Test: Fallout 4

Egenskap

Värde

Titel

Fallout 4

Utvecklare

Bethesda Game Studios

Genre

Action-RPG

DirectX-version

11

Lanseringsdatum

2015-11-10

Systemkrav

  • Intel Core i5-2300, AMD Phenom II X4 945 eller motsv.

  • AMD Radeon HD 7870, Nvidia Geforce GTX 550 Ti

  • 8 GB RAM

Testinställningar

Fördefinerade Ultra (upplösning varierar)

2015-års stora överraskning var utan tvekan Fallout 4, som lanserades kort inpå avtäckandet på sommarens E3-mässa. Spelet utspelar sig i postapokalypsens Boston cirka 200 år efter ett fullskaligt kärnvapenkrig har brutit ut, och följer i mångt och mycket de tidigare titlarnas spelmekanik.

Spelet använder sig av en förbättrad version av grafikmotorn Creation Engine, som tidigare används ihop med det omåttligt populära Skyrim. Då titeln saknar ett inbyggt prestandatest vandrar vi istället längs en väg i närheten av Vault 81.

Fallout 4 vid den lägsta upplösningen innebär möjlighet för Radeon RX 480 att sträcka på benen. Modellen lägger dels Geforce GTX 970, dels föregångarna R9 390 samt R9 290X bakom sig, även om marginalerna inte är enorma.

Vid högre upplösning tappar modellen mark mot föregångarna Radeon R9 390 samt R9 290X. Nykomlingen parkerar dock fortsatt på ett aningen högre snittvärde ställt mot Nvidia Geforce GTX 970.

Vid 4K UHD landar nykomlingen på i snitt 20 fps, samtidigt som Radeon R9 390 och R9 290X drar ifrån ytterligare. Ställt mot Geforce GTX 970 handlar det om en marginell vinst på en enstaka bildruta per sekund.

Renderingstider

Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Observera att sekvensen inte nödvändigtvis motsvarar underlaget för FPS-värdena ovan.

Renderingstiderna ser relativt taggiga ut med gott om snabba svängningar. Subjektivt flyter dock titeln med något enstaka undantag bra, utan nämnvärda problem eller ojämnheter.