Valve: Persondatorn som spelmaskin lever och frodas

Det talas ständigt om minskande försäljning av spel, tuff konkurrens från spelkonsoler och problem med piratkopiering. Persondatorn som spelplattform är dock långt ifrån död.

Shacknews har publicerat en lång intervju med en av huvudpersonerna bakom det legendariska spelföretaget Valve, som bland annat har storsäljande Half-Life och distributionssystemet Steam i produktportföljen. Intervjun handlar om hur det egentligen står till med spel till persondatorer.

Ända sedan den senaste generationens spelkonsoler lanserades har det talats om att persondatorns död som spelplattform. Allt ifrån kompatibilitetsproblem, skyhöga systemkrav och för dyra datordelar till piratkopiering och konsolförsäljning har nämnts som orsaker till den sviktande försäljningsstatistiken. Valves Doug Lombardi menar dock att inget av detta egentligen stämmer överrens med verkligheten.

NPD, god love 'em, they release a US retail sales report, and people take that and say that's the world picture. And it's just not true. […] If you go around and you look at all these different things that are happening on the PC, and you add them together, my hunch is that [the sales="sales" numbers="numbers"] would actually be much larger than all of the consoles put together.

Lombardi menar att många koncentrerar sig för mycket på den amerikanska försäljningsstatistiken, som allt som oftast bara inkluderar butiksförsäljning. Detta gör att spel som distribueras elektroniskt inte räknas med, och att prenumerationsbaserade inkomster helt försvinner. Det säljs miljontals spel via Steam och World of Warcraft har 10 miljoner spelare världen över.

Samma person menar också att det till stora delar handlar om ett marknadsföringsproblem. Nintendo, Sony och Microsoft har alla en hel armé av anställda som sysslar med att marknadsföra de nya konsolerna. Denna typ av marknadsföring existerar inte för persondatorn, utan det är de individuella spelutvecklarna som får dra hela lasset.

Microsoft has an army of PR people that work for Microsoft. They have at least two agencies that are additional armies. Nintendo I'm not as familiar with their PR outline, but I'm sure it's similar. Sony is similar. The PC has nobody. They've got people like us, in our spare time, talking to guys like you. I mean if there were hundreds of PR people stationed around the world, whose whole job was to call you every day and tell you why the PC was a great platform, your perception would probably be different.

En annan viktig punkt som Doug Lombardi tar upp är de höga systemkraven som många av dagens moderna spel kräver. Att bara kunna starta och spela ett nytt spel med acceptabel bildfrekvens kräver ett mycket modernt datorsystem.

Oh, I think it's a big problem. I think it's a big problem. […] There's still 70% of the people playing on Steam today are running on DX 9 cards. So you've gotta be cognizant of that, and RAM and CPU speeds, same way. […]So I mean, I think people just need to do a better job of looking at where gamers are at, being more honest about the system requirements they put on the box, and just sort of taking a step back and saying, "Gameplay is king, performance is second, and graphics are somewhere after that."

Sist men inte minst passar Lombardi på att lugna ner alla datorentusiaster som oroas över persondatorns ställning på marknaden.

[…] over the next two years the story's going to come back that the PC is bigger, things like Left 4 Dead and Spore, the id [software] titles are going to come out and everybody's going to be like, "Wow, those console titles are looking kind of crappy."

Läs hela intervjun på Shacknews.