Virtuell verklighet för PC-spelare lanseras inom kort skarpt från Oculus och HTC med Rift respektive Vive Pre. Oavsett VR-headset är höga systemkrav att vänta, något som redan bekräftats för Rift där ett Geforce GTX 970, Radeon R9 290 eller bättre rekommenderas. För processorn anges endast en Intel Core i5-4590 eller motsvarande, vilket fått entusiaster att undra om AMD sortiment räcker till.

AMD:s rekommenderade processorer för Oculus Rift

Modell

Socket

Kärnor/moduler

Klockfrekvens

AMD FX-9590

AM3+

8/4 st.

4,7–5,0 GHz

AMD FX-9370

AM3+

8/4 st.

4,4–4,7 GHz

AMD FX-8370

AM3+

8/4 st.

4,0–4,3 GHz

AMD FX-8350

AM3+

8/4 st.

4,0–4,2 GHz

AMD FX-6350

AM3+

6/3 st.

3,9–4,2 GHz

AMD A10-7890K*

FM2+

4/2 st.

4,1–4,3 GHz

AMD A10-7870K*

FM2+

4/2 st.

3,9–4,1 GHz

AMD Athlon X4 880K*

FM2+

4/2 st.

4,0–4,2 GHz

AMD Athlon X4 870K*

FM2+

4/2 st.

3,9–4,1 GHz

*Fyrkärniga processorer är ännu inte certifierade av AMD.

Nu släpper AMD en lista processorer ur det egna sortimentet som enligt bolagets interna tester har vad som krävs för att driva Oculus. Gemensamt för samtliga är höga klockfrekvenser på 3,9 GHz eller högre, men också att antalet kärnor är sex alternativt åtta stycken.

Förutom den mångårigt gamla sockeln AM3+ hoppas bolaget också att fyrkärniga toppmodeller för FM2+ ska vara tillräckliga. AMD har dock ännu inte säkerställt en bra VR-spelupplevelse med A10-7890K, A10-7870K, Athlon X4 880K och X4 870K, som tillsvidare kan anses ha en preliminär plats på listan.

I samtal med Forbes sticker inte AMD under stolen med att de har ett underläge sett till enkeltrådad prestanda mot Intel, men försäkrar att processorn är långtifrån lika viktig som grafikkortet för en bra VR-upplevelse. Det här ska bli extra tydligt när DirectX 12 börjar användas på bred front.

De första leveranserna av Oculus Rift inleds i mars, tätt följd av HTC Vive Pre som beräknas hitta ut till konsumenter månaden därefter.