Färgegenskaper
IPS-panelen är som konstaterats tidigare av en mycket hög kvalitet och Acer XV273K har därför egenskaper som gör den lämplig för mer avancerad och korrekt färgåtergivning. Samtidigt missar Acer en del möjligheter med skärmen.
Det förekommer olika uppgifter om hur "äkta" 10-bitarshantering det är hos panelen. Även om det är 8 bitars-nivå av faktisk kontrollnivå över panelen och resterande hanteras genom FRC och halvtonsmönster är resultatet likväl en hög kvalitet.
Vi kan tack vare den utmärkta panelen justera bildens egenskaper och ändå behålla en god nyansteckning vilket öppnar för att använda mätutrustning i syfte att profilera skärmen och kartlägga dess färgegenskaper. Omfånget hos skärmar är större än HDTV-standard, Rec 709 och sRGB vilket leder till något övermättade färger. Framför allt återges redan starka nyanser för starkt.
Kan inte minska färgomfånget
Ja, det finns ett Colorspace-reglage under Color-menyn som har intressant namngivna alternativ som Standard, sRGB, rec.709, HDR, EBU, DCI som SMPTE C. Men allt annat än Standard-alternativet låser ut de flesta menyer och har dessutom olika fel vi inte kan justera. Effekten är kortfattat att vi inte kan köra XV273K på annat sätt än med just en övermättad färgrymd.
Direkt ur kartong är skärmen inte alls dum utan det enda man egentligen tänker på är något blå vitbalans, alldeles för hög ljusstyrka (se föregående avsnitt) samt övermättade färger. Acer skickar med ett papper som ska visa på att skärmen är kalibrerad. Dessa mätningar säger dock inte så mycket om vad vi har i praktiken utan är snarare ut urval av mätningar där skärmen framstår som bra.
Med allt detta sagt kan vi alltså med fördel ta oss an XV273K med mätutrustning och använda den som en skärm avsedd för foto och grafik. Kvaliteten är så pass hög på alla sätt att den tar sig an rollen som skärm precis där steget under en yrkesskärm avsedd för video, foto och grafik.
När vi går igenom färgegenskaperna är det uppenbart att skärmens sega reglage är ett hinder. Särskilt som varje alternativ aktiveras när vi stegar igenom menyerna. Något som kan resultera i vi slängs ut ur menyn medan skärmen synkar om.
Rörigt system av "Mode"-lägen
Som systemet är uppbyggt finns en samling färdiga bildlägen eller "Mode". Ifall vi gör en ändring i något läge kommer vi automatiskt flyttas till "User" och själva grundläget är oförändrat. Skulle vi sedan ändra inställningar, till exempel Brightness-nivån för ljusstyrkan på skärmen kommer våra tidigare inställningen försvinna så fort vi byter bildläge under Mode-menyn.
Lösningen är att använda funktionen "Save Settings to…" och där välja någon av de tre Game Mode-lägena, Action, Racing eller Sports. Då kommer skärmen ihåg dina inställningar.
Nu finns det ganska många reglage i skärmen där de flesta inte tillför något. RGB-reglagen kan användas för att att putsa till vitbalansen något men är för grovt för att ge någon precision. RGBCMY-reglagen för Hue och Saturation påverkar färgrymden men gör inte rätt.
Gamma-reglagen mäter ungefär som de heter. 2.4-läget mäter kring 2,35-potens och är ganska lämpligt val ifall vi spelar i mörkt rum med belysningen rejält sänkt och prioriterar ett djupare kontrastintryck i mer upplevelseinriktade spel. 1.8-läget är i sin tur väldigt ljust och fungerar mer för riktigt ljusa miljöer eller där vi vill se så mycket av fienden som möjligt i den typen av spel.
Två meningslösa reglage
XV273K har ett "Black Boost"-reglage som påstås ljusa upp skuggor så att vi lättare ser fiender i spel. Som reglage är det oanvändbart då det endast skiftar hela skalan mot vitt eller svart och därför orsakar klippning. Använd gammaläge 1.8 istället om vi vill ha ljusare skuggor.
Se även upp med Super Sharpness-reglaget som aktiveras i flera av bildlägena, inklusive kartonginställningen för Mode: HDR. Funktionen adderar konturskuggor på text och grafik och överlag blir bilden alldeles knölig.