Officiella uppgifter om 9800 GTX

Inom de närmaste veckorna kommer Nvidia att lansera ett flertal grafikkort. Först ut nu på tisdag är Geforce 9800 GX2 och veckan efteråt kommer lillebror 9800 GTX. Men redan nu vet vi på ett ungefär hur 9800 GX2 kommer att prestera genom tidigare rapporter, och nu har dessutom pressinformation om 9800 GTX nått våra händer.

Den första recensionen av Geforce 9800 GX2 som är Nvidias värstinggrafikkort har publicerats på Internet. Att döma av diskussionen i vårt forum är kortet en stor besvikelse om siffrorna visar sig stämma då priset förväntas bli alldeles för högt. 9800 GTX skall däremot vara betydligt billigare och förhoppningarna är att detta grafikkort skall ha ett betydligt bättre pris och prestandaförhållande.

Specifikationsmässigt kommer GTX att vara klockat högre än GX2, 75 MHz på kärnan, 100 MHz på minnet samt 190 MHz på streamprocessorerna. För att få redan på exakt hur kortet presterar jämfört med GX2 som istället för de högre frekvenserna består av två grafikprocessorer vet vi först den 25 Mars då GTX lanseras på marknaden.

Priset på denna skapelse kommer att hamna på mellan 300 och 350 dollar, vilket är samma rekommenderas cirkapris som Nvidia idag har på 8800 GTS. Ett sådant kort går idag att hitta för ungefär 2500 kronor i Sverige vilket borde innebära en liknande prisbild för 9800 GTX. Om 8800 GTS kommer att sjunka i pris eller helt enkelt försvinna från marknaden efter lanseringen av 9800 GTX återstår att se.

I pressdokumentationen finns även prestandainformation med, dock utan jämförelse med något annat kort. Något intressant är dock att kortet i ett flertal spel presterar sämre än 30 bilder per sekund, vilket ofta brukar vara gränsen för spelbarhet. Med andra ord kommer det inte att vara möjligt att spela Crysis och World in Conflict i 1600x1200 med fyra gånger kantutjämning och sexton gånger texturfiltrering påslaget med ett 9800 GTX.

Två av de största skillnaderna hos 9800 GTX jämfört med det äldre 8800 GTX är att tillverkningstekniken har förfinats till 65 nanometer och att 9800 GTX har stöd för SLI med hjälp av tre stycken kort. Enligt Nvidias egna siffror kommer detta vara en enorm fördel då kortet kommer att skala enormt bra även med tre stycken sammankopplade grafikkort. I Crysis kommer exempelvis tre stycken 9800 GTX att prestera ungefär 160 procent bättre än om enbart ett kort använts, varje ytterligare kort tillför med andra ord i snitt 80 procent av den ursprungliga prestandan.

Av den informationen vi har till hands nu verkar det som att de som köpte ett Geforce 8800 GTX för ett och ett halvt år sedan gjorde ett riktigt bra köp. De enda större förändringarna som skett sedan dess är att processorkärnan krympt och att 9800 GTX har något högre klockfrekvens och stöd för SLI med tre stycken kort. 8800 GTX kommer troligen inte att vara någon match för 9800 GTX, men det kommer garanterat hänga med bra och någon enorm från åkning kommer det inte vara tal om. Frågan är vad Nvidia har gjort den senaste tiden, har det varit så svårt att förminska tillverkningstekniken så att all kraft har gått dit, eller har man istället lagt krutet på nästa grafikkortsarkitektur?

Källa: VR-Zone.