"Nvidia lurar 3DMark"

Nvidia lurar 3DMark Vantage för att få bättre resultat. I alla fall om man får tro en anställd på AMD, som anser att konkurrenten använder fula metoder i den senaste drivrutinsversionen.

Både Nvidia och AMD har nyligen lanserat helt färska grafikkort. AMD satsar på relativt billiga och effektiva grafikkort med Radeon HD 4800-serien och Nvidia försöker krossa konkurrensen med den råstarka Geforce GTX 200-serien. Hittills är det Radeongrafikkorten som får mest uppmärksamhet bland datorentusiaster, framförallt på grund av den höga prestandan för priset.

De flesta hårdvarusajter som recenserat de nya grafikkorten har koncentrerat sig på prestanda i riktiga spel. Tester som 3DMark har dock fortfarande viss relevans, framförallt nu när Futuremark lanserat en ny version, 3DMark Vantage, som testar DirectX 10-prestanda. Både AMD och Nvidia vill givetvis ha höga poäng i Vantage, precis som i spelen som används i recensionerna.

En ny funktion i 3DMark Vantage är stödet för Ageias instickskort PhysX. Dessa instickskort tillverkas inte längre utan Ageia, som numera är uppköpt av Nvidia, koncentrerar sig istället på att göra så att grafikkortet kan utföra fysikberäkningar. 3DMark Vantage har dock stöd för instickskorten, och om ett sådant är installerat kommer ett av CPU-testerna att få bättre resultat.

Enligt en anställd på AMD fuskar Nvidia i nya drivrutiner genom att lura Vantage att köra PhysX-testet på det vanliga grafikkortet, om instickskortet inte är installerat. AMD argumenterar att det ger oschyssta fördelar för Nvidia eftersom Vantage redan har ett fysiktest som kör på grafikkortets processor. AMD argumenterar att riktiga spel inte kan dedikeras helt till fysik utan att övrig prestanda blir lidande, och att Nvidias optimering inte är något som riktiga spel kan göra i praktiken.

Recently released drivers from Nvidia (ForceWare 177.39) fool the 3DMark Vantage benchmarks into thinking an Ageia PhysX PPU is installed, while actually doing the additional physics processing on the GPU. Since Vantage has separate GPU & CPU benchmarks which both include physics processing, this causes the performance benefits of GPU physics to be double-counted, resulting in an artificial inflation of the final score.

Futuremark själva anser att de har full koll på vad grafikkortstillverkarna håller på med. Om de anser att om en drivrutin fuskar kommer de inte att tillåta den i sin resultatdatabas.

Only drivers that have passed WHQL and our driver Authorization Process have comparable results that will be allowed for use in our ORB database and hall of fame. Other drivers which have not been submitted will not be commented on. Otherwise, we would have to inspect every Beta and press driver that is released.

Futuremark har inte kommenterat om Nvidias PhysX-trick är acceptabelt eller inte. Nvidia själva anser dock inte att de gör något fel. 3DMark Vantage modifieras inte, och bör därför inte räknas som ogiltigt.

The physics test simply switches from the PPU to the GPU. The workload doesn’t change at all but where it is processed in the test machine is. This doesn't change the benchmark, just which processor in your machine handles it.

Källa: Toms Hardware, Hot Hardware.