År 2009 lanserades första versionen av Minecraft som efter det har fått mängder av uppdateringar, både innehållsmässigt men även grafiskt. Förra veckan blev speltiteln belönad med ray tracing och DLSS i Beta-stadie, vilket innebär att prestandaförbättringar kan vara att vänta när den skarpa implementationen lanseras senare under året. Tills dess tänkte vi dock kika närmare på prestandan i betaversionen, där MSI har skickat över en laddning grafikkort ur sin GeForce RTX-serie.
Komponenter i testsystemen
Komponent | Modell | Tack till |
---|---|---|
Processor | Intel Core i7-8700K @ 4,7 GHz | |
Moderkort | Asus ROG Maximus X Hero | |
Minne | 2 × 8 GB G Skill Trident Z RGB | |
Grafikkort |
| |
Kylning | Noctua NH-D15 | |
Lagring | Samsung 860 Evo, 1 TB | |
Nätaggregat | Seasonic Prime Ultra Titanium, 1 000 W | |
Chassi | Streacom BC1 Open Benchtable | |
Skärm | Dell P2415Q | |
Operativsystem | Windows 10 Professional 64-bit (1903) |
I vanlig ordning används redaktionens testsystem för grafikkort med Intel Core i7-8700K som bas, med en överklockning på 4,7 GHz. Drivrutinen som används är senast tillgängliga vid testutförandet, som i det här fallet går under namnet Nvidia GeForce Drivers 445.87.
MSI GeForce RTX Super-serie
Korten som redaktionen fick från MSI är deras uppställning i GeForce RTX Super-serien, och mer specifikt Gaming X-serien som tillhör det övre prestandasegmentet på grafikkortsmarknaden. Det som ingår är en bastant kylarlösning, fabriksöverklockning och gott om RGB.
Som synes skiljer det en del i storlek mellan korten. Störst är MSI GeForce RTX 2080 Super Gaming X Trio vilken är utrustad med tre fläktar. Utöver det hittas omtyckta egenskaper som RGB och täckplåt på baksidan av grafikkortet.
Ray tracing i Minecraft RTX
Minecraft RTX är en av första titlarna som använder så pass många funktioner från Nvidias bibliotek samtidigt, där det vanligtvis bara handlar om någon enstaka effekt. Här används det ljussättning, skuggor, path tracing-reflektioner som reagerar på vilken typ av material strålarna studsar på.
Alla ljuskällor i spelet görs med ray tracing, även solen, som då ger en mer naturlig och verklighetstrogen ljussättning. Ljusstrålarna kan som högst studsa åtta gånger med rätt material och ljuskälla, där alla studs görs i en ruta (eng. frame). Därför kan det uppstå svarta rutor vid snabba rörelser och lägre bildfrekvens där strålarna inte riktigt hinner ut i tid, vilket är något Nvidia arbetar på.
Om det finns ljus uppstår givetvis skuggor, vilka också renderas med hjälp av ray tracing för att åstadkomma så realistiska sådana som möjligt. Ett tydligt exempel är skarpa linjen på skuggan om den är nära sin källa, samtidigt som den blir mer diffus längre bort.
Helt nytt i Minecraft är reflektioner som tidigare inte har funnits på någon yta, vilket då ger ganska stor effekt. Reflektionerna hanteras olika beroende på vilken yta det är, där metalliska är mest framträdande av objekten som kan placeras ut. Även vatten ger ifrån sig reflektioner som blir något förvrängda och diffusa på grund av den ojämna ytan.
Utöver hela RTX-biblioteket har Minecraft RTX även fått stöd för uppskalningstekniken DLSS 2.0 för att kompensera för prestandaförlusten som ray tracing dras med. Tekniken hade en liten trög start men med de senaste uppdateringarna och förbättringarna levererar det som utlovat, och fungerar bra ihop med Minecraft RTX.
