Test: Prestanda vid överklockning

Överklockning på papper i all ära, mest intressant är givetvis reella prestandavinster. Redaktionen laddar med några snabba tester för att se vilka fördelar frekvenshöjningarna innebär.

Prestandaökningarna i Cinebench när programmet körs i sitt flertrådiga läge matchar upp de förhöjda klockfrekvenserna fint. Detta innebär en ökning med 5 procent för Ryzen 7 2700X samt 4 procent för Ryzen 5 2600X. Som synes ges det dock inga fördelar i det enkeltrådiga testet, då turbonivåerna ur kartong för den typen av laster ligger högre än den spikade överklockningen för samtliga kärnor.

Blender trådar fint över många kärnor och tar därför god nytta av de förhöjda klockfrekvenserna. Som synes skalas tre sekunder av från renderingstiden för Ryzen 7 2700X medan fyra sekunder försvinner från Ryzen 5 2600X.

I Battlefield 1 syns vissa prestandavinster från överklockningen, om än inte jättestora. Både modellerna plockar ut ungefär 2 procent högre prestanda med sina förhöjda klockfrekvenser vid den processorbundna upplösningen 720p.

Frekvensökningarna gör marginellt större påverkan i The Witcher 3, där båda modellerna plockar ut ungefär 3 procent högre prestanda än sina oklockade diton vid låg upplösning.

Fallout 4 skalar inte magnifikt över massa kärnor, och kan därför ta nytta av processorernas förhållandevis höga turbolägen direkt ur kartong. Detta innebär att prestandavinsten vid överklockning blir tämligen marginell, och pendlar mellan 1 till 3 procent.

Uppskruvade klockfrekvenser i kombination med spänningshöjningar gör som bekant utslag på effektmätningarna. För Ryzen 7 2700X innebär detta 15 W högre effektuttag vid belastning efter överklockning, medan Ryzen 5 2600X landar 10 W ovanför en grundklockad sådan.