Kort innan de första betatesten drog igång delade Blizzard de första hårdvarukraven för kommande Diablo IV, vars lägstanivå är en förhållandevis låg sådan. Nu fyller de på med rekommendationer för den som vill skruva inställningarna till max, något som åtminstone enligt Blizzard kräver betydligt kraftfullare hårdvara.

Grafikinställningar

720p/30 FPS/Low

1080p/60 FPS/Medium

1080p/60 FPS/High

4K UHD/60 FPS/Ultra

Processor

Intel Core i5-2500L
AMD FX-8100

Intel Core i5-4670K
AMD Ryzen 3 1300X

Intel Core i7-8700K
AMD Ryzen 7 2700X

Intel Core i7-8700K
AMD Ryzen 7 2700X

Primärminne

8 GB

16 GB

16 GB

32 GB

Grafikkort

Nvidia Geforce GTX 660
AMD Radeon R9 280

Nvidia Geforce GTX 970 
AMD Radeon R7 370

Nvidia Geforce RTX 2060
AMD Radeon RX 5700 XT

Nvidia Geforce RTX 3080
AMD Radeon RX 6800 XT

Lagring

SSD med minst 90 GB ledigt

SSD med minst 90 GB ledigt

SSD med minst 90 GB ledigt

SSD med minst 90 GB ledigt

Operativsystem

Windows 10

Windows 10

Windows 10

Windows 10

Övrigt

Internetanslutning
DirectX 12

Internetanslutning
DirectX 12

Internetanslutning
DirectX 12

Internetanslutning
DirectX 12

Hårdvarukraven för den som siktar på "Low" eller "Medium" är oförändrade och är fortsatt spelbart på hårdvara med uppåt tio år på nacken. För att behålla 60 FPS i 1080p när grafikinställningarna skruvas till "High" kräver dock modernare komponenter. På processorsidan ökar det till minst Core i7-8700K alternativt Ryzen 7 2700X, som båda har cirka sex år på nacken. Därtill rekommenderas betydligt modernare Geforce RTX 2060 alternativt Radeon RX 5700 XT.

För Ultra och 4K ökar kraven ordentligt, särskilt ställt mot andra sidan tabellen. Processorkravet är samma som för "High", men kombinerat med minst 32 GB primärminne och färskare grafikkort. Som minst är det föregående generation som gäller, med övre prestandasegmentets Geforce RTX 3080 eller Radeon RX 6800 XT. Blizzard nämner även Geforce RTX 4000-serien, men det är endast för den som vill aktivera specifikt DLSS 3, eftersom tidigare generationer inte har stöd för det.

Värt att notera är att ingen av rekommendationerna nämner ray tracing. Blizzard har bekräftat att det är något de ska implementera i spelet, men att det dröjer till efter lanseringen. I blogginlägget framgår att de nya hårdvarukraven är relevanta både till nästa betatest i maj, samt till den skarpa lanseringen den 6 juni.