Skärmupplösning har successivt ökat i och med att moderna grafikkort orkar skyffla runt betydligt fler pixlar. Detta har också följts av att nya gränssnitt låter spel utnyttja hårdvaran mer effektivt. Skärmformaten har gått från 4:3 till en batalj mellan 16:9 och 16:10, där den förstnämnda etablerade sig som vinnare. Idag är båda dessa format på väg att bli utmanövrerade av ultrabreda 21:9-formatet.

Ultrabred_2.jpg

När SweClockers testar grafikkort används en 16:9-skärm med upplösningar på upp till 3 840 × 2 160 pixlar. I samband med prestandatester har många medlemmar undrat över hur prestanda påverkas vid användning av ultrabreda skärmar med tillhörande upplösningen 3 440 × 1 440 pixlar. Undertecknad hämtade därför in en skärm från Asus med just denna upplösning. Företaget skickade över värstingen Asus ROG Swift PG35VQ.

Komponenter i testsystemen

Komponent

Modell

Tack till

Processor

Intel Core i7-8700K @ 4,7 GHz

Webhallen

Moderkort

Asus ROG Maximus X Hero

Asus

Minne

2 × 8 GB G Skill Trident Z RGB
3 200 MHz, 14-14-14-34

G.Skill

Grafikkort

  • AMD Radeon RX 5700 XT (8 GB)

  • AMD Radeon RX 5700 (8 GB)

  • AMD Radeon VII (16 GB)

  • AMD Radeon RX Vega 64 (8 GB)

  • AMD Radeon RX Vega 56 (8 GB)

  • Nvidia Geforce RTX 2080 Ti Founders Edition (11 GB)

  • Nvidia Geforce RTX 2080 Super (8 GB)

  • Nvidia Geforce RTX 2070 Super (8 GB)

  • Nvidia Geforce RTX 2060 Super (8 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 1080 Ti (11 GB)

Kylning

Noctua NH-D15

Noctua

Lagring

Samsung 860 Evo, 1 TB

Samsung

Nätaggregat

Seasonic Prime Ultra Titanium, 1 000 W

Seasonic

Chassi

Streacom BC1 Open Benchtable

Streacom

Skärm

Asus ROG Swift PG35VQ

Operativsystem

Windows 10 Professional 64-bit (1903)

Testsystemet som används är detsamma som används vid redaktionens grafikkortstester, och prestanda kan därför jämföras med övriga upplösningar som används vid ordinarie tester. För att försäkra oss om att inget konstigt händer på vägen ställs skärmen till 60 Hz, och HDR och G-Sync stängs av för att efterlikna den ordinarie skärmen så mycket som möjligt.

Prestandaresultat

Redaktionens uppskattning visar sig stämma väl överens med resultaten, vilka samtliga hamnar någonstans mellan de för 2 560 × 1 440 och 3 840 × 2 160 pixlar, där vissa grafikkort presterar närmare vissa upplösningar i specifika spel. Som väntat är det också krävande att driva runt speltitlar i upplösningen 3 440 × 1 440 pixlar med hög detaljnivå, men samtidigt tenderar dyrare bildskärmar också hänga ihop med högpresterande system.

2 560 × 1 440 pixlar

3 440 × 1 440 pixlar

3 840 × 2 160 pixlar

Alla diagram

Sammanfattande tankar

Undertecknad hade tur i oturen att testa en ultrabred skärm samtidigt som arbete hemmavid gäller, vilket gav mig möjligheten att spela i 21:9-formatet i hemmets lugna vrå. Första intrycket var att det inte alls kändes ovant med betydligt bredare skärm och jag kunde spela på som vanligt. Även om undertecknads egna datorhörna inte har plats för en skärm av den här storleken kan jag onekligen förstå lockelsen med ultrabreda skärmar.

Ultrabred_prestanda-1.jpg
Ultrabred_prestanda-2.jpg

Asus ROG Swift PG35VQ som undertecknad använt för testet är fokuserad på spelande, men det finns betydligt billigare 21:9-skärmar som även kan agera substitut för uppsättningar med flera skärmar på kontoret. Med upplösningen 3 440 pixlar på bredden är det fullt möjligt att få plats med två fönster bredvid varandra utan att något måste skalas ned för att få plats.