Test: Metro: Last Light
Egenskap | Värde |
---|---|
Titel | Metro: Last Light |
Utvecklare | 4A Games |
Genre | FPS |
DirectX-version | 11.0 |
Lanseringsdatum | 2013-05-14 |
Systemkrav |
|
Testinställningar | Very High, AAA/FXAA, 16× AF (upplösning varierar) |
Metro: Last Light är uppföljaren till stortiteln Metro 2033. Spelet utspelar sig i ett postapokalyptiska universum skapat av ryska författaren Dmitry Glukhovsky. Kärnvapenkrig har skakat Moskva och de som överlevt, däribland spelets protagonist Artyom, har valt att söka skydd från strålningen och andra faror i stadens tunnelbanesystem.
Spelet använder sig av företagets extremt tungdrivna grafikmotor 4A Engine, vilket gör det perfekt för prestandatester av grafikkort. Lyckligt nog bjuder även titeln på ett inbyggt testverktyg som gör det enkelt att få konsekventa resultat.
AMD:s nykomling får spänna musklerna när det kommer till Metro: Last Light i upplösningen 1 920 x 1 080 pixlar. Radeon R9 295X2 landar på en tredjeplats med endast någon enstaka bildruta per sekund mindre än de Crossfire-kopplade Radeon R9 290X-korten, som leder ligan.
I den högre upplösningen tappar Radeon R9 295X något mot de Crossfire-kopplade Radeon R9 290X-korten. Även Nvidias Geforce GTX 780 Ti i SLI är snabbare, men marginalerna är fortsatt små.
Renderingstider
Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Observera att sekvensen inte nödvändigtvis motsvarar underlaget för FPS-värdena ovan. Mer information finns på sidan "Testsystem, mjukvara och metod".
Metro: Last Light flyter som en riktig dröm på alla tre uppmätta konfigurationer. Kurvan för Radeon R9 295X2 ser något ojämnare ut än den hos de Crossfire-kopplade R9 290X-korten, men detta syns inte vid subjektiv bedömning av sekvensen.