Test: Battlefield V

Egenskap

Värde

Titel

Battlefield V

Utvecklare

Digital Illusions CE

Genre

FPS

Lanseringsdatum

2018-11-09

Grafikmotor

Frostbite 3

Grafikgränssnitt

DirectX 11 (AMD), DirectX 12 (Nvidia)

Testinställningar

Fördefinierade Ultra

DICE har hunnit polera grafikmotorn Frostbite 3 under ett flertal år, och med Battlefield V används denna för att presentera ett riktigt imponerande resultat. Vi använder oss här av en förbestämd slinga inuti spelet och på detaljfronten används den förinställda nivån "Ultra".

Gällandes grafikgränssnitt använder vi för ovanlighetens skull en hybrid av DirectX 11 och DirectX 12 för Battlefield V. DirectX 11 används för AMD-baserade grafikkort medan Nvidia-modellerna körs i DirectX 12. Anledningen till detta är att respektive gränssnitt presterar olika bra för respektive tillverkares kort.

Vidare mot de riktiga spelen och specifikt slagfältspangaren Battlefield V, där Geforce RTX 3080 inte helt oväntat uppnår nya nivåer av bildfrekvens i 1080p. Nykomlingen presterar cirka 49 procent bättre än Geforce RTX 2080 FE samt skyfflar bildrutor 22 procent snabbare än Geforce RTX 2080 Ti.

Med upplösningen ställd till 2 560 × 1 440 pixlar ökar försprånget för Nvidias nya Ampere-kort. Modellen presterar nu 30 procent bättre än Geforce RTX 2080 Ti samt uppvisar 62 procent högre siffror än Geforce RTX 2080 FE.

Sista anhalten vid 4K UHD och det är fortsatt väldigt imponerande siffror som presenteras från Geforce RTX 3080. Kortet ökar nu sitt avstånd mot resten av fältet ytterligare och placerar sig 37 procent ovanför det forna flaggskeppet Geforce RTX 2080 Ti samt visar drygt 70 procent bättre bildfrekvens än Geforce RTX 2080 FE.