Test: Speltester (DX11)

Givetvis har samtliga kort körts i SweClockers spelsvit för att ge en mer realistisk bild av deras prestanda. Nedan återfinns tre separata bildspel med prestandatester från totalt nio olika DirectX 11-titlar i upplösningarna 1 920 x 1 080, 2 560 x 1 440 samt 3 840 x 2 160 pixlar. För mer information om mjukvaror och inställningar, se recensionen av Radeon RX 580 och 570.

Vid upplösningen 1 920 x 1 080 pixlar är det förhållandevis jämnt mellan de fabriksöverklockade Geforce GTX 1080 Ti-korten, även om en viss fördel kan tilldelas Aorus-kortet till följd av dess något högre klockfrekvenser ur kartong. Prestandavinsten mot Nvidias Founder's Edition varierar här friskt, men i bästa fall handlar det om cirka 6 procent högre bildfrekvens till eftermarknadskorten.

Vissa resultat kan vid första anblick se lite konstiga ut, däribland Rise of the Tomb Raider och Far Cry Primal, men det handlar helt enkelt om att processorn blir en flaskhals för vissa speltitlar vid låg upplösning och översta prestandaklassen av grafikkort.

När upplösningen tar ett steg upp till 2 560 x 1 440 pixlar flyttas flaskhalsen påtagligt över till grafikkortssidan, vilket skapar större klyftor mellan prestandasegmenten. Eftermarknadskorten ligger här ihopbuntade med varandra i toppen och intressant nog tappar Aorus sitt prestandaövertag som syntes till i 1080p, något som troligtvis är ett resultat av begränsad strömbudget.

Prestandavinsten till de fabriksöverklockade Geforce GTX 1080 Ti-korten ställt mot Nvidias referensvariant ligger generellt mellan 5 och 7 procent.

Slutligen når vi tungdrivna 4K UHD, vilket sätter riktigt hård press på grafikkorten och ökar klyftorna ytterligare. De fabriksöverklockade Geforce GTX 1080 Ti-korten presterar återigen ytterst snarlikt varandra och kan i vissa titlar uppvisa närmare 9 procent högre bildfrekvens än Nvidias Founder's Edition.