Fallout är tillbaka på tapeten med snart aktuella titeln Fallout 76, vilken äger rum 25 år efter att atombomberna slog ned. Spelaren får i uppgift att vandra ut och kolonisera det så kallade Wasteland, i ett försök att få tillbaka människor på markytan igen – en plats som tagits över av mutanter och nya kreationer.

Fallout76_6.jpg

Under huven snurrar återigen Creation Engine som används i bland annat Skyrim och Fallout 4, och som för den här titeln har fått ytterligare polering för att matcha dagens önskemål runt detaljnivå. Spelet saknar i vanlig ordning ett prestandaverktyg, så det är vandring på egen hand som gäller.

Bethesda släpper systemkrav för Fallout 76

Testsystem

Komponent

Modell

Processor

Intel Core i5-8600K

Moderkort

Asus Prime Z370-A

Minne

16 GB Corsair Vengeance LPX, 3 000 MHz

Grafikkort

  • AMD Radeon RX Vega 64 (8 GB)

  • AMD Radeon RX Vega 56 (8 GB)

  • AMD Radeon RX 580 (8 GB)

  • AMD Radeon R9 390 (8 GB)

  • Nvidia Geforce RTX 2080 Ti (11 GB)

  • Nvidia Geforce RTX 2080 (8 GB)

  • MSI Geforce RTX 2070 Armor (8 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 1080 Ti (11 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 1080 (8 GB)

  • Asus Geforce GTX 1070 ROG Strix OC (8 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 1060 (6 GB)

Lagring

Samsung 850 Evo 500 GB

Nätaggregat

Corsair RM650x 650 W

Skärm

Dell P2415Q

Operativsystem

Windows 10 SCU Professional 64-bit

Som bas används SweClockers Vinterdator 2017, men eftersom testet är tidsbegränsat och enbart uppe på nätterna svensk tid används bara det Intel-baserade systemet. Grafikkortet Asus Geforce GTX 1070 ROG Strix OC får ta sig igenom alla detaljnivåer i alla upplösningar, kompletterat av ytterligare tio grafikkort i detaljnivån "Ultra".

Fallout76_2.jpg

Systemen körs med minnesprofilerna XMP respektive D.O.C.P. aktiverade, vilket innebär att den Intel-baserade datorn även kör samtliga kärnor i högsta möjliga turboläge. Drivrutinerna som används är senaste från båda parterna vid testtillfället – 416.34 WHQL för Nvidia och Adrenalin Edition 18.10.2 Optional för AMD. Bildfrekvensen fångas med mjukvaran OCAT.

Tester med Asus Geforce GTX 1070 ROG Strix OC

Intel

1 920 x 1 080

2 560 x 1 440

3 840 x 2 160

Low

182/156 FPS

120/97 FPS

61/52 FPS

Medium

159/137 FPS

108/88 FPS

56/46 FPS

High

139/113 FPS

94/76 FPS

49/34 FPS

Ultra

134/112 FPS

93/75 FPS

48/30 FPS

Med facit i hand syns det tydligt att Geforce GTX 1070 får kämpa betydligt mer ju fler pixlar som slängs in, snarare än när detaljnivån ökas. Modellen är gränsfall för att kunna driva spelet i 4K UHD även i Low, men titeln flyter på bra i övriga upplösningar.

Med fler kort med i leken så är det inte alltför stor skillnad i toppen, där Geforce GTX 1080 Ti klämmer sig in på en andra plats mellan två färska RTX-varianter. Här dikterar helt enkelt processorn bildfrekvensen och klämmer ihop fältet. Noterbart är att samtliga kort är över 60 FPS.

Med upplösningen ett steg upp börjar det bli lite mer avstånd mellan korten, där listan inte helt oväntat toppas av flaggskeppet Geforce RTX 2080 Ti. Strax bakom detta är Geforce RTX 2080 och GTX 1080 Ti som är bara några bildrutor ifrån varandra. Längst ned befinner sig Radeon R9 390, Geforce GTX 1060 och Radeon RX 580 farligt nära 60 FPS-gränsen med risk för ryckig upplevelse.

Som tidigare noterat får grafikkorten kämpa betydligt mer ju högre upplösningen är, vilket syns när bara de fyra korten i toppen håller sig ovanför 60 FPS-gränsen. För resten av korten är det svårt att motivera att bränna igenom spelet i 4K UHD-upplösning, speciellt för de sista tre, där det börjar likna bildspel mer än något annat.

Sammanfattade tankar

När undertecknad gav sig ut i West Vrigina i jakten på en testslinga kändes allt genast väldigt bekant. Inte området, utan snarare mekaniken och texturerna. Mycket känns igen från tidigare titeln Fallout 4, även om Fallout 76 har fått en liten putsning för att hålla sig mer med i matchen.

Det känns dock uppenbart att motorn Creation Engine är allt annat än modern i dagens läge. Tidigare Bethesda-titlar, oavsett om det gäller The Elder Scrolls eller Fallout, har alltid haft låst bildfrekvens då den är hårdknuten till hela motorn. Alltså springer spelaren snabbare ju högre FPS som produceras.

Fallout76_5.jpg

Samma gäller även för Fallout 76, trots att spelet enbart går att spela online. Det betyder att vissa som har lägre bildfrekvens kommer gå långsammare, medan andra kan springa cirklar runt sina medspelare. Att detta finns i ett onlinespel är helt ofattbart för mig och jag undrar verkligen hur Bethesda resonerade.

Inte nog med att andra springer snabbare, motorn i sig börjar göra konstiga saker när bildfrekvensen ökas. Om det kommer påverka andra är ännu oklart, men risken finns att en enstaka spelare kan sätta större del av spelvärlden i någon form av kaos där saker flyger all världens väg.

Under testandet upptäcktes det några buggar i spelet, vilket egentligen inte är så förvånande då det handlar om en betaversion, samt att spelstudion bokstavligen har meddelat att även skarpa versionen kommer ha problem vid lansering. Bland annat går det att bygga en egen bas, vilken i redaktionens fall däremot försvann vid ojämna mellanrum – något som lite tar bort vitsen med hela grejen. Vi kan dock ha missat någon vital information i hetsen att hitta en testslinga.

När det kommer till själva prestandan behövs det ingen monsterdator för att kunna driva spelet i 60 FPS, en nivå som för Fallout 76 är mer rekommenderad än vanligt. Samtidigt är det väntat när det inte har hänt så mycket med varken spelmotorn eller texturerna sedan 2015.

Hur spelet kommer stå pall mot höstens andra lanseringar återstår att se, men inledningsvis känner undertecknad att det är Fallout 4 i mulitplayer-läge. Då är givetvis handlingen borträknad, och fokus ligger på mekaniken och generella stämningen i världen – något som har varit väldigt lockande i tidigare titlar. Nu är det upp till bevis ifall det går att hålla illusionen kvar även med fler spelare inblandade.

Snacka Fallout 76 i SweClockers forum

Har du testat Fallout 76 Beta? Vad tycker du? Skriv i kommentarerna och dela med dig av dina tankar om spelet än så länge!