SweClockers prestandaindex

För att underlätta för alla läsare sammanställer SweClockers resultaten i ett normaliserat prestandaindex, vilket snabbt ger en överblick runt hur olika grafikkort presterar mot varandra. Samtliga titlar vägs in för resultatet, och Geforce GTX 1080 i referensutförande står till tjänst som index 100.

Tabellerna för artikeln är aktuella vid publiceringstillfället, men kontinuerligt testande gör att spelplanen ofta förändras i efterhand. För enkelhetens skull finns en aktuell version av SweClockers prestandaindex alltid tillgänglig separat.

Senaste revisionen av SweClockers prestandaindex

IMG_6458.jpg

Observera att SweClockers prestandaindex är ett "medelvärde av medelvärden", alltså en mycket förenklad bild av verkligheten. Även om tabellerna är bra för att snabba jämförelser är resultatet beroende av bland annat drivrutiner och vilka speltitlar som används. Läs hela artikeln för att få den kompletta bilden.

Prestandaindex för DirectX 11

Tabellerna nedan representerar nio olika spel – Tom Clancy's The Division, Assassin's Creed Origins, Far Cry 5, The Witcher 3: Wild Hunt, Battlefield 1, Rise of the Tomb Raider, Deus Ex: Mankind Divided samt Total War: Warhammer II Samtliga är testade i DirectX 11-läge.

Med spelen i lägsta upplösningen 1 920 × 1 080 pixlar hamnar samtliga modeller av Geforce GTX 1660 Ti strax bakom GTX 1070. Trots att MSI GTX 1660 Ti Gaming X har något högre fabriksöverklockning kan den inte riktig dra nytta av allt, medan Asus GTX 1660 Ti ROG Strix OC inte visar några svårigheter på den fronten.

Med upplösningen ett steg högre kliver eftermarknadskorten av Geforce GTX 1660 Ti upp till samma nivå som GTX 1070.

Även om bildfrekvensen kanske inte är vad som önskas håller både Asus GTX 1660 Ti ROG Strix OC och MSI GTX 1660 Ti Gaming X jämnt tempo med förra generationens GTX 1070 i 4K UHD.

Prestandaindex för DirectX 12

Tabellerna nedan representerar fem olika spel – Tom Clancy's The Division, Battlefield 1, Rise of the Tomb Raider, Deus Ex: Mankind Divided samt Civilization VI. Samtliga är testade i DirectX 12-läge.

Med reglaget ställt till DirectX 12 hamnar korten precis bakom Geforce GTX 1070 återigen med spelen i lägsta upplösningen 1 920 × 1 080 pixlar.

När upplösningen ställs till 2 560 × 1 440 pixlar är eftermarknadskorten av Geforce GTX 1660 Ti fortfarande efter GTX 1070. Modellerna visar helt enkelt inte samma goda form i det nyare gränssnittet.

Slutligen i 4K UHD tappar Asus GTX 1660 Ti ROG Strix OC och MSI GTX 1660 Ti Gaming X någon poäng till mot föregångaren GTX 1070.

Sammanvägt index

För en sista tabell samlas alla siffror. Här handlar det om många medelevärden av medelvärden, där varje test viktas lika mycket – oavsett upplösning eller gränssnitt. Det betyder att grafen endast är underlag för en mycket generell överblick.

När allt sammanställs placeras Asus GTX 1660 Ti ROG Strix OC och MSI GTX 1660 Ti Gaming X en respektive två poäng bakom Geforce GTX 1070. Ställt med närmsta kort ur senaste generationen skiljer det drygt 17 procent i prestanda mot Geforce RTX 2060 FE.