Grafikkretsar används i strömsnåla processorer och kraftfulla grafikkort för spel, men även för tunga beräkningar i datacenter. Kraven och behoven för de olika tillämpningsområdena skiljer sig åt, något Nvidia och AMD genom åren löst på olika sätt; ibland genom separata arkitekturer, ibland genom en arkitektur med kompromisser. Med intåget på grafikmarknaden har även Intel mött denna utmaning, men med facit i hand är debutanten missnöjd med vald lösning.

Inför lanseringen av Xe-arkitekturen talade Intel om en skalbar historia, och mycket riktigt är många Xe-komponenter gemensamma oavsett grafikkrets. Däremot finns inte mindre än fyra varianter som skräddarsytts för olika segment: Xe-LP, Xe-HP, Xe-HPC och Xe-HPG. Förstnämnda är en energieffektiv variant, "HPC"-ändelsen är ämnad beräkningskretsar och Xe-HPG syns hos konsumentgrafikkort. Med nästa generations Xe-arkitektur menar Intels Tom Peterson att de vill undvika segmenteringen.

I wish we had one design, like let's call it Xe 1 and all we had done is sprinkle that around unmodified. That is a winning strategy. What we have actually done unfortunately and we are improving on this on future generations, we've done targeted micro architectures per vertical segment. [...] Now as we go forward in our roadmap, we realized this is a very, very expensive – the QA process and the segmentation. – Tom Peterson, Intel

Under ett samtal med tyska Hardwareluxx förklarar Tom Peterson att företaget inledningsvis ansåg att de behövde anpassa grafikhårdvaran efter varje segment. Med en generation av anpassningar i bagaget är dock lärdomen att uppdelningen är dyr, och den nya målbilden är istället en gemensam arkitektur som kan användas i såväl bärbara datorer som i datacenter. Med en sådan omställning följer dock andra utmaningar och det handlar om en balansgång som Peterson understryker att Intel måste bli bättre på.

There is a Xe and there is a Xe 2 and in that Xe 2 generation there is a Xe-LPG and there is a HPG (…) and there a slight variations (…) which is our big learning. The idea was we needed to optimize for each segment and build separate chips and do separate verifications. And I think now the real learning is we would be better off concentrating our focus and really thinking of it like a really solidly, hard IP business.

But it's a tough thing, because if you know that your are going into the data center, you know that you are going desktop discrete and you know you are going be integrated – they all have slightly different ways to optimize. And that's what we've done a much much better job going forward.– Tom Peterson, Intel

Med andra generationens Xe, som i konsumentsvängen har kodnamn Arc "Battlemage", antyder Peterson att det uppdelade upplägget hänger kvar i viss utsträckning. De strömsnåla LPG- och speloptimerade HPG-varianterna ska bestå, men det återstår att se om datacenter tar del av grafikkretsar enligt den senare arkitekturen. Framtiden får därtill utvisa om Intel lyckas koka ned Xe till en enda arkitektur när det är dags för den tredje generationen, någon gång efter år 2024.

Läs mer om Intel Arc: