Under föregående vecka briserade en konflikt mellan spelutgivaren Epic Games och Apple. Kontroversen gäller att Epic Games försökt ta betalt direkt från användare i mobilspelet Fortnite, vilket bryter mot reglerna i Apples digitala marknadsplats App Store. Apples svar blev att dels ta bort Fortnite ur App Store, men företaget hotar också med att återkalla Epic Games åtkomst till utvecklarverktyg och konton i App Store om de inte rättar sig efter regelverken.

Epic Games svarade då med att lämna in ett preliminärt åläggande mot Apple. Bolaget menar att förlorad åtkomst till utvecklarverktyg och konton innebär att Epic Games inte kan ge kunder tillgång till spelmotorn Unreal Engine och den support som medföljer användning av denna. I ett inlägg på Twitter meddelar nu Xbox-chefen Phil Spencer att Microsoft ställer sig bakom Epic Games, detta genom ett stöttande dokument (PDF) i den pågående rättsprocessen.

Denying Epic access to Apple’s SDK and other development tools will prevent Epic from supporting Unreal Engine on iOS and macOS, and will place Unreal Engine and those game creators that have built, are building, and may build games on it at a substantial disadvantage.
(a) Developing a game using different game engines for different platforms may be prohibitively expensive and difficult. In any event, it is not as cost-effective as using a game engine that supports different platforms.
(b) As a result, game creators, including Microsoft, that are preparing to develop a game targeted at multiple platforms generally choose game engines based both on the functionality they provide as well as their ability to support development for those platforms.

Microsofts representant som uttalar sig i dokumentet är Kevin Gammill, chef för utvecklarupplevelser inom Xbox-ekosystemet. Enligt dokumentet menar Microsoft att Unreal Engine är en kritisk komponent för många spelutvecklare, inklusive Microsoft, och att det är få alternativa spelmotorer som erbjuder den funktionalitet som finns i Unreal Engine. Vidare argument inkluderar att många spelutvecklare saknar de resurser som krävs för att utveckla egna spelmotorer.

Vidare lyfter Microsoft fram bolagets egna investeringar i Unreal Engine, vilken används i speltitlar på Apples IOS såväl som PC, Xbox och Android. Ett exempel på Microsoft-titlar som påverkas av rättstvisten är racingserien Forza, där IOS-versionen använder Unreal Engine. Dokumentet menar vidare att Microsoft skulle tvingas välja mellan att överge sina kunder på IOS och Mac OS eller välja en ny spelmotor vid utveckling av nya titlar.

Microsofts argument matchar även Epic Games invändningar som ligger till grund för åläggandet mot Apple. Microsoft menar att de och andra utvecklare sannolikt väljer bort Unreal Engine inför framtida projekt, något som skulle skada en del av Epic Games verksamhet som är separat från bolagets regelbrott inom spelutgivning på IOS. Dokumentet avslutas med att Microsoft också hävdar att Apples agerande kan skada redan lanserade spel.

Apple’s removal of Unreal Engine’s ability to develop updates and improvements for iOS and macOS could also harm already-launched iOS and macOS games built on Unreal Engine. If the game engine can no longer develop updates that take advantage of new iOS or macOS features, fix software bugs, or patch security flaws, this will harm games that have already launched on iOS and macOS (and, in turn, harm gamers). In addition, this situation could bifurcate a game’s player base, such that gamers on iOS or macOS cannot play or communicate with friends or family who are playing on other platforms.

Företaget menar att en utvecklare som inte kan släppa uppdateringar och korrigeringar inte kan ge stöd för nya funktioner i operativsystemet eller åtgärda kritiska säkerhetsbrister. Microsoft konstaterar vidare att det också kan leda till en splittrad spelarbas, där spelare på IOS och Mac OS kan förlora möjligheten att kommunicera med spelare på andra plattformar som får nya uppdateringar.

Epic Games har till och med den 28 augusti år 2020 på sig att rätta sig efter regelverken för App Store. Det återstår att se om Epic Games åläggande med stöd från företag som Microsoft är nog för att ogiltigförklara Apples beslut.

Läs mer om konflikten mellan Apple och Epic Games: