Test: Tomb Raider

Egenskap

Värde

Titel

Tomb Raider

Utvecklare

Crystal Dynamics

Genre

Actionäventyr

DirectX-version

11.0

Lanseringsdatum

2013-03-05

Systemkrav

  • Intel Core 2 Duo 1,86 GHz eller motsvarande

  • Radeon HD 2600XT, Geforce 8400

  • 2 GB RAM

Testinställningar

Ultimate, 2× SSAA, 16× AF (upplösning varierar)

I amerikanska Crystal Dynamics "omstart" av populära spelserien Tomb Raider får vi följa med gravplundraren Lara Croft till den mystiska ön Yamatai utanför Japan. Nytt denna gång är en mer öppen spelvärld till skillnad från föregångarnas mer linjära uppbyggnad, samt en kraftigt förbättrad grafikmotor. Spelet erbjuder dessutom en inbyggd funktion för prestandatest som vi gladeligen använder.

Radeon R9 Fury gravplundrar ungefär 11 procent snabbare än Geforce GTX 980 i upplösningen 1 920 x 1 080 pixlar. Sapphires förhöjda klockfrekvenser ger här dryga 2 procent bättre prestanda än ett oklockat Fury.

Prestandafördelen hos Radeon R9 Fury över Geforce GTX 980 ökar i upplösningen 2 560 x 1 440 pixlar, där AMD:s nykomling plockar ut 15 procent bättre prestanda än Nvidia-kortet. Sapphires Tri-X-kort lägger sig återigen ett snäpp upp i tabellen.

I 4K UHD tar Radeon R9 Fury ett mindre steg bakåt och landar ungefär 13 procent ovanför Geforce GTX 980. Kortet från Sapphire plockar i sedvanlig ordning ut sin prestandaskjuts på 3 procent över det referensklockade Fury.

Renderingstider

Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Observera att sekvensen inte nödvändigtvis motsvarar underlaget för FPS-värdena ovan. Mer information finns på sidan "Testsystem, mjukvara och metod".

Renderingstiderna från Tomb Raider lämnar inget att klaga på. Subjektivt flyter vår testsekvens helt fläckfritt.