Test: Gears 5

Egenskap

Värde

Titel

Gears 5

Utvecklare

The Coalition

Genre

Third Person Shooter

Lanseringsdatum

2019-09-06

Grafikmotor

Unreal Engine 4

Grafikgränssnitt

DirectX 12

Testinställningar

Fördefinierade Ultra

The Coalition har lyckats få till en riktigt välpolerad titel med Gears 5. Spelet släpptes under hösten 2019 och drivs av en mycket optimerad implementation av Unreal Engine 4 under grafikgränssnittet DirectX 12. Vi plockar våra mätningar från spelets inbyggda prestandatest vid förinställda detaljläget "Ultra" och med dynamisk upplösningsskalning avstängd.

Geforce RTX 3080 har ett förhållandevis litet prestandaövertag i Gears 5 vid upplösningen 1080p. Kortet presenterar siffror som ligger 26 procent ovanför Geforce RTX 2080 FE samt 15 procent bättre till än Geforce RTX 2080 Ti.

Ger vi Nvidias nykomling fler pixlar att skyffla ökar dock prestandamarginalerna rejält. Vid 1440p presterar Geforce RTX 3080 cirka 48 procent bättre än Geforce RTX 2080 FE samtidigt som bildfrekvensen ligger 28 procent högre än Geforce RTX 2080 Ti.

Marginalerna till Geforce RTX 3080-kortets fördel ökar i vanlig ordning när vi når upplösningen 4K UHD. Modellen presterar nu 60 procent bättre än Geforce RTX 2080 FE och håller en bildfrekvens som ligger 35 procent över Geforce RTX 2080 Ti.