Testpilot: Asus ROG Swift PG43UQ – 4K UHD, 144 Hz och HDR i 43 tum

Testpiloten Björn Endre testar Asus senaste stora ROG-skärm som bjuder på 4K, 144 Hz, HDR, G-Sync och komprimeringstekniken DSC.

5. Prestanda

När jag slog på skärmen blev jag bländad. Av någon anledning tycks Asus har valt att låta Racing-bildläget vara standardläge för skärmen. I detta läge ligger ljusstyrkan på 90 procent (!) och jag mätte upp runt 800 cd/m². Alla ni som redan läst och sett Thomas Ytterbergs utmärkta artikel om ljusstyrka (om inte, gör det nu!) vet att det är tok för ljust för ett vanligt rum.

Ljusstyrka

Värde

0 %

165 cd/m²

100 %

878 cd/m²

För att få ner ljusstyrkan till mer behaglig ton ställde jag in ljusstyrkan på 12 procent och kontrast på 95 procent (allt enligt i1Display Pro Plus-färgkalibrator) och hamnade på mer behagliga 250 cd/m², vilket passade mitt rum bra.

Tyvärr lyckades jag inte helt lista ut hur jag kunde testa högsta ljusstyrkan i HDR. När jag ställde in Windows på HDR och skruvade upp ljusstyrkan för SDR-innehåll hamnade jag på runt 550 cd/m². I detta läge går det inte att ändra ljusstyrkan på skärmen. I Battlefield V fick jag dra upp HDR-reglaget till runt 1000 i dess kalibrering vilket enligt vissa betyder 1000 nits. Med tanke på att jag i SDR fick ut nästan 900 cd/m² tvivlar jag inte att HDR-läget pumpar ut rätt ljusstyrka.

Skärmen saknar zonbaserad Full Array Local Dimming (FALD) och har istället 8 zoner för sin "dynamic dimming"-funktion. Jag körde normalt utan denna påslagen då det enda som den verkar göra är att öka upp ljusstyrkan till 850 cd/m² oavsett vad du ställt in den på innan.

Ljusinsläpp

Jag har normalt halvmörkt i mitt arbetsrum med några ljusrör längre bort och två spotlights som är riktade bort bakom mig. Med min vanliga belysning tyckte jag att även en svart bild såg svart ut. När jag släckte ned hela rummet kunde jag dock notera att det är en del ljusinsläpp från hörnen men även uppe och nere. Det är definitivt inte OLED-svärta du får, vilket är väntat. Jag störde mig inte alls på detta under spel, men om du tittar på en film med mycket mörka scener i ett mörklagt så kommer du säkert märka det.

Färger

När jag först försökte mäta hur bra skärmen återger färger fick jag usla resultat både via i1Display Pro Plus och via Spyder5Elite. Sen insåg jag att jag hade ljusstyrkan på 100 procent. När jag drog ner till mer normala ljusstyrkor visade båda kalibratorerna mycket bra resultat för färgåtergivningen. Då jag inte arbetar professionellt med bilder vet jag inte hur bra skärmen är för dessa yrkesgrupper men för mig som utvecklare och spelare så är bilden och färgerna mycket bra.

Jag mätte upp färgomfånget till 100 procent sRGB, 93 procent DCI-P3 (SDR), 98 procent sRGB och 73 procent DCI-P3 (HDR).

Skärmen kommer kalibrerad från fabrik och Asus skickar med en (för mig) ganska intetsägande kalibreringsrapport. Förutom att ljusstyrkan var satt väldigt högt tycker jag färgerna på skärmen var bra och behagliga.

Som väntat med en VA-panel ändras färgen när du tittar på skärmen från en vinkel. Färgerna blir lite blekare. Oavsett om jag satt nära eller långt bort så var det inget som jag noterade eller stördes av under spel.

Eftersläp

Då detta är en VA-panel förväntade jag mig viss eftersläp i bilden och visst kan man se det i Windows. Det finns en Overdrive-funktion som kan sättas i olika nivåer (0 till 5). Vid 0 är det väldigt tydligt eftersläp när du drar runt fönster. Drar du upp OD till nivå 5 så försvinner dessa nästan helt men du får istället en HALO-effekt när du drar runt fönsterna.

Jag valde att sätta OD till nivå 3 som en balans men även där ser man eftersläpning på Windows-skrivbordet. Intressant nog tycker jag inte att jag såg något av detta när jag spelade. Jag testade Battlefield V, Metro Exodus, Enter the Gungeon, Mechwarrior 5 och Limbo och fokuserade specifikt på att se eftersläpningar men noterade inget.

Ljud

Skärmen kommer med inbyggda högtalare på baksidan. Självklart kan de inte mäta sig med ett dedikerat system, men jag blev positivt överraskad när jag drog igång några av spelen. Ljudet är helt godkänt och duger för de flesta.

Spelupplevelse

Det är häftigt att spela på en stor skärm. Det finns en anledning varför konsolspelare gillar att ha en stor TV när de spelar. Ett spel som Mechwarrior 5 blir extra häftigt när du spelar i cockpit-vy och sitter relativt nära skärmen.

Jag tycker också bildkvaliteten är mycket bra. Om det finns någon försämring av bilden utifrån DLS så ser i allafall mina ögon inte dessa.

Xbox One X

rog_pg43uq_xbox.jpg

Jag testade även att ansluta min Xbox One X till skärmen. Med den konsolen fick jag även upp valet att köra 120 Hz vid 1440p förutom 60 Hz vid 4K. Skärmen fungerade utmärkt och kickade igång HDR som den skulle.