Speltest: Far Cry 3

Egenskap

Värde

Titel

Far Cry 3

Utvecklare

Ubisoft Montreal

Genre

Förstapersonsskjutare

DirectX-version

11.0

Lanseringsdatum

2012-11-30

Systemkrav

  • Intel Core 2 Duo E6700/AMD Athlon64 X2 6000+ eller motsv.

  • Radeon HD 2900/Geforce 8800 GTX

  • 4 GB RAM

Testinställningar

Förinställda "High", 2xAA (1920), Förinställda "Medium", 0xAA (1366)

Från kanadensiska Ubisoft Montreal kommer den tredje delen i Far Cry-sagan, en spelserie som pressat grafikkort till det yttersta i snart tio år. Far Cry 3 återvänder till en tropisk och öppen djungelmiljö, där huvudkaraktären Jason ska rädda vänner med hjälp av av allehanda fordon och vapen.

Miljöerna renderas i bländande DirectX 11, med stöd för bland annat tekniker som tessellering, avancerad ljussättning och rejäl kantutjämning. SweClockers testslinga är en repeterbar spelsekvens där huvudkaraktären åker med i en bil, med bland annat djungel, vatten, djur och rök synligt i perioder.

I Far Cry 3 är det jämnt fält mellan Intels sexkärniga processorer och de mer moderna fyrkärniga. Intel Core i7-4960X tillför ingenting vi inte sett från Intels tidigare processorer. För att se någon nämnvärd skillnad behöver vi titta ner i tabellen på processorer som AMD FX-8350, Core i3-3220 och Core i7-870.

För första gången i testet ser vi att Core i7-4960X tappar mark och lägger sig en bra bit efter fyrkärniga alternativ från Intel. Det är svårt att spika exakt vad som händer, men högst sannolikt är att det är relaterat till flertrådstekniken Hyperthreading och hur operativsystemet och/eller spelmotorn hanterar alla trådar.

Vår slutsats kan dras av framförallt Core i5-4670K och den över ett år gamla Core i5-3570K, som båda placerar sig i toppen. Gemensamt för modellerna är fyra kärnor och just avsaknaden av stöd för Hyperthreading.