Temperatur, ljudnivå och effektmätning

Förutom ren prestanda är även andra aspekter intressanta när ett grafikkort ska väljas ut. Bland dessa finns även temperaturer, ljudnivå och strömförbrukning, tre tätt sammanbundna parametrar som kan fälla avgörandet vid köptillfället.

Temperatur och ljudnivå

Att läsa av ljudnivå och temperatur i en öppen testmiljö ger svårtolkade värden som ofta inte speglar verkligheten. Redaktionen väljer därför att montera in samtliga kort i ett Fractal Design Arc, vilket öppnar upp för mer realistiska mätningar.

Ljudnivåerna fångas på cirka 14 centimeters avstånd, med ljudtrycksmätaren stående bredvid chassits sidopanel. Värdena mäts i ett vanligt rum med konventionell hårdvara, utan överdriven isolering eller avancerad testutrustning.

IMG_6724.jpg

Chassit är bestyckat med två fläktar på 140 millimeter, en i framkant och en i bakkant alternativt toppen, och är helt förslutet med båda sidopanelerna monterade. Nätdelen är tysta Be Quiet Dark Power Pro 10 850 W, lagring en ensam SSD-enhet och processorn är passivt kyld med Zalman FX100 Cube.

För att belasta systemet används testdelen av spelet Metro: Last Light Redux i upplösningen 2 560 x 1 440 pixlar, vilken får rulla oavbrutet under cirka 30 minuter. Bakgrundsbruset i rummet ligger på 35 dBA och temperaturen på 22 °C.

Där vi inte var nämnvärt imponerade över kyllösningen hos MSI:s Duke-kort är det en helt annan bild som målas upp av Gigabytes Windforce-lösning. Företagets kylare gör ett bra jobb med att hålla temperaturerna nere och landar på 67 °C under belastning – vilket kan jämföras med 75 °C hos MSI-kortet samt 77 °C för Nvidias Founders Edition.

Utan belastning ligger grafikkretsen och svävar kring 49 °C samtidigt som kortets fläktar står helt stilla.

Tillsammans med lägre temperaturer lyckas även Gigabytes kyllösning prestera bättre på ljudfronten. Modellen är märkbart tystare än både MSI:s Duke och Nvidias Founders Edition och landar på 42 dBA under belastning. Vid vila stängs kortets fläktar av och är således helt ljudlösa.

Klockfrekvens under belastning

Klockfrekvensen hos moderna grafikkort i Geforce- och Radeon-familjerna styrs av en rad olika parametrar, bland annat effektåtgång, belastning och temperatur. Omgivande miljö, till exempel ventilation i datorlådan, kan därför påverka prestandan.

SweClockers loggar grafikkortens klockfrekvenser under en halvtimmes session i Unigine Superposition med uppskruvade inställningar och systemet monterat i en datorlåda – exakt samma scenario som för ljud- och temperaturtesterna. Grafen representerar de sista 60 sekunderna.

Ur kartong slår Gigabyte Geforce RTX 2080 Gaming OC i gränsen för sin strömbudget och landar strax ovanför 1 900 MHz-strecket under belastning. Med strömbudgeten uppvriden till sin maximala nivå på 122 procent kan dock modellen spinna fritt, vilket resulterar i en stabil klockfrekvens på 1 935 MHz vid belastning.

Effektmätning

Strömförbrukning vid spelande är bra att veta av flera olika anledningar. Förutom att det påverkar elräkningen är siffrorna också direkt kopplade till hur mycket värme som utvecklas, vilket i sin tur lägger underlaget för effektiv kylning.

IMG_6375.jpg

SweClockers plockar toppvärden från samtliga speltester och använder dessa för att skapa ett snitt. Förutom det presteras även högsta noterade värdet under hela speltestsviten. Mätningarna sker direkt vid vägguttaget för själva datorsystemet, vilken bland annat innebär vissa förluster i nätaggregatet.

Effektmässigt lägger sig kortet på samma nivå som Nvidias Founders Edition i DirectX 11 samt något högre i snitt när grafikgränssnittet är ställt till DirectX 12.