Ända sedan Nvidia lanserade grafikkorten i Geforce RTX 2000-serien har bolaget förlitat sig på stöd för ray tracing i Microsofts utvecklargränssnitt DirectX Raytracing (DXR). Utvecklare som vill rikta in sig på mer än bara Microsofts operativsystem har utvecklargränssnittet Vulkan som alternativ för modern spelutveckling, vilket nyligen spikade specifikationen för just ray tracing.

Nu meddelar Khronos Group, organisationen bakom gränssnitt som OpenGL och Vulkan, att nästa viktiga steg har tagits för att ge utvecklare tillgång till plattformsoberoende ray tracing. Organisationen meddelar att utvecklargruppen LunarG lanserar en komplett samling utvecklarverktyg (SDK). I samband med det har också verktyg för dataformat som HLSL, GLSL och SPIR-V uppdaterats.

Shipping API specifications was just the first step in building the developer ecosystem for Vulkan raytracing, we now have tools and samples to truly enable developers to tap into the power of cross-platform raytracing acceleration. One of the key requests from the developer community was the ability to easily bring DirectX 12 raytracing (DXR) code to Vulkan. We have achieved that through delivering a carefully designed superset of DXR, and integrating Vulkan raytracing support in the DXC open source HLSL compiler. – Daniel Koch, senior grafikingenjör hos Nvidia och styrelsemedlem för Vulkan ray tracing hos Khronos Group

Med implementationen i Vulkan kan utvecklare välja om beräkningar ska utföras på dedikerade ray tracing-enheter eller om de ska utföras på grafikhårdvarans konventionella beräkningsenheter. Tidigare i år meddelade Khronos Group att Vulkan får stöd för Microsofts dataformat HLSL i DirectX, vilket görs möjligt genom att konvertera formatet till Vulkans format SPIR-V. När Vulkan nu får stöd för ray tracing innebär det att utvecklare som arbetar mot DirectX enklare kan flytta DXR-kod till Vulkan.

Q2_RTX.jpg

Den första titeln som tillämpar nyheten är Quake II RTX, som tidigare använt Vulkan med utökningar (eng. extensions) signerade Nvidia. Med det plattformsoberoende stödet för ray tracing i Vulkan kan nu all grafikhårdvara med stöd för tekniken köra Quake II RTX. I AMD:s läger innebär det den nyligen lanserade Radeon RX 6000-serien. I Nvidia-lägret stöds allt från de Pascal-baserade grafikkorten i Geforce GTX 1000-serien och framåt.

Stödet kommer inte bara från Khronos Group utan även hårdvarulägret, då tekniken tar plats i drivrutiner från både AMD och Nvidia. I ett uttalande meddelar Lisa Pearce, senior chef för Intels grafikarkitektur och mjukvara, att bolaget lanserar egna drivrutiner när de första dedikerade grafikkorten med arkitekturen Xe-HPG lanseras under år 2021. Intel har sedan tidigare bekräftat att Xe-HPG får stöd för hårdvaruaccelererad ray tracing.

Läs mer om Vulkan: