Före detta Sony-chef menar att dagens dyra spelutveckling inte är hållbar

Shawn Layden påpekar en obalans mellan enorma budgetar och priset på spel i handeln, och ser mindre spelprojekt som lösningen.

Ända sedan den så kallade HD-generationens spelkonsoler äntrade marknaden i form av Playstation 3 och Xbox 360 har kostnaden för spelutveckling ökat. Trenden har fortsatt med nuvarande konsolgeneration, och inför nästa menar före detta Sony-chefen Shawn Layden att stora AAA-spelproduktioner inte kommer vara hållbara, rapporterar Gamesindustry.biz.

Shawn Layden var Sony-anställd i 25 år och mot slutet var han chef för Playstation Worldwide Studios. I kritiken mot kostnaderna hos dagens AAA-produktioner menar han att spel bara blir större och större, samtidigt som produktionsvärden i grafik, röstskådespeleri och andra egenskaper ska hålla lika hög eller högre standard. Ett storspel kan idag kosta mellan 80 och 150 miljoner USD, eller cirka 1,4 miljarder kronor.

It's been $59.99 since I started in this business, but the cost of games have gone up ten times. If you don't have elasticity on the price-point, but you have huge volatility on the cost line, the model becomes more difficult. I think this generation is going to see those two imperatives collide

Samtidigt som utvecklingskostnader har skenat har priset för spelen i butik inte följt med. Shawn Layden påpekar att prislappen legat på 59,99 USD sedan hans intåg i spelbranschen för flera årtionden sedan, och att det blir en enormt stor risk för spelutgivare på kostnadssidan. Hans förslag till en potentiell lösning är att återgå till mindre spelupplevelser, där färre speltimmar kräver mindre utvecklargrupper och mantimmar.

Personally, as an older gamer... I would welcome a return to the 12 to 15 hour [AAA] game. I would finish more games, first of all, and just like a well edited piece of literature or a movie, looking at the discipline around that could give us tighter, more compelling content

Utöver att kostnaderna skulle gå ned välkomnar Shawn Layden också kortare spel då han som en äldre spelare skulle få möjligheten att avsluta fler titlar. Han påpekar vidare att spelindustrin kan titta på andra kulturella verk såsom litteratur och film, där mer koncentrerade skapelser ändå ger väldigt tilltalande innehåll.

Shawn Laydens slutsats är att den dyra AAA-utvecklingen inte kommer hålla för nästa generations spelkonsoler Playstation 5 och Xbox Series X, där produktionsvärden och tillhörande kostnader ökar ytterligare. Samtidigt får han mothugg från branschanalytiker, som menar att kortare spel helt enkelt inte skulle sälja idag. Kortare upplevelser bedöms endast fungera för spelprenumerationer där kunden inte investerar i specifika titlar.

Undertecknads personliga reflektion är att skenande kostnader också sannolikt påverkar de mellanstora utvecklarna, så kallade AA-produktioner, som får svårt att hålla jämna steg med dess mer namnkunniga konkurrenter. De kan hamna i kläm mellan AAA-studios med tillgång till rejält kapital, och indieutvecklare som inte konkurrerar enligt samma förutsättningar.

Hur skulle du reagera på om priserna för spel ökar från dagens 59,99 USD? Skulle det vara ok för dig eller ser du hellre att spelen blir mindre för att kunna hålla samma nivå?

I butiken: SweClockers Logo Tee – Reapris 179 kronor!

Swec_gubbe_T.jpg

Den legendariska SweClockers-gubben! Denna högtidsklädsel passar bäst att använda på särskilt minnesvärda dagar, såsom grafikkortslanseringar, och bör likt andra värdesaker förvaras i kassaskåp.

Köp här!