Test: Metro Exodus

Egenskap

Värde

Titel

Metro Exodus

Utvecklare

4A Games

Genre

FPS

Lanseringsdatum

2019-02-15

Grafikmotor

4A Engine

Grafikgränssnitt

DirectX 12

Testinställningar

Fördefinierade Ultra utan Advanced Physx/Hairworks

Metro-serien har länge prisats för sina grafiska kvaliteter och detta gäller även Metro Exodus. Spelet baseras på den senaste versionen av utvecklarens grafikmotor 4A Engine och erbjuder stöd för både ray tracing och DirectX 12. Vi använder det sistnämnda gränssnittet för mätningarna, där de utförs under 55 sekunder på en förbestämd slinga. Detaljnivån som används är förinställda "Ultra", dock utan Advanced PhysX eller Hairworks.

Metro Exodus är ett minst sagt tungdrivet spel med detaljinställningarna uppvridna, men detta tycks inte vara något problem för Geforce RTX 3080. Vid 1080p presterar nykomlingen 58 procent bättre än Geforce RTX 2080 FE samt erbjuder 29 procent högre prestanda än Geforce RTX 2080 Ti.

Vi rör oss vidare mot 1440p, där Geforce RTX 3080 ökar ledningen marginellt. Kortet uppvisar här 59 procent högre prestanda än Geforce RTX 2080 FE samtidigt som det ger 30 procent bättre siffror än Geforce RTX 2080 Ti.

Metro Exodus-testerna rundas av vid upplösningen 4K UHD och Geforce RTX 3080 är här det enda kortet som konsekvent klarar av att hålla bildfrekvensen ovanför 60 FPS. Kortet presterar här 65 procent bättre än Geforce RTX 2080 FE samtidigt som det erbjuder 33 procent högre bildfrekvens än Geforce RTX 2080 Ti.