Tim Sweeney går till angrepp mot höga avgifter i Google Play och App Store

Applikationsbutikerna är ett nödvändigt ont för att nå telefonanvändare men avgiften är orimligt hög, förklarar Epic Games VD.

Epic Games medgrundare tillika VD, Tim Sweeney, har inte rykte om sig för att spara på superlativen när det handlar om kritik. Under veckan har Epic Games och Sweeney redan varit på tapeten två gånger: första gången i samband med officiellt stöd för den förenande spelklienten GOG Galaxy 2.0 i den egna spelbutiken, andra gången med beskedet att den kommande gratisomdaningen av Rocket League begränsar nytillkomna spelare till densamma.

Nu gör Sweeney ytterligare ett varv upp på scenen i en intervju med CNBC, där Google och Apples applikationsbutiker hamnar i skottgluggen. Epic Games är kanske främst kända för att erbjuda titlar för datorer och spelkonsoler. Den omåttligt populära Battle Royale-versionen av Fortnite har dock även stor publik bland telefonspelare – en målgrupp som inte varit oproblematisk att nå på grund av monopolistiska metoder, menar bolagets VD.

Apple has locked down and crippled the ecosystem by inventing an absolute monopoly on the distribution of software, on the monetization of software

Fortnite finns fritt tillgängligt på samtliga plattformar och så även på Android- samt IOS-baserade enheter. Intäkterna genereras istället genom att spelare köper kosmetiska föremål i spelet, vilket i de mobila fallen kräver att köpen går genom Apples och Googles betalsystem. Med detta följer en avgift på 30 procent, vilket är den post som Sweeney huvudsakligen ratar.

På datorfronten har Epic Games kritiserat speljätten Steam, som likt Apple och Google tar ut rejäla avgifter från utvecklare som vill sälja sina titlar. Steams modell bygger på spelens intäkter och spänner mellan 30 och 20 procent, där sistnämnda nivå bara gäller bästsäljare. Den lägre försäljningsavgiften på 12 procent var vid lansering den trumma som Epic Games slog hårdast på kring den egna butiken, som öppnade de digitala portarna sent år 2018.

Google essentially intentionally stifles competing stores by having user interface barriers and obstruction

Epic Games kringgick inledningsvis Googles Fortnite-kopplade avgift genom att tillhandahålla en egen klient för spelsugna användare. Osmidig installation och en mindre välkänd kanal resulterade dock i färre spelare, vilket tvingade fram lansering genom Google Play. Också detta går Sweeney till angrepp mot, och menar att Google kraftigt försvårar distribution av mjukvara utanför Play-butiken. På Apple-sidan finns inte möjligheten att sidladda mjukvara på samma sätt.

If every developer could accept their own payments and avoid the 30% tax by Apple and Google we could pass the savings along to all our consumers and players would get a better deal on items. And you’d have economic competition

I en värld utan applikationsbutikernas avgifter menar Epic Games-grundaren att konsumenter skulle märka detta genom lägre priser och ett mer konkurrensmässigt klimat. Sistnämnda var också aktuellt i fjol då Spotify anmälde Apple för att missbruka avgiften och ge den egna musiktjänsten Apple Music ett övertag. Huruvida Google och Apple svarar på den färska kritiken eller vidtar åtgärder återstår att se.

Läs mer om Epic Games: