Utvecklare menar att spelstorleken kan skjuta i höjden med Unreal Engine 5

Mycket detaljerade modeller och dynamisk polygondensitet utlovas med Unreal Engine 5, men effekten kan bli höga lagringskrav.

De senaste åren har nya funktioner såsom Nvidias DLSS och ray tracing i realtid letat sig in i flera spel, och senare år 2020 ska både AMD Radeon och spelkonsolsmarknaden sluta upp kring sistnämnda funktion. Nästa generations spelkonsoler från Sony och Microsoft tar rejäla prestandakliv på både processor- och grafikfront, men även när det gäller hastigheten för den interna lagring.

Potentialen har demonstrerats i ett flertal videoklipp och artiklar, där Epic Games står för en av de mer omtalade, då de i maj visade nyheter hos spelmotorn Unreal Engine 5 rullandes på just Playstation 5. Nästa utgåva av spelmotorn släpps år 2021 och ska exempelvis introducera Nanite, som ger möjlighet att rendera ungefär en polygon per pixel på skärmen och skala polygondensiteten.

Nästa generation på riktigt – Unreal Engine 5 i realtid på Playstation 5

Wccftech har talat med Ryan Shah, VD tillika chefutvecklare för spelstudion Kitakus and Friends, som menar att de storslagna nytillskotten hos Unreal Engine 5 sannerligen är imponerande. Samtidigt borgar den höga detaljrikedomen som framöver landar i utvecklarnas händer för att storleken på spelen skjuter i höjden, vilket blir ett problem för både PC- och konsolspelare.

It looks absolutely fantastic. Especially the Nanite system for a start, I had to scoop my jaw up off the floor after that. It takes a lot of the headache out of asset creation, but at the same time, it starts to raise more concerns. And one of the examples is Call of Duty Warzone at the minute, as people are harassing Activision over the size of Call of Duty Warzone. And I think when we've got technologies now in the Unreal Engine 5 that allow us to use the original source meshes, with the original source textures and everything like that, the game file sizes are going to have to skyrocket which presents a unique set of challenges.

Shah exemplifierar med Activisions senaste Call of Duty-historia, som har krav på lagringsutrymme i närheten av 200 GB. När det gäller storspel är nivåer över 100 GB inte längre ovanligt, men när Xbox Series X och Playstation 5 tar konsolerna till SSD-lagring syns inga uppgraderingar för utrymmet. Rent konkret gäller 1 TB för Microsofts variant, och blott 825 GB för Sonys. Om Ryan Shahs spådom stämmer lär konsolspelare alltså ha relativt få samtidiga spel installerade.

Vilken enhet lagrar du dina spel på datorn, och hur många titlar har du installerade samtidigt? Berätta i kommentarstråden!

I butiken: Bag of Gaben

En stenhård tygpåse för sanna spelfantaster, som helt och fullt är värdig att transportera guldklimparna i spelsamlingen till valfri destination.

Köp här!