Nvidia Ampere kan få fyrdubblad ray tracing-prestanda

Utöver rejält förbättrad ray tracing-prestanda anger nya uppgifter även samverkan med primärminnet via funktionen Nvboost.

I takt med att det väntade avtäckandet av Nvidias Ampere-arkitektur närmar sig intensifieras också rapporterna om vad den nya arkitekturen kommer tillföra. Ampere väntas ersätta både Turing på konsumentsidan och Volta på datacenter-sidan och ska enligt tidigare rapporter vara 50 procent snabbare än Turing och Geforce RTX 2000-serien.

Enligt en ny rapport från Youtube-kanalen Moore's Law is Dead tillför Ampere en rejäl ökning i kapacitet över nuvarande Turing. Utöver en ökad effektivitet per klockcykel (IPC) om 10–20 procent sägs den största förbättringen ske i arkitekturens Tensor-kärnor för beräkningar av artificiell intelligens och maskininlärning. Enligt uppgifterna dubbleras Tensor-kapaciteten i Ampere-arkitekturens beräkningsenheter (SM).

Ett annat stort steg framåt sägs ske i arkitekturens kapacitet för ray tracing-beräkningar, men det framkommer inte om detta avser antalet RT-enheter eller om det avser antalet strålar som kan spåras. Om uppgifterna visar sig stämma kan det väntade mellanklasskortet Geforce RTX 3060 nå jämförbar eller överträffa RT-prestandan hos nuvarande flaggskeppet Geforce RTX 2080 Ti.

HBCC.jpg

Ampere sägs introducera funktionen Nvcache som motsvarar AMD:s HBCC-teknik från Vega-arkitekturen.

Ampere ska också bestyckas med funktionen Nvcache som förbättrar grafikkortens möjlighet att hämta och använda data i systemets primärminne och lagring. Det blir därmed Nvidias svar på AMD:s motsvarande teknik High Bandwidth Cache Controller (HBCC), vilken gjorde entré med grafikarkitekturen Vega. De båda teknikerna låter i praktiken grafikkretsen utnyttja primärminne och lagring som virtuellt grafikminne, och vice versa där grafikminne används som virtuellt primärminne.

Sett till Ampere och Geforce RTX 3000-seriens grafikminne anges Nvidia satsa på förbättrad minneskomprimering, istället för ökad minneskapacitet och hastigheter. En del i detta ska vara att kretsarnas Tensor-kärnor utnyttjas för att bättre komprimera och avkoda data i grafikminnet, en teknik som uppges kallas Tensor Accelerated VRAM. Med denna satsning ska Nvidia kunna nå bättre minnesprestanda utan att öka storleken, och därmed kostnaden för de nya grafikkorten.

Jonas pratar DLSS 2.0 och uppskalning med maskininlärning

Ytterligare detaljer som framkommer är att den nya Tensor-kapaciteten även introducerar uppskalningstekniken DLSS 3.0. Denna ska utöka framstegen i version 2.0 med möjligheten att förbättra bildkvaliteten i alla spel som stöder kantutjämningstekniken TAA (Temporal Anti-Aliasing). Det skulle medföra bredare stöd ställt mot tidigare versioner som kräver att utvecklaren implementerar tekniken i individuella speltitlar.

Ampere och Geforce RTX 3000-serien väntas presenteras under Nvidias digitala tillställning GTC 2020, vilken går av stapeln den 14 maj klockan 15:00 svensk tid.

Läs mer om Ampere:

I butiken: SweClockers Turbo Power

Den legendariska turboknappen är tillbaka, men inte på en gråbeige datorlåda utan på en störtskön t-shirt för nostalgiska överklockare.

Köp här!