Speltest: Fallout 4

Egenskap

Värde

Titel

Fallout 4

Utvecklare

Bethesda Game Studios

Genre

Action-RPG

DirectX-version

11

Lanseringsdatum

2015-11-10

Systemkrav

  • Intel Core i5-2300, AMD Phenom II X4 945 eller motsv.

  • AMD Radeon HD 7870, Nvidia Geforce GTX 550 Ti

  • 8 GB RAM

Testinställningar

Fördefinerade "Ultra" (1920), Fördefinerade "Medium" (1280)

2015 års stora överraskning var utan tvekan Fallout 4, som lanserades kort inpå avtäckandet på sommarens E3-mässa. Spelet utspelar sig i postapokalypsens Boston cirka 200 år efter ett fullskaligt kärnvapenkrig har brutit ut, och följer i mångt och mycket de tidigare titlarnas spelmekanik.

Spelet använder sig av en förbättrad version av grafikmotorn Creation Engine, som tidigare används ihop med det omåttligt populära Skyrim. Då titeln saknar ett inbyggt prestandatest vandrar vi istället längs en slinga i Diamond City.

Fallout 4 utnyttjar fyra trådar bra och förlitar sig därefter desto mer på höga klockfrekvenser. I den låga upplösningen ser vi hur de båda Ryzen-modellerna placerar sig ganska långt ner i fältet strax under Core i7-3770K.

Det ser tyvärr inte mycket bättre ut i den högre upplösningen, där både Ryzen 7 1800X och Ryzen 7 1700X hänger kvar nere vid Core i7-3770K och Core i5-4690K. Intels Core i7-7700K presenterar här 43 procent högre resultat än AMD:s nya flaggskepp Ryzen 7 1800X.