Test: Speltester (DirectX 11)

Givetvis har korten körts i SweClockers spelsvit för att ge en mer realistisk bild av modellens prestanda. Nedan återfinns tre separata bildspel med prestandatester från totalt nio olika DirectX 11-titlar i upplösningarna 1 920 × 1 080, 2 560 × 1 440 samt 3 840 × 2 160 pixlar. För mer information om mjukvaror och inställningar, se recensionen av Nvidia Geforce RTX 2080 och RTX 2080 Ti.

OBS! Efter en stor uppdatering till Warhammer: Vermintide 2 presterar spelet inte längre likadant. Av den anledningen har vi från och med detta test strukit titeln från sviten, både i DirectX 11 och DirectX 12. Samtliga index och andra relevanta siffror är givetvis uppdaterade.

Speltesterna vid den lägsta upplösningen fortsätter att måla upp en vid det här laget välbekant bild. XFX Radeon RX 590 Fatboy ligger konsekvent ungefär 10 procent över Radeon RX 580. Det betyder ett i de flesta fall hälsosamt avstånd till Geforce GTX 1060, samtidigt som det fortsatt är en bit kvar upp till GTX 1070 eller Radeon RX Vega 56.

Samma trend följer med när antalet pixlar ökar. Nykomlingen lägger ytterligare lite avstånd ned till Radeon RX 580 och Geforce GTX 1060, men generellt handlar det om marginella skillnader. I runda slängar ligger RX 590 Fatboy fortsatt cirka 10 procent över fjolårets föregångare.

Kort i den här klassen är knappast anpassade för 4K UHD vid höga inställningar, något som blir tydligt när speltesterna rullar. Oavsett, prestandan är även här i de flesta fall cirka 10 procent bättre än RX 580.