Test: Metro Exodus

Metro_Exodus_7.jpg

Egenskap

Värde

Titel

Metro Exodus

Utvecklare

4A Games

Genre

FPS

Lanseringsdatum

2019-02-15

Grafikmotor

4A Engine

Grafikgränssnitt

DirectX 12

Testinställningar

Fördefinierade Ultra utan Advanced Physx/Hairworks

Metro-serien har länge prisats för sina grafiska kvaliteter och detta gäller även Metro Exodus. Spelet baseras på den senaste versionen av utvecklarens grafikmotor 4A Engine och erbjuder stöd för både ray tracing och DirectX 12. Vi använder det sistnämnda gränssnittet för mätningarna, där de utförs under 55 sekunder på en förbestämd slinga. Detaljnivån som används är förinställda "Ultra", dock utan Advanced PhysX eller Hairworks.

Med spelet ställt till upplösningen 1 920 × 1 080 pixlar och samtliga detaljinställningar på Ultra lyckas KFA2 RTX 2070 Super Work The Frames landa ovanför den magiska gränsen på 60 FPS. För KFA2 RTX 2060 Super EX och KFA2 RTX 2060 1-Click OC hamnar båda korten under den linjen med ett medelvärde på 54 respektive 49 FPS.

När fler pixlar blandas in faller bildfrekvensen för samtliga kort som nu är runt 44 FPS för KFA2 RTX 2070 Super Work The Frames som får det kämpigt i den högre upplösningen. Samma kan även sägas för KFA2 RTX 2060 Super EX och KFA2 RTX 2060 1-Click OC som lyckas hålla sig ovanför 30 FPS, och kan tjäna lite till med en marginell justering av detaljnivån.

Inte helt oväntat så blir det låga siffror för samtliga kort när spelet ställs i 4K UHD med detaljnivån och DXR på Ultra. För att spela i högsta upplösningen behövs det att tumma något på detaljnivån för att få en bättre spelupplevelse.