med det blir dock betydligt tyngre med uppvriden detaljnivå.
RX 6800 XT | 1 920 × 1 080 px. | 2 560 × 1 440 px. | 3 840 × 2 160 px. |
---|---|---|---|
Low | 155/118 | 141/110 | 79/66 |
Medium | 151/112 | 110/91 | 57/51 |
High | 128/103 | 86/73 | 43/39 |
Ultra | 106/84 | 74/63 | 36/32 |
För Radeon RX 6800 XT ser det snarlikt ut som för det gröna laget även om det ska nämnas att kortet inte slår inte i samma flaskhals lika hårt. Däremot klarar kortet inte av 4K UHD på samma nivå som Geforce RTX 3080, något som har blivit en trend mellan modellerna sett till redaktionens ordinarie grafikkortstester. Med både detaljnivå och upplösning i taket får Radeon RX 6800 XT kämpa otroligt mycket, så vill man spela i 4K UHD gäller det att antingen tumma på detaljerna eller skala upp från en lägre upplösning.
Prestanda med olika grafikkort
Med detaljnivåerna avklarade har vi även en lite bättre bild på hur pass krävande speltiteln är, vilket är anledningen till varför redaktionen valde att sätta den mer balanserade förinställda detaljnivån till "High" för samtliga grafikkort.
Med lägsta upplösningen 1 920 × 1 080 pixlar först ut tar inte helt oväntat Geforce RTX 3090 ledningen på 152 FPS, med både RTX 3080 och Radeon RX 6900 XT relativt nära bakom. Populära kort som Geforce RTX 2070 Super hamnar bra till runt 90 FPS, medan generationen innan med GTX 1070 faller långt ned i listan. Stora delar av förra generationens grafikkort klarar av att driva runt titeln i vettig bildfrekvens, men lämnar även rum för finjustering av detaljnivåerna.
Med fler pixlar med i leken börjar det bli allt svettigare att hålla sig ovanför 60 FPS där Geforce RTX 2080 Super håller sig precis flytande. Toppen tillhör återigen Geforce RTX 3090 med dryga 10 bildrutor över lillebror RTX 3080 som i sin tur är uppvaktad av Radeon RX 6900 XT. Alla kort ur senaste generationen visar bra form men det kan vara på gränsen för minstingen Geforce RTX 3060 Ti.
Sist ut är upplösningen 3 840 × 2 160 pixlar där det helt enkelt blir för tungdrivet för samtliga kort, med Geforce RTX 3090 högst upp med enbart 55 FPS. Cyberpunk 2077 är helt enkelt för krävande i 4K UHD i dagsläget och behöver justering i detaljnivå eller hjälp från DLSS eller liknande.
Med vanliga testerna avklarade är det dags att kika på ray tracing och DLSS, om det är spelbart eller en generation bort. Dessa resultat hittar ni på nästa sida.