Speltest: Civilization VI

Egenskap

Värde

Titel

Civilization VI

Utvecklare

Firaxis Games

Genre

Turbaserat strategispel

Lanseringsdatum

2016-10-21

Systemkrav

  • Fyrkärnig processor, 1,8 GHz eller bättre

  • Radeon HD 4800-serien, Geforce 9800-serien

  • 4 GB RAM

Testinställningar

Fördefinerade "Ultra" (1920), Fördefinerade "Medium" (1280)

Sid Meier's Civilization, spelserien som kännetecknas av "bara en runda till" och sedan är klockan 04:00 på natten, nådde under 2016 sin sjätte riktiga inkarnation. Under skalet syns en uppdaterad grafikmotor och ännu fler nationer att erövra världen med. Titeln är även duktig på att belasta processorn hårt, vilket gör den särskilt lämplig för denna typ av recension.

Flaggskeppet Ryzen Threadripper 1950X står sig förhållandevis bra i Civilization VI vid den låga upplösningen, där modellen placerar sig på beskedligt avstånd från Intels Core i9-7900X. Den billigare Ryzen TR 1920X slår ner i mitten av tabellen, även den en bit ovanför Core i9-7900X.

Även i den högre upplösningen ser den inbördes ordningen liknande ut. Flaggskeppet Ryzen TR 1950X placerar sig i den övre delen av mittpunkten på tabellen, en märkbar bit ovanför Intels Core i9-7900X men dock under ett antal Ryzen-modeller med färre kärnor. Ryzen TR 1920X hamnar en bit längre ned i diagrammet, även denna ovanför Core i9-7900X, men fortfarande i en sämre position än många andra Ryzen-modeller med färre kärnor.