PhysX på Radeon kan bli verklighet

Nvidias senaste drivrutiner har gett stöd för fysikmotorn PhysX direkt på grafikkortet. Nu arbetar fristående utvecklare med att få igång samma funktion på konkurrenten AMD:s grafikkort, och oväntat nog får projektet stöd från Nvidia.

Sedan uppköpet av PhysX har Nvidia arbetat med att integrera fysikberäkningar direkt på grafikkortet genom CUDA, vilket enkelt förklarat är ett programmeringsspråk speciellt anpassat för grafikkort i de senaste Geforce-serierna. Med hjälp av PhysX ska utvecklare kunna ta fram spel med tunga fysikeffekter utan att prestandan blir lidande.

Eftersom Nvidia äger PhysX har den tidigare uppfattningen varit att tekniken inte skulle bli tillgänglig för användare av konkurrentens Radeon-grafikkort. Detta bekräftades till viss del av AMD, som tidigt började samarbeta med Intel för att stödja den konkurrerande fysikmotorn Havok i Radeon.

Detta har dock inte hindrat en entusiast från att försöka få igång PhysX med konkurrentens grafikkort. En pressrelease gör gällande att eldsjälen faktiskt är på väg att lyckas. Tvärtemot vad många trott är Nvidia inte alls missnöjda med projektet, utan stödjer nu programmerarens insatser fullt ut. Utvecklaren påpekar dock att det krävs ytterligare modifikationer av AMD:s drivrutiner för att få allting att fungera tillfredsställande.

[...]there are some issues that need to be addressed, since adding Radeon support in CUDA isn’t a big deal - but it’s not enough! We also need to add CUDA support on AMD’s driver level and its being addressed as we speak.

I ett uttalande från Nvidia klargörs att företaget uppskattar projektet, och enligt uppgift ska de också ha erbjudit honom anställning. Nvidia påpekar också att vem som helst som vill programmera för CUDA kan få hjälp direkt ifrån dem vad det gäller dokumentation och uppföljning.

Eran and I have been talking via email and we have invited him to join NVIDIA’s registered developer program. We are delighted at his interest in CUDA and in GPU accelerated physics using PhysX. Eran joins a long line of developers who are now working on using the GPU to run physics and who are doing so with the world's leading physics software - PhysX.

Orsaken till varför Nvidia aktivt stödjer ett projekt var syfte är att ge stöd för nya tekniker i konkurrerande grafikkort är inte känt. Men en anledning kan vara att de vill sprida sin PhysX-teknik till så många som möjligt och på så sätt konkurrera ut Havok. AMD har ännu inte uttalat sig om projektet.

PhysX och Havok är två konkurrerande tekniker för att skapa fysikeffekter i datorspel. Från början utvecklades PhysX av Ageia, men sedan företaget blev uppköpt av Nvidia har grafikkortsjätten tagit över verksamheten. Havok ägs sedan 2007 av världens största processortillverkare Intel.

Källa: TG Daily.