Jämförande bilder med och utan ray tracing i Minecraft RTX
Innan vi rör oss vidare till prestandasiffrorna kan det vara läge att kika på lite jämförelser mellan RTX och det vanliga läget. Förutom bilder finns även ett klipp av testrundan som används med de två grafiklägena bredvid varandra för att snabbt se skillnaderna.
Minecraft i sitt ursprungliga läge saknar allt vad reflektioner heter som syns väldigt tydligt i första bildspelet. Facklorna på andra sidan vattenpölen syns inte alls på ytan och lyser upp omgivningen väldigt jämt, oavsett kanter. Med RTX igång blir det genast mörkare och facklorna blir allt mer framträdande, både från vattenytan men även ljuset som de ger ifrån som nu är mer känsligt för kanter där strålarna inte riktigt kan nå ytan på andra sidan.
Nästa del kommer från en egenskapad grotta där det testas med färgade glaskuber och lava som ljuskällan. Som synes är lavan under glasen och är väldigt odramatisk i vanliga läget. Med ray tracing aktiverat går det inte längre att se själva lavan, men ljuset tränger igenom betydligt mer och skiner igenom glasen som i sin tur ger färg till rummet.
Som tidigare nämnts finns det inga reflektioner i grundutförandet av Minecraft som medför att allt material, oavsett det är järn eller ull, blir helt matta. Med ray tracing igång blir det en tydlig skillnad där de olika blocken reflekteras av varandra och även lyser upp mer än vanligt av näraliggande ljuskällorna.
Fler bilder
Med prestandasiffrorna i hand syns det genast något konstigt med bildfrekvensen med spelet ställt till sitt grundutförande. MSI RTX 2060 Super Gaming X får marginellt högre bildfrekvens än storebror MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio, vilket inte borde stämma. Trots flera omtagningar och undersökt belastningarna efter flaskhals så är siffrorna densamma. Nämnvärt är att det här är en Beta-version av UWP-plattformen, där den tidigare var Java-baserad och kan vara något där som spökar.
Lyckligtvis är siffrorna med RTX och DLSS betydligt mer rimliga med MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio i toppen. Samtliga kort tjänar enormt mycket genom att aktivera DLSS, som förvisso kickar igång automatiskt ihop med RTX-läget och måste manuellt stängas av om det så önskas.
Vidare till upplösningen 2 560 × 1 440 pixlar är det fortfarande nästintill spelbart för samtliga kort, där givetvis MSI RTX 2060 Super Gaming X är modellen som hamnar under 60 FPS-linjen. Med DLSS ute ur bilden försvinner även bildfrekvensen som nosar runt 30 FPS och ger knappast någon behaglig spelupplevelse.
Sist men inte minst är 4K UHD där enbart vanliga läget får en spelbar bildfrekvens, men som tidigare nämnts är det något som ställer till det där för prestandan med ray tracing avstängt. Även MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio ramlar under 60 FPS och får nöja sig med 45 FPS i snitt. Det beror givetvis på scen och antal objekt, vilket det finns mycket av i testscenen som ett medvetet val.
Sammanfattande tankar
Minecraft är sedan tidigare ett väldigt populärt spel att modda med olika texturer och shaders, vilket kan få det att nå nästan samma grafiska klass som Minecraft RTX. Vissa delar är dock svåra att efterlikna med traditionell rastrering och när ray tracing aktiveras blir det som ett väldigt annorlunda spel att titta på. Bland annat har många texturer helt ändrat sina visuella egenskaper, där järnmalm lyser upp i grottorna eller lavan som ger ett betydligt farligare sken än tidigare.
Kombinerat med nya DLSS är finns det verkligen en möjlighet att spela Minecraft RTX med vettig bildfrekvens och faktiskt kunna njuta av spelet i den nya visuella världen. Förutom att bildfrekvensen försvann utan DLSS var det svårt att se några direkta skillnader med DLSS aktiverat, där det mest märkbara är ray tracing-buggarna som nämndes tidigare vilka också är kända för Nvidia. Samtidigt är Minecraft RTX i beta-stadiet och kommer troligtvis få en del förbättringar med tidens gång.