Efter att ha lämnat prestandasegmentet på walkover är AMD på väg att lansera grafikarkitekturen Vega, som på allvar ska ta upp kampen mot Nvidia. Redan i början av året presenterades de arkitektoniska detaljerna och vid flera tillfällen har bolaget bedyrat att lanseringen ska äga rum under andra kvartalet.

Inför lanseringen av Vega släpps en Direct Rendering Manager-uppdatering (DRM) för Linux, som lägger till stöd för arkitekturen. Det här innebär att flera detaljer om specifikationerna stärks och att Vega ur många avseenden påminner om AMD:s långkörare Radeon R9 Fury X med grafikkretsen Fiji.

Vega 10

Fiji

case CHIP_VEGA10:
adev->gfx.config.max_shader_engines = 4;
adev->gfx.config.max_tile_pipes = 8;
adev->gfx.config.max_cu_per_sh = 16;
adev->gfx.config.max_sh_per_se = 1;
adev->gfx.config.max_backends_per_se = 4;
adev->gfx.config.max_texture_channel_caches = 16;
adev->gfx.config.max_gprs = 256;
adev->gfx.config.max_gs_threads = 32;
adev->gfx.config.max_hw_contexts = 8;

case CHIP_FIJI:
adev->gfx.config.max_shader_engines = 4;
adev->gfx.config.max_tile_pipes = 16;
adev->gfx.config.max_cu_per_sh = 16;
adev->gfx.config.max_sh_per_se = 1;
adev->gfx.config.max_backends_per_se = 4;
adev->gfx.config.max_texture_channel_caches = 16;
adev->gfx.config.max_gprs = 256;
adev->gfx.config.max_gs_threads = 32;
adev->gfx.config.max_hw_contexts = 8;

I uppdateringen framgår att Vega får 4 shadermotorer, varav varje är utrustad med 16 beräkningsenheter. Av allt att döma behåller AMD samma struktur som tidigare grafikarkitekturer. Antalet streamprocessorer, texturenheter och rasterenheter bör således stanna kvar på samma nivå som Fiji.

Specifikationer: AMD Radeon RX Vega

RX Vega

RX 580

RX 570

R9 Fury X

Teknik

14 nm

14 nm

14 nm

28 nm

Krets

Vega 10

Polaris 20

Polaris 20

Fiji XT

Kretsyta

?

232 mm2

232 mm2

596 mm2

Transistorer

?

5,7 miljarder

5,7 miljarder

8,9 miljarder

Arkitektur

NCU

GCN 4.0

GCN 4.0

GCN 3.0

Streamprocessorer

4 096 st.

2 304 st.

2 048 st.

4 096 st.

Texturenheter

256 st.

144 st.

128 st.

256 st.

Rasterenheter

64 st.

32 st.

32 st.

64 st.

Basfrekvens

?

1 257 MHz

1 168 MHz

Turbofrekvens

>1 526 MHz

1 340 MHz

1 244 MHz

1 050 MHz

Beräkningskraft

12 500 GFLOPS

6 175 GFLOPS

5 095 GFLOPS

8 602 GFLOPS

Minnesbuss

2 048-bit

256-bit

256-bit

4 096-bit

Minnesmängd

8 GB HBM2

4/8 GB GDDR5

4/8 GB

4 GB HBM

Minnesfrekvens

2 000 MHz

8 000 MHz

7 000 MHz

1 000 MHz

Minnesbandbredd

512 GB/s

256 GB/s

224 GB/s

512 GB/s

Strömförsörjning

?

8-pin

6-pin

8+8-pin

TBP

?

185 W

150 W

275 W

Trots att Radeon RX Vega har likheter med R9 Fury X ska den nya arkitekturen Next-Generation Compute Unit (NCU) erbjuda bättre prestanda vid en given klockfrekvens. Samtidigt har AMD redan tillkännagivit Radeon Instinct MI25 för maskinlärning och som kommer använda samma grafikkrets.

Radeon Instinct MI25 har enligt AMD en teoretisk prestanda på 25 TFLOPS vid uträkningar i halvprecision (FP16) eller 12,5 TFLOPS i helprecision (FP32). För att komma upp till denna nivå krävs en klockfrekvens på minst 1 526 MHz, signifikant högre än R9 Fury X och AMD:s Radeon RX 500-serie grafikkort.

Guru3D:s forum publiceras även prestandaresultat från 3DMark Time Spy av två kommande grafikkort från AMD, som tros vara Vega 10 och en nedskalad variant alternativ den mindre kretsen Vega 11. Grafikpoängen i den första skärmdumpen är hela 10 158, vilket är omkring nio procent högre än ett Geforce GTX 1080 Ti som i SweClockers tester landar på 9 302 poäng i standardutförande.

Grafikpoängen i den andra skärmdumpen är 5 721, vilket är 34 procent högre än de 4 265 poäng AMD Radeon RX 580 mäktar med. Mer intressant är en jämförelse med Geforce GTX 1070 vars resultat på 5 786 poäng innebär att skillnaderna är väl inom vad som kan anses vara felmarginal.

► Läs alla artiklar om #AMD Vega

Lanseringen av arkitekturen Vega äger rum under årets andra kvartal och enligt AMD får toppmodellen namnet Radeon RX Vega.